انویدیا DLSS چیست و چه تاثیری روی بازی ها دارد؟ - تکفرس
انویدیا DLSS چیست و چه تاثیری روی بازی ها دارد؟ - تکفرس
انویدیا DLSS چیست و چه تاثیری روی بازی ها دارد؟ - تکفرس

انویدیا DLSS چیست و چه تاثیری روی بازی ها دارد؟

مهدی ملکی
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - 09:00
DLSS انویدیا چیست؟

انویدیا در سری RTX 30 دو ویژگی اصلی را کانون توجه قرار داده است: ری تریسینگ و DLSS. مورد نخست را در مقاله پیش معرفی کردیم و حالا در این مطلب نوبت بررسی و معرفی DLSS است.

همچنین پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس نقش پررنگی در محبوبیت ری تریسینگ داشته و دارند اما DLSS هنوز هم قابلیتی در نظر گرفته می‌شود که بیشتر، کاربران رایانه‌های شخصی از آن استفاده می‌کنند.

درک این مفهوم اندکی پیچیده است اما اگر بخواهیم آن را به زبان ساده توضیح دهیم، اجازه می‌دهد که بازی‌ها را با یک رزولوشن مجازی شده بالاتر تجربه کنید. چنین رویکردی باعث نمایش جزئیات و همچنین نرخ فریم بالاتر بدون فشار بیش از اندازه به کارت گرافیک می‌شود. در واقع این فناوری انویدیا با بهره‌گیری از قدرت یادگیری ماشین، تمام مزایایی که به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در ادامه مانند دو مقاله پیشین، تمام چیزی که باید درباره DLSS بدانید، بازگو خواهیم کرد؛ این فناوری چطور کار می‌کند، چه مزایایی دارد و چطور باید از آن استفاده کنید. با ما همراه باشید.

DLSS چیست؟

کلمه DLSS سرواژه کلمات Deep Learning Super Sampling است که در زبان فارسی «نمونه برداری به وسیله یادگیری عمیق» معنا می‌شود. خود Super Sampling به یک تکنیک Anti-aliasing اشاره دارد که از تیز شدن لبه‌ها در تصاویر گرافیکی جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از روش‌های Anti-aliasing با نام SSAA یا Supersampling Ant-Aliasing شناخته می‌شود که تصاویر را در رزولوشن‌های بالاتری رندر کرده و سپس با استفاده از داده‌های آن، شکاف‌ها و مشکلات موجود در رزولوشن بومی را می‌پوشاند.

یادگیری عمیق چاشنی و همان رمز موفقیت انویدیا است. به لطف قدرت یادگیری ماشین، انویدیا می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی‌ را در رزولوشن بالا تولید کند. سپس تکنیک Anti-aliasing می‌تواند از این مدل‌های هوش مصنوعی برای پوشاندن اطلاعات ناقص کمک بگیرد.

این تفاوتی است که در این روش نسبت به SSAA ایجاد می‌شود چرا که SSAA نیازمند رندر کامل تصویر در رزولوشن‌های بالاتر به شکل محلی است. انویدیا این کار را خارج از رایانه شما انجام می‌دهد، بنابراین نیاز به قدرت پردازشی بالا برای نمونه‌برداری نیست.

البته انجام این فرایند به خودی خود صورت نمی‌گیرد. هسته‌های تنسور موجود در کارت‌های گرافیک سری RTX برای کارکرد صحیح این فناوری نیاز هستند. کارت‌های سری RTX 20 برای اولین بار به این هسته‌ها مجهز شدند و بعدتر انویدیا نسل دوم هسته‌های تنسور را در کارت‌های RTX 3060 الی RTX 3090 معرفی کرد که عملکردی بالاتری در هر هسته دارند.

فعلاً انویدیا در این زمینه پیشتاز است ولی شاید در آینده فناوری Super Resolution شرکت AMD، رویه را تغییر دهد.

کارکرد DLSS

DLSS نتیجه یک پروسه جامع برای آموزش الگوریتم به هوش مصنوعی انویدیا برای تولید بازی‌هایی است که ظاهر بهتری دارند. بعد از رندر بازی در رزولوشن پایین‌تر، DLSS با توجه به دانش پایه خود که درباره تصاویری با رزولوشن بسیار بالا (Super-Resolution) کسب کرده است، به اطلاعاتی پی می‌برد که به آن برای تولید یک تصویر بهتر (مانند زمانی که در رزولوشن بالاتری رندر می‌شود) کمک می‌کند.

ایده اصلی این است که بازی‌ها حین اجرا روی رزولوشن ۱۴۴۰p شبیه زمانی به نظر برسند که شما در حال اجرای همان بازی روی رزولوشن ۱۰۸۰p هستید. همین موضوع در خصوص اجرای بازی‌ها روی رزولوشن ۱۰۸۰p با ظاهر ۱۴۴۰p نیز صدق می‌کند. DLSS 2.0 به عنوان نسل جدید این فناوری، از ۴ برابر رزولوشن بیشتر پشتیبانی می‌کند به این معنا که بازی‌ها خروجی ۴K می‌دهند در حالی که شما آن‌ها را روی رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا کرده‌اید.

DLSS انویدیا چیست؟

تکنیک‌های رایج دیگر سوپر رزولوشن در نهایت به تولید باگ‌ها و تصاویر غیرواقعی منجر می‌شوند اما DLSS به شیوه‌ای طراحی شده است که با پشت سر گذاشتن این خطاها، تصویر بهتری را فراهم کند. با این حال، انویدیا همیشه اشاره می‌کند که DLSS همیشه در مرحله بهینه‌سازی قرار دارد و در آینده هم به بهبود و پیشرفت ادامه خواهد داد.

خوشبختانه حتی در شرایط فعلی، DLSS عملکرد مطلوبی دارد و روی بازی و شکلی که دیده می‌شود، تاثیر ناخوشایندی ندارد. در حالی که اولین بازی‌های سازگار با این فناوری بهبودهای کمی را در نرخ فریم تجربه می‌کردند، اما اخیراً این موضوع دست‌خوش تغییر شده است.

برای مثال Final Fantasy XV در اوایل به کارگیری این فناوری ۱۵ فریم بر ثانیه بهبود را نشان می‌داد اما اکنون Deliver us the Moon و Wolfenstein: Youngblood به لطف موتور جدید هوش مصنوعی انویدیا، تا بیش از ۵۰ درصد بهبود در نرخ فریم را هم ثبت کرده‌اند. موتور جدید هوش مصنوعی انویدیا کیفیت تصویر را به‌ویژه در رزولوشن‌های پایین‌تر مانند ۱۰۸۰p افزایش می‌دهد.

گزینه‌های تنظیم کیفیت هم از دیگر ویژگی‌های اضافه شده به نسخه جدید DLSS هستند. بنابراین شما می‌توانید بین یکی از گزینه‌های Performance، Balanced و Quality یکی را انتخاب کنید. هر یک از این گزینه‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، قدرت هسته‌های تنسور کارت‌های گرافیک RTX را روی یکی از ابعاد فناوری DLSS معطوف می‌کنند.

DLSS چطور عمل می‌کند؟

این فناوری را بازی را مجبور به اجرا در یک رزولوشن پایین‌تر (معمولاً ۱۴۴۰p) می‌کند و سپس از الگوریتم هوش مصنوعی ساختار یافته‌اش کمک می‌گیرد تا استنتاج کند که این بازی به‌خصوص در صورت اجرا روی یک رزولوشن بالاتر (معمولاً ۴K) چطور به نظر می‌رسد.

افکت‌های Anti-aliasing مانند فناوری TAA خود انویدیا در این پروسه درگیر می‌شوند تا از شطرنجی‌سازی تصاویر جلوگیری کنند. در این پروسه نه تنها تصاویر مجازی ساختگی غایب در رزولوشن‌های بالاتر حذف می‌شوند، بلکه DLSS از آن‌ها برای افزایش تصویر کنونی داده‌هایی را جمع‌آوری و استنتاج می‌کند.

الگوریتم هوش مصنوعی انویدیا حتی به شیوه‌ای تعلیم داده شده است تا برخی از بازی‌ها را تحت رزولوشن‌های بسیار بالا (گویا با نرخ نمونه‌برداری ۶۴ برابر) بررسی و شبیه‌سازی کند. سپس اطلاعات حاصل این فرایند در یک فایل چند مگابایتی ذخیره شده و در آخرین درایور نرم‌افزار انویدیا، برای تمام کاربران در دسترس قرار می‌گیرد.

انویدیا نخست مجبور بود که فرایند آموزش هوش مصنوعی خود را در هر بازی با توجه به جزئیات آن تکرار کند اما DLSS 2.0 این ماجرا را تغییر داد. اکنون مدل هوش مصنوعی نسل دوم DLSS از یک راه حل عمومی استفاده می‌کند و نیاز نیست که به صورت مجزا روی هر بازی وقت صرف کند.

DLSS انویدیا چیست؟

در حقیقت این فناوری اکنون نسخه زنده و آنی Ansel همین شرکت است که پیش‌تر برای ارتقای کیفیت اسکرین‌شات‌ها معرفی شده بود. فناوری مذکور تصاویر را در رزولوشن‌های پایین‌تر رندر می‌کند تا با اضافه کردن چند افکت به آن، ظاهر کلی آن را ارتقا داده و شبیه چیزی کند که در رزولوشن‌های بالاتر انتظار می‌رود.

نتیجه نهایی چنین چیزی می‌تواند ضد و نقیض باشد اما در نهایت بدون از دست رفتن کیفیت نه چندان زیادی، منجر به افزایش قابل توجه نرخ فریم می‌شود. مثلاً انویدیا تایید کرده است که فعال کردن DLSS همراه با ری تریسینگ در بازی Control، نرخ فریم را حدود ۷۵ درصد بهبود می‌دهد.

غالباً تمام بازی‌ها در این شرایط از چنین بهبودی بهره نمی‌برند و همه هم از ظاهر نهایی بازی‌ها با DLSS رضایت ندارد ولی به هر حال، این گزینه برای کسانی که نمی‌خواهند برای دست‌یابی به رزولوشن بالاتر، هزینه بیشتری تقبل کنند، استثنائی است.

در بازی Death Stranding روی رزولوشن ۱۴۴۰p، فعال کردن DLSS تاثیر خوبی دارد. گزینه Performance منجر به حذف برخی از جزئیات ریز در کوله‌پشتی شخصیت اصلی می‌شود. گزینه Quality با وجود حفظ این جزئیات، لبه‌های تیز برخی از قسمت‌ها از جمله طناب را حذف می‌کند. در واقع با وجود آن که DLSS تمام جزئیات موجود را حفظ نمی‌کند، اما با حذف کمترین جزئیات ممکن، بیشترین مقدار Aliasing را روی بازی‌ها اعمال می‌کند.

انویدیا بهتر و بهتر در مرور زمان

DLSS قادر است به گیمرهایی که نمی‌توانند نرخ فریم خوبی در رزولوشن‌های بالای ۱۰۸۰p بگیرند، کمک کند تا با حفظ جزئیات، تجربه روانی را پشت سر بگذارند. DLSS شاید در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به تاثیرگذارترین ویژگی کارت‌های گرافیک RTX انویدیا شود.

این کارت‌ها آن‌طوری که انتظار می‌رفت قوی نیستند و ری تریسینگ هم با وجود آن که بازی‌ها را بسیار زیبا می‌کند، اما تاثیر زیادی رو عملکرد دارد؛ اما DLSS ترازویی است که این دو را متعادل می‌کند: بازی‌هایی که زیباتر به نظر می‌رسند و همچنین کارایی بهتری دارند.

ابتدا به نظر می‌رسید که این ویژگی بیشتر برای کارت‌های گرافیک پایین‌رده به کار خواهد رفت اما اکنون مشخص شده است که این‌طور نخواهد بود. در عوض DLSS به بازی‌هایی مانند Cyberpunk 2077 و Control اجازه می‌دهد که روی سخت‌افزارهای بالارده عملکردی را به نمایش بگذارند که در حالت عادی ممکن نیست. در یک کلام، DLSS هم‌زمان که مشغول ارتقای سخت‌افزار پایین‌رده است، چشم‌اندازی از آینده سخت‌افزار بالارده را هم به ما نشان می‌دهد.

انویدیا مدتی پیش RTX 3090 را معرفی کرد، یک کارت گرافیک ۱۵۰۰ دلاری با ۲۵ گیگابایت حافظه که می‌تواند بازی‌هایی مانند Wolfenstein: YoungBlood را روی رزولوشن ۸K با ری تریسینگ و DLSS فعال اجرا کند. با وجود آن که ظاهراً فاصله زیادی با همه‌گیری ۸K داریم اما نمایشگرهای ۴K روز به روز محبوب‌تر می‌شوند.

DLSS انویدیا چیست؟

در عوض رندر بومی بازی‌ها روی رزولوشن ۴K و امید به نرخ فریم ۵۰ الی ۶۰، اکنون گیمرها می‌توانند با اجرای بازی‌ها روی رزولوشن ۱۰۸۰p یا ۱۴۴۰p و استفاده از DLSS، به نرخ فریم‌های بسیار بالاتری دست پیدا کنند. نتیجه از دست رفتن مقدار محدودی از جزئیاتی است که بازیکن قادر به تشخیص آن‌ها نیست اما در سمت مقابل نرخ فریمی را دریافت می‌کند که کاملاً احساس می‌شود.

همان‌طور که انویدیا هم ادعا می‌کند، این فناوری در آینده بهتر از الان عمل خواهد کرد چرا که مبتنی بر شبکه‌های عصبی است و ما خیلی خوب می‌دانیم که هوش مصنوعی و یادگیری عمیق چقدر نسبت به دهه‌های گذشته پیشرفت کرده‌اند. همچنین نه تنها به نظر ما بلکه تمام مختصصان این زمینه باور دارند که DLSS 2.0 نسبت به نسل اول این فناوری، سطح بالاتری دارد.

بازی‌های سازگار با DLSS انویدیا

اپلیکیشنApp AI
۳vjiaAppRTDLSS
Adobe DimensionAppRT 
Adobe LightroomApp AI
Adobe Lightroom ClassicApp AI
Adobe PhotoshopApp AI
Adobe Premiere ProApp AI
Adobe Premiere RushApp AI
Adobe Substance 3D DesignerAppRT 
Adobe Substance 3D PainterAppRT 
Adobe Substance 3D SamplerApp AI
Adobe Substance 3D StagerAppRT 
Alan Wake RemasteredGame DLSS
Altair Inspire StudioAppRT 
Altair Thea RenderAppRT 
AMID EVILGameRTDLSS
Anatomy Of FearGame DLSS
Ansys SPEOSAppRT 
AnthemGame DLSS
Apocalypse: 2.0 EditionGame DLSS
ArcGIS EnterpriseApp AI
ArcGIS ProApp AI
ArmorpaintAppRT 
Aron’s AdventureGameRTDLSS
Autodesk ArnoldAppRTAI & DLSS
Autodesk FlameApp AI
Autodesk InventorAppRTAI
Autodesk VREDAppRTAI & DLSS
AVermediaApp AI
AWAY: The Survival SeriesGame DLSS
Back 4 BloodGame DLSS
Baldur’s Gate 3Game DLSS
BakemonoGame DLSS
Battlefield 2042GameRTDLSS
Battlefield VGameRTDLSS
Bentley Systems LumenRTAppRTDLSS
Bentley Systems Microstation ConnectAppRTAI
Beyond Enemy Lines 2Game DLSS
BIOHAZARD VILLAGE Z VersionGameRT 
Blackmagic Design DaVinci ResolveApp AI
BlenderAppRTAI
Bodies of Water VR (Beta)Game DLSS
Bright MemoryGameRTDLSS
Bright Memory: InfiniteGameRTDLSS
Call of Duty: Black Ops Cold WarGameRTDLSS
Call of Duty: Modern WarfareGameRTDLSS
Call of Duty: VanguardGame DLSS
Call of Duty: WarzoneGame DLSS
Chaos V-RayAppRTAI
Chaos VantageAppRT 
Chased By DarknessGame DLSS
ChernobyliteGame DLSS
Chivalry 2Game DLSS
ChorusGameRTDLSS
ChronoTecture: The EprologueGame DLSS
Cions of VegaGame DLSS
CLO Virtual Fashion Clo3DAppRT 
CLO Virtual Fashion Marvelous DesignerAppRT 
ControlGameRTDLSS
CRSED F.O.A.DGame DLSS
Crysis RemasteredGameRTDLSS
Crysis 2 RemasteredGameRTDLSS
Crysis 3 RemasteredGameRTDLSS
Cyberpunk 2077GameRTDLSS
cyubeVRGame DLSS
Dabanjia BIMAppRTDLSS
Dassault Systèmes CatiaAppRT 
Dassault Systèmes SOLIDWORKS VisualizeAppRT 
DeathloopGameRTDLSS
Death RealmGame DLSS
Death StrandingGame DLSS
DeepStates (VR)Game DLSS
Deliver Us The MoonGameRTDLSS
Diablo II: ResurrectedGame DLSS
Dimension 5 Techs D5 RenderAppRTDLSS
DiRT 5GameRT 
Domino Simulator 2020GameRTDLSS
DOOM EternalGameRTDLSS
Dying Light 2 Stay HumanGameRTDLSS
Edge of EternityGame DLSS
EnlistedGame DLSS
EphesusGame DLSS
EnscapeAppRTDLSS
Escape From NarakaGameRTDLSS
Everspace 2Game DLSS
Exit FromGame DLSS
F1 2020Game DLSS
F1 2021GameRTDLSS
F.I.S.T.: Forged In Shadow TorchGameRTDLSS
Fall Balance BallGame DLSS
Far Cry 6GameRT 
Faraday ProtocolGame DLSS
Farming Simulator 22Game DLSS & DLAA
Final Fantasy XVGame DLSS
FinalRenderAppRTAI
Five Nights at Freddy’s: Security BreachGame DLSS
FortniteGameRTDLSS
Forza Horizon 5GameRT 
Foundry ModoAppRTAI
FrozenheimGame DLSS
Get Stuffed!Game DLSS
GhostrunnerGameRTDLSS
GodfallGameRT 
God of WarGame DLSS
Grand Theft Auto III – The Definitive EditionGame DLSS
Grand Theft Auto: San Andreas – The Definitive EditionGame DLSS
Grand Theft Auto: Vice City – The Definitive EditionGame DLSS
Gu Jian Qi Tan OnlineGame DLSS
HeliosGameRTDLSS
Hellblade: Senua’s SacrificeGameRTDLSS
Höll Space 5D6Game DLSS
Horizon Zero Dawn Complete EditionGame DLSS
Hot Wheels UnleashedGame DLSS
Huya VTuberApp AI
IC.IDOAppRTAI & DLSS
ICARUSGameRTDLSS
INDUSTRIAGameRTDLSS
Into the Radius VRGame DLSS
Iron ConflictGame DLSS
Isotropix ClarisseAppRT 
Jaws Of ExtinctionGame DLSS
Jina PoGame DLSS
Jurassic World Evolution 2Game DLSS
JusticeGameRTDLSS
JX3 Online RTX VersionGameRTDLSS
KoolVRAppRTDLSS
Last Hope on EarthGame DLSS
Legendary TalesGame DLSS
LEGO Builder’s JourneyGameRTDLSS
Lemnis GateGame DLSS
Life Is Strange: True ColorsGameRT 
LoverowindGame DLSS
Luxion KeyshotAppRTAI
Marvel’s AvengersGame DLSS
Marvel’s Guardians of the GalaxyGameRTDLSS
Maverick RendererApp AI
Mechwarrior 5: MercenariesGameRTDLSS
Mercs Fully LoadedGameRTDLSS
Metro Exodus PC Enhanced EditionGameRTDLSS
Minecraft with RTXGameRTDLSS
Monster Hunter WorldGame DLSS
Moonlight BladeGameRTDLSS
Mortal Online 2Game DLSS
Mortal ShellGameRTDLSS
Mount & Blade II: BannerlordGame DLSS
MystGameRTDLSS
Myth of EmpiresGameRTDLSS
NARAKA: BLADEPOINTGame DLSS
Necromunda: Hired GunGame DLSS
Nine To FiveGame DLSS
Nioh 2 The Complete EditionGame DLSS
No Man’s SkyGame DLSS & DLAA
NVIDIA BroadcastApp AI
NVIDIA CanvasApp AI
NVIDIA IrayAppRTAI
NVIDIA OmniverseAppRTAI & DLSS
OBS StudioApp AI
Observer: System ReduxGameRTDLSS
OuterverseGame DLSS
OTOY OctaneRenderAppRTAI
OutridersGame DLSS
ParaviewAppRT 
Pixar RendermanApp AI
PiXYZ ReviewApp DLSS
Phantasy Star Online 2 New GenesisGame DLSS
Poker ClubGameRT 
Powerslide LegendsGame DLSS
Pumpkin JackGameRTDLSS
Quake II RTXGameRT 
Ranch SimulatorGame DLSS
RAZE 2070GameRTDLSS
Ready or NotGame DLSS
Reality EngineAppRT 
Reallusion Character CreatorAppRT 
Reallusion iCloneAppRT 
RecallGame DLSS
Red Dead Redemption 2Game DLSS
Redout: Space AssaultGameRTDLSS
Redshift RendererAppRTAI
REFICUL 666Game DLSS
RemnantsGame DLSS
Remington D-NoiseAppRT 
Resident Evil VillageGameRT 
RhinocerosAppRT 
Ring of ElysiumGame DLSS
Rise of the Tomb RaiderGame DLSS
Robo Pocket: 3D Fighter With RollbackGame DLSS
Rune IIGameRT 
RustGame DLSS
SaboteurGame DLSS
ScavengersGame DLSS
Severed SteelGameRTDLSS
Shadow of the Tomb RaiderGameRTDLSS
SheenCity MarsAppRTDLSS
SideFX MantraAppRT 
Siemens NXAppRTAI
SifuGame DLSS
Soul DossierGame DLSS
SoulmateGameRTDLSS
Stay in the LightGameRT 
StreamFXApp AI
SupralandGame DLSS
Supraland Six Inches UnderGame DLSS
Swords of Legends OnlineGame DLSS
Sword and Fairy 7GameRTDLSS
System Shock DemoGame DLSS
Tafi Daz3DAppRTAI
The AnacrusisGame DLSS
The AscentGameRTDLSS
The Elder Scrolls OnlineGame DLSS & DLAA
The Fabled WoodsGameRTDLSS
The ForgeAppRT 
The Future Group PixotopeAppRTDLSS
The MediumGameRTDLSS
The Orville Interactive Fan ExperienceGameRTDLSS
The PersistenceGameRTDLSS
The RiftbreakerGameRT 
The Riftbreaker: PrologueGameRT 
To Hell With ItGameRTDLSS
Tom Clancy’s Rainbow Six ExtractionGame DLSS
Tom Clancy’s Rainbow Six SiegeGame DLSS
Topaz Labs Denoise AIApp AI
Topaz Labs Gigapixel AIApp AI
Topaz Labs Sharpen AIApp AI
Topaz Labs Video Enhance AIApp AI
Twin Stones: The Journey of BukkaGame DLSS
Uncrashed : FPV Drone SimulatorGame DLSS
United Assault – Normandy ’44Game DLSS
UnityAppRTDLSS
Unknown WoodsGame DLSS
Unreal EngineAppRTDLSS
Viking RageGame DLSS
VMDAppRT 
VR Nara ParkGame DLSS
Wakamarina Valley, New ZealandGame DLSS
War Thunderبازی DLSS
Watch Dogs: LegionGameRTDLSS
Weta Gazebo RTAppRT 
Wisp RendererAppRT 
Wolfenstein: YoungbloodGameRTDLSS
World of Warcraft: ShadowlandsGameRT 
WrenchGameRTDLSS
XSplit BroadcasterApp AI

پس به سادگی می‌توان انتظار داشت که استفاده از این فناوری، نتیجه خیلی بهتری نسبت به استفاده از سایر روش‌های Anit-aliasing مانند چکربورد (Checkerboard) خواهد داشت. اما در این میان موضوعی هم وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. در حالی که این فناوری، پله‌های ترقی را پشت سر می‌گذارد، باید بازی‌های سازگار با آن هم افزایش یابند. فهرست بالا بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سازگار با DLSS را نشان می‌دهند.

تعداد این بازی‌ها در حال افزایش است. اکنون بیش از ۱۵۰ بازی از فناوری DLSS انویدیا پشتیبانی می‌کنند. فعال کردن DLSS هم کار سختی نیست اما نیازمند کارت‌های گرافیک سری RTX است. انتظار می‌رود که AMD هم برای از سرگیری رقابت خود با انویدیا در بازار گیمینگ، تکنولوژی مشابهی را در کانون توجه قرار دهد.


سوالات متداول

DLSS انویدیا چیست؟

  • DLSS به زبان ساده، اجازه می‌دهد که بازی‌ها را با یک رزولوشن مجازی شده بالاتر تجربه کنید. چنین رویکردی باعث نمایش جزئیات و همچنین نرخ فریم بالاتر بدون فشار بیش از اندازه به کارت گرافیک می‌شود.

DLSS انویدیا چه هدفی دارد؟

  • ایده اصلی این است که بازی‌ها حین اجرا روی رزولوشن ۱۴۴۰p شبیه زمانی به نظر برسند که شما در حال اجرای همان بازی روی رزولوشن ۱۰۸۰p هستید. همین موضوع در خصوص اجرای بازی‌ها روی رزولوشن ۱۰۸۰p با ظاهر ۱۴۴۰p نیز صدق می‌کند.

چه کارت‌های گرافیکی از DLSS پشتیبانی می‌کنند؟

  • کارت‌های سری RTX 20 برای اولین بار به این هسته‌ها مجهز شدند و بعدتر انویدیا نسل دوم هسته‌های تنسور مورد نیاز DLSS را در کارت‌های RTX 3060 الی RTX 3090 معرفی کرد که عملکردی بالاتری در هر هسته دارند. AMD نیز فناوری مشابهی دارد ولی قابل مقایسه با DLSS نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید