انویدیا دوقلویی برای کره‌ زمین می‌ سازد - تکفارس 
انویدیا دوقلویی برای کره‌ زمین می‌ سازد - تکفارس 
انویدیا دوقلویی برای کره‌ زمین می‌ سازد - تکفارس 

انویدیا دوقلویی برای کره‌ زمین می‌ سازد

امیرحسین ندایی
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - 21:05
انویدیا دوقلوی زمین را می‌سازد

انویدیا می‌خواهد یک نسخه همسان از کره زمین را در omniverse بسازد و به آینده تغییرات اقلیمی نگاهی بیاندازد.

با این دوقلوی دیجیتالی از کره‌ زمین، این شرکت می‌خواهد چالش‌هایی که انسان‌ها ممکن است در آینده در زمینه گرمایش جهانی و بلایای طبیعی با آن رو‌به‌رو شوند را پیش‌بینی کند و امیدوار است بتواند به مناطق، ملل و شهرهایی که خطر احتمالی آنها را تهدید می‌دهد هشدار دهد.

این شرکت برنامه‌اش برای ساخت یک ابرکامپیوتر هوش مصنوعی با نام زمین-۲ (E-2 به اختصار) را اعلام کرده و داخل آن سیستمی برای پیش‌بینی تغییرات اقلیمی تعبیه خواهد کرد. انویدیا می‌گوید این مورد به دلیل پیشرفت در سه حوزه، دیگر در قلمرو ایده‌های علمی-تخیلی قرار ندارد. این سه حوزه عبارتند از: دیپ لرنینگ (یادگیری عمیق)، استفاده از GPU برای تسریع اهداف علمی، پزشکی و ماشین لرنینگ (یادگیری ماشین). ابر کامپیوترهای هوش مصنوعی با استفاده از این‌ها و گنجینه‌ای از اطلاعات و مدل‌ها، چیزهای زیادی برای یادگیری در اختیار دارند.

این پروژه کاملا توسط خود شرکت انویدیا پشتیبانی مالی می‌شود و مدیرعامل این شرکت، جنسن هوانگ، تایید کرده که هیچ سازمانی، کشوری، و شرکت دیگری هنوز نقشی در این پروژه ندارد.

جنسن هوانگ همچنین افزود:

ما اکنون چندین ابرکامپیوتر در اختیار داریم که بزرگترین از نوع خود در جهان هستند. سلین ششمین ابر کامپیوتر جهان است. کمبریج-۱ نیز که برای تحقیقات سلامت به کار می‌رود، تقریبا هم اندازه کامپیوتر سلین است. پس ما سه یا ۴ ابرکامپیوتر در اختیار داریم که تقریبا هم اندازه سلین هستند، و این کامپیوتر ها کاملا با هزینه ما پشتیبانی می‌شوند.

هوانگ می‌گوید که این شرکت می‌خواهد کمکی در نبرد علیه تغییرات جوی کرده باشد.

ما این کامپیوتر را ساختیم تا بتوانیم نرم‌افزار خود خود را در دنیای مدرن هوش مصنوعی توسعه دهیم. این نرم‌افزار توسط دانشمندان بزرگ کامپیوتر توسعه داده می‌شود اما توسط روند تدریجی پیشرفت نرم‌افزارها، این توسعه دادن، تسریع می‌شود. ما می‌خواهیم زمین-۲ را بسازیم تا توانایی محققانمان را بر مبارزه با تغییرات اقلیمی به کار گیریم.

هوانگ این را هم اضافه کرد که انویدیا به زودی از معماری زمین-۲ پرده برداری خواهد کرد، مخصوصا از این جهت که این پروژه، صرفه‌جو ترین ابرکامپیوتری است که به دست بشر ساخته شده.

اگر کره زمین را به عنوان یک شئ با موجودیت خارجی تصور کنیم، این ابرکامپیوتر موتوری برای دنیاهای متناوب خواهد بود.

مشکلی که با پیش‌بینی کردن تغییرات اقلیمی وجود دارد این است که بر خلاف پیش‌بینی آب و هوا، بازه زمانی بسیار بزرگ‌تر است و فاکتورهای زیادی باید مد نظر قرار داده شود. برای اینکه بهترین رویکردها برای تضعیف و ملایم‌تر کردن تاثیرات تغییرات اقلیمی را توسعه دهیم، و تغییرات را پذیرفته و با آن اخت شویم، دنیا به مدل های آب و هوایی نیاز دارد که بتوانند شرایط جوی را در اقصی نقاط جهان، و در طی دهه‌های متمادی، پیش‌بینی کنند.

مطالب مرتبط:

انویدیا می‌گوید این مدل ها شبیه‌سازی‌ای برای چند دهه هستند و فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی اتمسفر، آب‌ها، یخ‌، خشکی و فعالیت های انسانی را مدل سازی خواهند کرد. جالب‌تر این است که تمامی این موارد تنها نوک این قله یخ هستند و موارد بسیار بیشتری باید لحاظ شوند. به طور مثال باید ابرهایی که نور خورشید را به سمت فضا منعکس می‌کنند و همینطور چرخه آب جهانی (حرکت و جریان آب از اقیانوس ها، دریاها، سطح خشکی و آب‌های زیرزمینی به سمت جو زمین و ابرها) را نیز شبیه‌سازی کنند.

انویدیا تاکید می‌کند که این اولین بار است که بشر تکنولوژی شبیه‌سازی این موارد را با وضوح بسیار بالا، در اختیار دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید