۱۰ سال با تیم کوک؛ بررسی مختصر عملکرد مدیرعامل اپل
۱۰ سال با تیم کوک؛ بررسی مختصر عملکرد مدیرعامل اپل
۱۰ سال با تیم کوک؛ بررسی مختصر عملکرد مدیرعامل اپل

۱۰ سال با تیم کوک؛ بررسی مختصر عملکرد مدیرعامل اپل

مهدی حلوائی
۸ شهریور ۱۴۰۰ - 09:36
تیم کوک مدیر عامل اپل

دقیقاً ۱۰ سال پیش و در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۱ بود که تیموتی دانلد کوک به‌ عنوان مدیرعامل جدید شرکت اپل معرفی شد. تیم کوک در آن زمان توسط استیو جابز افسانه‌ای به شرکت پیشنهاد داده شد و از زمان حضور او در اپل، این شرکت آمریکایی تغییرات زیادی را به خود دیده که به اعتقاد بسیاری از افراد، این تغییرات هرگز با وجود استیو جابز صورت نمی‌گرفت.

پیشینه

تیم کوک

تیم کوک در تاریخ ۱ نوامبر ۱۹۶۰ در موبیل کانتی ایالت آلاباما به دنیا آمد. حدود ۱۶ سال بعد و در تاریخ ۱ آپریل ۱۹۷۶، استیو جابز به همراه اسیو وازنیک و رونالد وین شرکت اپل را تاسیس کرد و  اولین محصول این شرکت نیز اپل ۱ نام گرفت. این دستگاه که توسط وازنیک طراحی شده بود، در واقع یک رایانه شخصی ابتدایی به حساب می‌آمد.

چند سال بعد و پس از تلاش‌های متعدد، استیو جابز سرانجام موفق شد تا تیم کوک را برای پیوستن به اپل متقاعد کند. کوک در آن زمان در شرکت موفق کامپک (Compaq) مشغول به کار بود و هنوز آینده‌ی شرکت اپل چندان امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسید. به هر ترتیب، کوک تصمیم گرفت تا ریسک جدایی از شرکت کامپک را پذیرفته و کار خود را در اپل به‌ عنوان نایب رئیس ارشد در امور جهانی این شرکت آغاز کند.

آغاز کار در اپل

تیم کوک

تیم کوک در اولین دوران حضور خود در اپل موفق شد تا با کاهش هزینه‌ها، سود خالص این شرکت را افزایش دهد. او در سال ۲۰۰۷ به نایب رئیس ارشد در امور هدایتی اپل تبدیل شد و دو سال بعد نیز فعالیت خود به عنوان مدیر اجرایی این شرکت را آغاز کرد. در همان زمان استیو جابز به‌دلیل بیماری سرطان مجبور شده بود تا فعالیت خود در شرکت را کاهش دهد. او سرانجام در سال ۲۰۱۱ از سمت خود کناره‌گیری کرد و هدایت اپل را به تیم کوک واگذار کرد.

آیفون ۵ اولین گوشی هوشمندی بود که در زمان مدیریت تیم کوک معرفی شد. این گوشی از صفحه نمایش با لبه‌های تخت استفاده می‌کرد و این طراحی الهام‌بخش بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر از جمله آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ شد. کوک با تغییراتی که در تیم اجرایی اپل ایجاد کرد، موجب ایجاد هماهنگی فرهنگی در این شرکت شد. او همچنین در سال ۲۰۱۴ از سهام‌داران اپل درخواست کرد که درصورت مخالفت با دیدگاه شرکت، سرمایه‌ی خود از را این شرکت خارج کنند.

اهمیت حریم خصوصی کاربران

تیم کوک و استیو جابز

حمله‌ی تروریستی سن برناردینو در سال ۲۰۱۵، که ۱۴ کشته و ۲۲ زخمی به جای گذاشت، موجب شد تا پایبندی اپل به اهمیت حریم خصوصی کاربران بیشتر نمایان شود. یکی از دو تروریستی که عامل این حادثه بود، از گوشی آیفون ۵C استفاده می‌کرد که توسط مامورین محلی کشف و ضبط شد. این گوشی توسط یک رمز ۴ رقمی محافظت می‌شد که پس از ۱۰ بار واردکردن اشتباه رمز، تمام اطلاعات کاربر را حذف می‌کرد. از این رو، بازکردن قفل این گوشی کار تقریباً غیرممکنی بود.

پس از این‌که مامورین FBI و NSA نتوانستند قفل این گوشی را باز کنند، قاضی دادگاه فدرال به اپل دستور داد تا دسترسی به اطلاعات رمزگذاری‌شده‌ی آن را در اختیار مامورین قرار دهد. اما اپل در این مورد خاص با مامورین همکاری نکرد. تیم کوک در نامه‌ای به کارکنان اپل در این خصوص اعلام کرد که در صورت همکاری با FBI، امنیت اطلاعات میلیون‌ها شهروند مطیع قانون به‌خطر خواهد افتاد.

آیفون 5C

با وجود این‌که اپل تمام اطلاعات مورد نیاز پرونده را در اختیار FBI قرار داد اما قراردادن توانایی ورود به گوشی‌های آیفون در اختیار مامورین FBI موضوعی بود که اپل و تیم کوک به‌شدت نسبت به آن حساس بودند و آن را خطری برای امنیت حریم خصوصی کاربران می‌دانستند.

مطالب مرتبط:

FBI در نهایت با کمک یک گروه هکری شخص ثالث موفق شد تا به اطلاعات این گوشی دسترسی پیدا کند اما این اتفاق باعث شد تا اپل به‌عنوان شرکتی که امنیت حریم خصوصی کاربران را بالاتر از همه چیز قرار می‌دهد، شهرت پیدا کند. این موضوع همچنین توجه بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی را به‌سمت گوشی‌های آیفون جلب کرد.

آیفون های بزرگ تر و آیپدهای بهتر

آیفون 12 پرو مکس و 12 مینی

یکی دیگر از تغییرات ایجادشده در اپل تحت هدایت تیم کوک، عرضه‌ی آیفون‎‌های بزرگ‌تر بود. در واقع بازار گوشی‌های هوشمند از سال ۲۰۱۳ به سمت عرضه‌ی گوشی‌های بزرگ‌تر رفته بود. گوشی آیفون ۵ در آن زمان از صفحه نمایش ۴ اینچی استفاده می‌‌کرد که نسبت به آیفون‌های قبلی بزرگ‌تر محسوب می‌شد.

بزرگ‌ترشدن تدریجی گوشی‌های آیفون در نهایت به استفاده از صفحه نمایش ۶.۷ اینچی در گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس منجر شد. با این وجود، اپل در کنار ساخت این گوشی‌های بزرگ، کماکان به ساخت گوشی‌های کوچک مانند آیفون ۱۲ مینی با صفحه نمایش ۵.۴ اینچی ادامه می‌دهد.

آی او اس 6 و 7

اپل همچنین تبلت‌های آیپد را ارتقا داد و قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های اکسترنال، مدیریت فایل‌ها، درگاه USB-C و سیستم‌عامل آیپد او اس را به‌آن‌ها اضافه کرد.

اما شاید مهم‌ترین تغییر ایجادشده، استفاده از پردازنده‌ی قدرتمند M1 اپل در آیپد پرو باشد که از آن در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک نیز استفاده شده بود. تیم کوک تصمیم گرفت تا به همکاری خود با شرکت اینتل پایان داده و از پردازنده‌های اختصاصی اپل در محصولات جدید این شرکت استفاده کند.

آیپد پرو 2021

علاوه بر این موارد، طراحی سیستم‌عامل آی او اس نیز در اولین سال‌های حضور تیم کوک به عنوان مدیرعامل جدید اپل دچار تغییراتی شد. در حالی که استیو جابز ترجیح می‌داد تا رابط کاربری آیفون و ظاهر آیکون‌های آن شبیه به نمونه‌های واقعی باشند (برای مثال، اپلیکیشن نوت‌پد شبیه به دفترچه‌های واقعی بود) اما آی او اس ۷ از طراحی ساده‌تری بهره می‌برد. این طراحی کماکان در گوشی‌ها و تبلت‌های اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسائل زیست محیطی

تیم کوک در سال‌های اخیر در مورد مسائل و مشکلات بسیاری صحبت کرده است. او در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که  از آمریکا، کشورهای اروپایی و چین در تلاش برای حفظ محیط زیست پشتیبانی خواهد کرد.

کوک همچنین نسبت به گرمایش جهانی ابراز نگرانی کرده و از این رو، حالا شرکت اپل گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند خود را بدون آداپتور شارژ عرضه می‌کند. بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز تصمیم گرفته‌اند تا از این رویکرد اپل پیروی کنند.

آینده تیم کوک در اپل

تیم کوک

تیم کوک پس از کناره‌گیری استیو جابز از مدیرعاملی اپل، ثابت کرد که رهبر شایسته‌ای برای این شرکت بوده و برای حریم خصوصی و امنیت کاربران احترام زیادی قائل است. کمک‌های او به سازمان‌های خیریه و دیگر انجمن‌ها در دوران سخت شیوع کرونا و تلاش‌های او برای حل مشکلات زیست محیطی، تصویر محبوبی از او در بین بسیاری از افراد ساخته است.

به‌گفته‌ی کوک، امنیت اطلاعات یکی از مسائل مهم قرن جاری بوده و همین موضوع اپل را به عرضه‌ی قابلیت “شفافیت ردیابی اپلیکیشن” برای آیفون و آیپد ترغیب کرد. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا درخواست اپلیکیشن‌هایی مانند فیسبوک برای ردیابی فعالیت‌های آن‌ها را رد کنند. در حال حاضر، تیم کوک ۶۰ ساله برای دهمین سال متوالی است که هدایت اپل را بر عهده داشته و انتظار می‌رود که اپل درسال‌های پیش رو نیز از تجربیات او بهره ببرد.

نظر شما در مورد دوران مدیریت تیم کوک در اپل چیست؟ آیا از رویکرد اپل تحت مدیریت او رضایت داشته‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: Phone Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید