چک قدیمی استیو جابز برای فروش قرار گرفت - تکفارس  
چک قدیمی استیو جابز برای فروش قرار گرفت - تکفارس  
چک قدیمی استیو جابز برای فروش قرار گرفت - تکفارس  

چک قدیمی استیو جابز برای فروش قرار گرفت؛ انتظار فروش ۲۵ هزار دلاری

مهدی ملکی
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - 19:02
چک استیو جابز اپل

چقدر به استیو جابز علاقه دارید؟ آیا شما هم از جمله افرادی هستید که او را تحسین می‌کنید و هیچ مشکلی در اعطای لقب بزرگ‌ترین کارآفرین تاریخ به او ندارید؟ خب، اگر واقعاً این‌طور است، شاید شما خریدار خوش‌شان چک کلکسیونی این مدیر اجرایی فقید باشید.

این چک با عنوان Apple Computer Company در تاریخ ۱۵ ژولای ۱۹۷۶ میلادی به مبلغ ۳۴۳۰ دلار در وجه شرکت Kierulff Electronics کشیده شده است. در واقع این چک دقیقاً زمانی ثبت شده است که استیو وازنیک نمونه اولیه از کامپیوتر اپل ۱ را در Homebrew Computer Company در پالو آلتو کالیفرنیا به همه نمایش داد. افزون بر امضای استیو جابز (تحت نام استیون جابز)، امضای استیو وازنیاچک هم زیر این چک به چشم می‌خورد.

موسسه حراجی که این چک را برای فروش در دسترس قرار داده است، ادعا می‌کند که احتمالاً آن برای پرداخت هزینه قطعات به کار رفته در دومین دسته از کامپیوترهای اپل ۱ نوشته شده است.

تاکنون پیشنهاد ۲۳ هزار دلاری قطعی برای تصاحب این چک ثبت شده و پیشنهاد بعدی ۲۵ هزار دلار است. توجه داشته باشید که این حراجی تا تاریخ ۱۷ مارس یعنی کمتر از ۱ ماه دیگر به کار خود ادامه خواهد داد بنابراین شاید شاهد مبالغ بسیار بالاتری هم باشیم.

این اولین باری نیست که چنین وسایل پرقدمتی از استیو جابز یا اپل برای فروش پدیدار می‌شوند. مدتی پیش یکی از کامپیوترهای اپل ۱ که در این مطلب هم درباره آن‌ها حرف زدیم، با قیمت گزاف ۱.۵ میلیون دلار برای فروش در دسترس قرار گرفت.

حتماً با خواندن قیمت اعجاب انگیز این محصول شگفت‌زده شده‌اید اما چرا باید این‌گونه باشد؟ در حقیقت طبق توضیح وب‌سایت ebay باید از این دید به آن نگاه کنیم:

این یک فرصت استثنائی است زیرا اکنون تنها ۶ کامپیوتر مجهز به چوب Byte Shop KOA شناخته شده وجود دارد که اکثر آن‌ها درون موزه نگه‌داری می‌شوند و این محصول در مقایسه با آن‌ها از شرایط ظاهری بسیار خوبی در تمام زمینه‌های خود بهره‌مند است. همچنین بدنه این محصول طی سالیان متوالی گذشته درون یک محفظه ویژه نگه‌داری شده است تا در برابر گرد و خاک و خوردگی محافظت شود.

در حقیقت این یک کامپیوتر مبتنی بر تابع‌ها است که اکنون حتی از زمان تولید خود در ۴۵ سال گذشته (سال ۱۹۷۶) نیز باارزش‌تر است. صاحب این کامپیوتر پیش از این جزئیات قابل توجهی در مورد مالکیت آن ارائه داده است:

سند اثبات واقعی بودن این کامپیوتر در شماره ۷۹ دفتر ثبت اسناد رسمی اپل به عنوان خریدار دوم برای من موجود است. من مالکیت این محصول را در اوایل سال ۱۹۷۸ از صاحب اصلی آن جهت ارائه یک کامپیوتر جدیدتر اپل ۲، دریافت کردم.

جابز و وزنیاک در اوایل سال ۱۹۷۶ اپل ۱ را تولید کردند تا آن را به عنوان اولین محصول خود به مشتریان بفروشند. پیش از توقف تولید این دستگاه، تنها حدود ۲۰۰ نسخه از آن تولید شد. این کامپیوترها آن زمان قیمتی برابر با ۶۶۶.۶۶ دلار داشتند. استیو جابز از جمله افرادی محسوب می‌شود که حتی اکنون حدود ۱ دهه پس از مرگش، تاثیرات عظیمش بر دنیای فناوری را نمی‌توان انکار کرد.

منبع: Mac Rumors

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید