۵ پیش بینی درباره بیت کوین، NFT و آینده پول در ۲۰۲۲ - تکفارس 
۵ پیش بینی درباره بیت کوین، NFT و آینده پول در ۲۰۲۲ - تکفارس 

۵ پیش بینی درباره بیت کوین، NFT و آینده پول در ۲۰۲۲

مهدی ملکی
۷ اسفند ۱۴۰۰ - 18:00
NFT

رمزارزهایی نظیر بیت کوین در سال ۲۰۲۱ میلادی سرتیتر خبرها بودند و هیاهوی زیادی را به راه انداختند. بسیاری بر این باور هستند که ارزهای دیجیتال، NFT و پول مجازی، تکنولوژی‌هایی بزرگ هستند که آینده را تغییر خواهند داد و در توسعه اقتصادهای جدید و قدرت بخشیدن به افرادی که به حساب‌های بانکی دسترسی ندارند، تاثیرگذار عمل خواهند کرد.

از طرفی هم منتقدان این حوزه به ردپای زیست محیطی بزرگ این فناوری اشاره و شهرت زیاد آن را در جرایم سایبری گوش‌زد کرده‌اند. به هر حال سخت است که میان نظرات مختلف درباره این حوزه یکی را برگزید یا بقیه را کاملاً کنار زد. این حقیقت هم وجود دارد که بار عظیمی از محبوبیت رمزارزها به هایپی باز می‌گردد که میم‌های حیوانات و سایر ایموجی‌های جذاب، حول آن راه انداخته‌اند.

احتمالاً شکل‌گیری نظریه‌های فراوان درباره موفقیت، سقوط احتمالی و …، شما را هم به این حوزه علاقه‌مند کرده است یا حداقل هر از گاهی اخبار آن را می‌شنوید و دنبال می‌کنید. ما امروز در این مقاله ۵ پیش‌بینی مستند درباره آینده رمزارزها و حوزه‌های نزدیک به آن یعنی NFTها و آینده پول در سال ۲۰۲۲ میلادی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

۱. رمزارزها به محبوبیت بیشتری می‌رسند

این یک حقیقت است و باید آن را قبول کنید. شرکت‌های بزرگ به شدت در حال تلاش هستند تا بین کسب و کار خود و رمزارزها تناسب ایجاد کنند. تلاش‌های چنین شرکت‌هایی از جمله استارباکس نهایتاً در سال ۲۰۲۲ میلادی می‌توانند نحوه استفاده ما از پول دیجیتال را تغییر دهند.

بیت کوین ، NFT و پول

در حال حاضر ما معمولاً در سرتیترها بیشتر درباره توییت‌های ایلان ماسک، مدیر عامل اجرایی تسلا، میلیونرهای یک شبه، محصولات هنری گران‌قیمت این حوزه و این‌چنین مواردی می‌شنویم ولی تجربه ثابت کرده است که تغییرات اساسی و ماندگارتر کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند.

به نظر می‌رسد بالاخره در طولانی‌مدت رمزارزها از این زمینه‌ها به زمینه‌ها مالی و آینده‌دار بیشتری گذر خواهند کرد و سهم بیشتری در اقتصاد به دست خواهند آورد. سال ۲۰۲۲ فرصت مناسبی است تا تمرکز اصلی برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان حتی به صورت داخلی روی این موضوع را مشاهده کنیم.

۲. NFTها به متاورس، بازی‌ها و صنایع بیشتری وارد خواهند شد

بسیاری از ما این واژه را برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی شنیدیم. NFTها یا توک‌های غیرقابل تعویض راه جدیدی هستند تا افراد، مالکیت خود بر محصولات دنیای دیجیتال را با کمک بلاک‌چین تثبیت کنند.

اکنون همه ما برخلاف اوایل سال گذشته میلادی از محبوبیت و شگفتی‌های این ترند خبر داریم. هنرمندان بسیاری در سال گذشته تصمیم گرفتند وارد این حوزه شوند و همانند رمزارزها شاهد سودهای سرسام‌آور و داستان‌های باورنکردنی این زمینه بودیم. فروش میم‌های ساده‌ای که همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، هنوز هم برای بسیاری از مخاطبان دنیای تکنولوژی قابل درک نیست.

ولی NFTها پتانسیل بسیار بیشتری دارند، بسیار فراتر از کارهای هنری عجیب و غریب این‌چنینی که برای بسیاری قابل لمس نیستند. NFTها در حال حاضر در خرید و مالکیت زمین‌های دیجیتال در جهان‌های مجازی به کار گرفته می‌شوند و نسل بعدی مالکیت، لایسنس و حق نشر صنعت موسیقی می‌تواند روی آن سوار شود.

NFT چیست؟ بیت کوین ، NFT و پول

بعضی از دنبال کنندگان این فناوری فرصت‌های زیادی را در فروش‌های ویژه و محصولات ویرایش محدود می‌بینند و پیش‌بینی می‌کنند که کاربران هم علاقه بیشتری برای استفاده از NFTها پیدا خواهند کرد. فروش بلیت‌های کنسرت، ورود به بازی ویدیویی آنلاین و برخی دیگر از موارد می‌توانند به عنوان NFT صورت پذیرند.

در واقع از آن‌جایی که NFTها می‌توانند به عنوان اطلاعات مالکیت هر چیز منحصربه‌فردی به کار گرفته شوند، چنین موقعیت‌هایی هم به شدت افزایش می‌یابند. بعضی از بزرگ‌ترین برندهای جهان از جمله نایکی در حال حاضر روی این حوزه مشغول شده‌اند تا کاربردهای NFT را گسترش دهند.

حتی پیش‌بینی می‌شود روزی فرا برسد که از این فناوری برای اثبات هویت خودمان استفاده کنیم. احتمالاً صنعت ۸۵ میلیارد دلاری بازی‌های ویدیویی پرپتانسیل‌ترین بازار هدف NFTها خواهد بود. بعضی از استودیوهای بازی‌سازی بزرگ در حال تحقیق و بررسی درباره استفاده از مزایای این حوزه هستند.

متاورس و جوی که مارک زاکربرگ با تغییر نام فیس‌بوک به متا ایجاد کرد، نشان می‌دهد که این فناوری تا چه اندازه برای ساختن بلوک‌های نسل بعدی دنیای دیجیتال اهمیت دارد. شاید بتوان گفت این فناوری همین حالا هم برای بسیاری از کاربران آشنا و ملموس است. گیمرها همین حالا هم درک خوبی از آیتم‌های دیجیتال دارند. احتمالاً آن‌ها اولین دسته‌ای از مخاطبان خواهند بود که با این فناوری انس می‌گیرند.

۳. مشکلات امنیتی بیشتر؛ منتظر هک‌ها و باج‌افزارهای بیشتری باشید

رمزارزها در سال ۲۰۲۱ میلادی به پرداخت میلیون‌ها دلار باج کمک کردند. پیگیری رمزارزها و رهگیری آن‌ها به شدت سخت است و همین موضوع آن‌ها را به یک موضوع محبوب در میان مجرمان تبدیل کرده است. رمزارزها همچنین به منطقه جغرافیایی خاصی تعلق ندارند و به محض این که تراکنش در بستر آن‌ها انجام می‌شود، تقریباً غیرممکن است که ارز را بازگرداند.

مشخصاً این ویژگی‌ها هنوز هم درباره این حوزه صدق می‌کنند، پس باید انتظار داشت که در ادامه سال جاری، جرایم بیشتری را ببینیم. در این زمینه DeFi یک پلتفرم جدید تلقی می‌شود که در کنار بیت‌کوین یکی از محبوب‌ترین ابزارهای جرایم سایبری به شمار می‌رود.

با وجود این که DeFi در اوایل کار خود قرار دارد اما با بی‌نیاز کردن طرفین از حساب‌های بانکی رسمی و همچنین برقراری اتصال رسمی، زمینه‌ساز ایجاد جرایم سایبری بیشتری خواهد شد.

۴. استیل کوین‌ها به محبوبیت بیشتری می‌رسند؛ مردم عادی بیشتر درگیر رمزارزها خواهند شد

نوسان زیاد بیت کوین و برخی از دیگر رمزارزها آن‌ها را به محبوبیت فوق‌العاده‌ای رساند. شما می‌توانید در عرض چند ساعت در این بازار تبدیل به یک میلیونر یا یک ورشکسته تمام‌عیار شوید.

استیبل کوین‌ها دقیقاً خلاف این جریان را هدف قرار گرفته‌اند. آن‌ها به عنوان یک زیرشاخه نسبتاً جدید از رمزارزها، سعی دارند نوسان را به حداقل مقدار ممکن برسانند. اهمیت آن چیست؟ سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر اولین مزیت آن‌هاست ولی در پس آن می‌توان از استیبل کوین‌ها برای انجام تراکنش‌های عادی روزمره بهره گرفت؛ رمزارزهایی قابل اتکا که راحت‌تر می‌توانند جایگزین پول سنتی شوند.

با بهره‌گیری از ویژگی‌های اصلی رمزارزها (شامل عدم وابستگی به مرزها و دولت‌های خاص) و حذف برخی از نگرانی‌های عامه مردم از جمله نوسان‌های شدید، استیبل کوین‌ها می‌روند تا در سال ۲۰۲۲ به محبوبیت بیشتری برسند.

شرکت‌های بزرگی که به دنبال بهره‌برداری از این حوزه هستند و در عین حال به نقدینگی زیادی در آن‌واحد نیاز دارند، می‌توانند توجه بیشتری به این زمینه نشان دهند و در مقابل فواید آن را هم در مدت کوتاهی نظاره کنند.

۵. قوانین جدیدی در حوزه رمزارزها تصویب و اجرا خواهند شد

آمریکا طی صد سال گذشته تاثیر زیادی در اقتصاد جهان داشته است و اکنون دلار این کشور، پراستفاده‌ترین ارز جهان است. از همین‌رو توجه قابل ملاحظه قانون‌گذاران این کشور به این حوزه، اهمیت زیادی دارد. آن‌ها سخت در حال تلاش هستند تا این حوزه را به خوبی درک کنند و دقیقاً آن را زیر بال و پر قانون وارد نمایند.

بنابراین اکنون تنها مسئله برای تصویب و اجرای قانون‌های مدون برای این حوزه، زمان است و دیر یا زود شاهد عملی شدن این رویه خواهیم بود. در ماه دسامبر سال گذشته میلادی مدیران اجرایی شش عدد از شرکت‌های فعال در زمینه رمزارزها در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا حاضر شدند تا درباره قوانین احتمالی آینده این حوزه به بحث و مشاوره بپردازند.

رمزارزها

قانون‌گذاران آمریکا نیز در همین خصوص قدم‌های بزرگی را برداشته و درباره موضوعات بسیاری از حوزه رمزارزها علاقه نشان داده‌اند. از جمله این موضوعات می‌توانیم به کارکرد استیبل کوین‌ها در بانک‌ها، مالیات رمزارزها، قوانین عملی این صنعت و موارد پیچیده دیگر اشاره کرد.

واضح است که تدوین قانون‌های عملی و صحیح زمانی زیادی می‌گیرد و این پروسه‌ای است که به تدریج به انتهای خود نزدیک می‌شود.

فعلاً ما نمی‌توانیم مسیرهای دقیقی را که قوانین به آن سمت می‌روند، دقیقاً‌ پیش‌بینی کنیم. در کنار ایالات متحده، تقریباً تمام کشورهای تاثیرگذار در اقتصاد جهانی دست به کار شده‌اند و در حال بررسی این حوزه هستند. باید منتظر ماند و دید که نهایتاً قوانین، چه حکم خواهند کرد اما به هر حال سال ۲۰۲۲ زمانی خواهد بود که ما جزئیات بیشتری را درباره قانون‌گذاری حوزه رمزارزها خواهیم شنید.


سوالات متداول

NFT چیست؟

توکن غیر قابل تعویض (Non-Fungible Token). «غیرقابل تعویض» کم و بیش به معنای منحصر به فرد بودن این NFT ها است و نمی‌توان آن‌ها را با چیز دیگری جایگزین کرد.

رمز ارز چیست؟

  • رمز ارز شکل دیگری از ارز دیجیتال و زیر مجموعه ارز مجازی است که از رمزنگاری (Cryptography) برای امنیت بخشیدن و احراز کردن تراکنش‌ها و از همه مهم‌تر ساخت یک واحد ارز جدید (در هر ارز به‌خصوص) استفاده می‌کند.

بیت کوین چیست؟

  • در حال حاضر بیت کوین و اتریوم از محبوب‌ترین و پرارزش‌ترین رمز ارزها هستند.

منبع: CNet

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید