تیم کوک یک جایزه ۷۴۰ میلیون دلاری از طرف اپل دریافت می‌کند - تکفارس 
تیم کوک یک جایزه ۷۴۰ میلیون دلاری از طرف اپل دریافت می‌کند - تکفارس 

تیم کوک یک جایزه ۷۴۰ میلیون دلاری از طرف اپل دریافت می‌کند

افشین نوری
۵ شهریور ۱۴۰۰ - 10:00
تیم کوک - استیو جابز - اپل

تیم کوک قرار است دهمین و آخرین پرداخت قراردادی که ده سال پیش با اپل بسته بود دریافت کند. این قرارداد همزمان با انتصاب او به‌عنوان مدیر اجرایی ارشد اپل بعد از استیو جابر امضا شده بود. همانطور که می‌دانید جابز در ژانویه ۲۰۰۹، به‌خاطر بیماری سرطان، به‌طور موقت از پست خود کنار رفت و تیم کوک به‌عنوان جایگزین او انتخاب شد. جابز هنگام ترک اپل، به کارکنان این شرکت گفت که در ماه ژوئن دوباره به سر کار خود باز خواهد گشت.

جایگزین شدن تیم کوک به جای استیو جابز، بهترین هدیه‌ای بود که جابز می‌توانست به اپل بدهد

بعد از بازگشت جابز به سر کار خود، او سرانجام در سال ۲۰۱۱ از منصب خود کناره‌گیری کرد و در نامه‌ای به هیئت‌مدیره این شرکت و همچنین جامعه اپل نوشت: من همیشه گفته‌ام، اگر روزی فرا برسد که من دیگر نتوانم به وظایف خود در اپل عمل کنم، اولین کسی که این موضوع را به من گوشزد خواهد کرد خودم خواهد بود. و متاسفانه آن روز فرا رسیده است.

مطالب مرتبط:

بعد از کناره‌گیری جایز، تیم کوک یکبار دیگر به‌عنوان جایگزین جابز انتخاب شد؛ اما این‌بار به‌طور دائمی. و در واقع، این بهترین انتخابی بود که می‌توانست برای اپل وجود داشته باشد.

حالا خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که تیم کوک قرار است جایزه‌ای شامل پنج میلیون سهم از سهام شرکت اپل که ارزش آن حدود ۷۴۰ میلیون دلار است دریافت کند.

در رابطه با سهام اپل باید بگوییم که بازده سهام این شرکت در طول سه سال گذشته، معادل بازده سهام حداقل دو سوم سهام شرکت‌هایی بوده است که در لیست S&P 500 قرار داشته‌اند. کسب چنین موفقیتی توسط اپل، حالا به این شرکت اجازه داده است تا بیشترین پرداخت ارائه‌شده توسط قرارداد مذکور را به تیم کوک پرداخت کند.

اپل

استیو جابز، دو ماه بعد از ترک اپل، در اثر بیماری سرطان فوت کرد. بعد از مرگ او، مدیران اجرایی اپل به‌دنبال پیگری برنامه‌هایی بودند که جابز در سر داشت. اما کوک سعی کرد تا از این ایده‌ها فاصله بگیرد و در حقیقت چیزهایی را معرفی کرد که کاملا مخالف آن ایده‌هایی بود که جابز در مورد آن‌ها صحبت می کرد این چیزها شامل افزایش سایز نمایشگر آیفون تا ۶.۷ اینچ و ارائه اپل پنسل برای برخی از مدل‌های آیپد بود.

اخیراً و در جریان دادگاه اپل و اپیک گیمز، ایمیلی از استیو جایز منتشر شده است که او درباره ساخت یک آیفون نانو صحبت کرده است. جایز در این ایمیل که مربوط به سال ۲۰۱۰ می‌شود درباره علاقه خود به ساخت یک آیفون بسیار کوچک توضیح داده است. او در این ایمیل همچنین به یک مدل آیفون ۴ پلاس با آنتن، پردازنده و دوربین بهتر اشاره کرده است. اپل در سال ۲۰۱۴ اولین آیفون پلاس خود با نام آیفون ۶ پلاس را معرفی کرد که مجهز به یک نمایشگر بزرگ‌تر بود.

از زمانی که تیم کوک، مدیر اجرایی ارشد اپل شده است، ارزش سهام این شرکت هزار و صد درصد افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث تبدیل شدن اپل به اولین شرکت آمریکایی با ارزش سهام بیش از یک تریلیون دلار شده است. این اتفاق در آگوست ۲۰۱۸ افتاد و دو سال بعد از آن نیز اپل تبدیل به اولین شرکت آمریکایی با ارزش سهام دو تریلیون دلار شد.

کوک در سال ۲۰۱۹ گفته بود محصولات جدید اپل همه را شگفت‌زده خواهد کرد

برخی از دستگاه‌هایی که در زمان تیم کوک معرفی شدند، موفقیت چندانی به دست نیاوردند. برخی دستگاه‌ها مانند ایرپاور حتی عرضه هم نشد. اسپیکرهای هوشمند هوم پاد، با وجود اینکه نسخه مینی آن عمکرد بهتری داشت، نتوانستند همگان را راضی کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که حتی استیو جابز هم چنین شکست‌هایی را داشته اشت.

با این‌حال، اپل تحت مدیریت کوک، محصولاتی مانند اپل واچ و ایرپاد را معرفی کرد که دو تا از پیشروترین محصولات این شرکت محسوب می‌شوند. ما همچنین در سال‌های آینده شاهد معرفی دو هدست متفاوت از اپل خواهیم بود که یکی از آن‌ها پاسخی خواهد بود به عینک‌ واقعیت افزوده گوگل گلس و دیگری یک هدست واقعیت ترکیبی خواهد بود.

کوک همچنین باعث رشد بخش سرویس‌های اپل نیز شده است. این بخش توانسته است خدمات خوبی به بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال گوشی‌های آیفون ارائه کند. اپل در زمان مدیدریت تیم کوک، سرویس‌هایی مانند اپل موزیک، اپل تی‌وی پلاس، اپل نیوز پلاس، اپل آرکید، اپل فیتنس پلاس و سایر عناوین دیگری را به کاربران خود معرفی کرده که هر کدام از آن‌ها نیاز به اشتراک ماهانه دارد و سال گذشته نیز این شرکت از لوازم جانبی مگ سیف برای گوشی‌های آیفون رونمایی کرد که بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفت.

به نظر می‌رسد، اپل همچنان آینده روشنی در پیش‌رو دارد و ما هنوز هیچ نشانه‌ای از کنارگیری تیم کوک از منصب خود مشاهده نمی‌کنیم. او در مارس ۲۰۱۹ گفته بود که اپل در سال‌های آینده محصولات جدیدی معرفی خواهد کرد که همه دنیا را شگفت‌زده خواهند کرد.

منبع: Phone Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید