۱ میلیون دلار ضرر در فروش NFT - تکفارس
۱ میلیون دلار ضرر در فروش NFT - تکفارس
۱ میلیون دلار ضرر در فروش NFT - تکفارس

۱ میلیون دلار ضرر در فروش NFT؛ مجموعه ای که به اشتباه به قیمت ۱ سنت فروش رفت

مهدی ملکی
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - 18:11
مجموعه از NFT ها

دنیای NFTها چیز عجیبی است، این شاید بهترین توصیفی باشد که ما می‌توانیم درباره توکن‌های غیرقابل معاوضه بگوییم. برای مثال چطور است به تصویر هنری NFT یک سنگ اشاره کنیم که ظاهراً بیش از ۱ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بود اما به اشتباه، کمتر از ۱ سنت به فروش رسید.

EtherRock مجموعه‌ای از ۱۰۰ عدد NFT است که هر کدام اندکی از دیگری متفاوت به نظر می‌رسد. این NFTها نیز شبیه بسیاری از مجموعه‌های دیگر هستند اما برخلاف سایرین، تنها تفاوت موجود در تصاویر آن، رنگ سنگ‌ها است.

به گفته کاربر Dino Dealer، او به اشتباه مجموعه ارزشمند EtherRock خود را که ۴۴۴ اتر یا به عبارتی، بیش از میلیون دلار ارزش دارد، ۴۴۴ وی (Wei) ارزش‌گذاری کرده است. این یعنی تقریباً این مجموعه ۱ سنت هم قیمت‌گذاری نشده است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، یک بات این مجموعه را شناسایی و تهیه کرده است و اکنون صاحب جدید آن، این مجموعه را ۲۳۴ اتر یا به عبارتی، نزدیک به ۶۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری کرده است.

Dino Dealer با به اشتراک گذاشتن این ماجرا، از صاحب خوش شانس جدید این مجموعه از او درخواست کرد آن‌ها را به او بازگرداند اما پاسخی دریافت نکرد. البته که این ماجرا اصلاً عجیب نیست.

در دسامبر گذشته، صاحب Bored Ape Yacht Club به دلیل قیمت‌گذاری اشتباه، ۲۵۰ هزار دلار از دست دارد. او به اجای ارزش‌گذاری NFT خود به قیمت ۳۰۰ هزار دلار (یا ۷۵ اتر)، به اشتباه آن را ۳۹۹۹ دلار (۰.۷۵ اتر) قیمت‌گذاری کرد.

در حالی که چنین اشتباهاتی هم صورت می‌پذیرند اما تنها مسائل دنیای NFTها نیستند. بسیاری از کاربران نسخه‌های جعلی NFTها را تهیه می‌کنند و برخی دیگر، به سمت هکرها حرکت می‌کنند، بدون آن که بدانند.

شاید هم این سوال برای شما مطرح شود که NFT اصلاً چیست؟ NFT در لغت به معنای منحصر به فرد بودن این NFT ها است و نمی‌توان آن‌ها را با چیز دیگری جایگزین کرد. به عنوان مثال، بیت کوین قابل انعطاف است – یک بیت کوین را با یک بیت کوین دیگر معامله کنید و در نهایت دوباره دقیقاً همان چیز را خواهید داشت. در مقابل، یک کارت اعتباری کاملاً مخصوص به خود است و در نتیجه غیرقابل تعویض محسوب می‌شود و اگر آن را با کارت دیگری معامله کنید، چیز کاملاً متفاوتی خواهید داشت.

در سطح جامع، اکثر NFT ها بخشی از بلاکچین اتریوم هستند. اتریوم یک ارز رمزنگاری شده است، مانند بیت کوین یا دوج کوین، اما بلاکچین آن از این NFT ها نیز پشتیبانی و اطلاعات اضافی را ذخیره می‌کند که باعث می‌شود این موارد متفاوت از مثلاً یک سکه اتر باشند. شایان ذکر است که بلاک چین های دیگر می‌توانند نسخه‌های NFT خود را پیاده‌سازی کنند.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید