سلاح مخفی ای‌ ام دی در مقابل انویدیا - تکفارس 
سلاح مخفی ای‌ ام دی در مقابل انویدیا - تکفارس 

سلاح مخفی ای‌ ام دی در مقابل انویدیا

امیرحسین ندایی
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - 12:49
تکنولوژی V-Cache ای‌ ام دی

شرکت ای‌ ام دی ممکن است آماده معرفی تکنولوژی V-Cache برای معماری اینفینیتی کش نسل بعدی GPU‌ های RDNA 3 در زمان نامعلومی در سال بعد باشد که این امر، کار را برای رقیبش، انویدیا سخت می‌کند.

 تکنولوژی چیپلت سه بعدی که اولین بار طی کامپیوتکس ای ام دی در ماه جوئن معرفی شد، جدیدترین نوآوری در معماری چیپلت‌های ای‌ ام دی است، که از فضای عمودی روی یک تراشه سیلیکونی استفاده می‌کند که این امر باعث می‌شود اجزای الکترونیکی بیشتری در این حالت نسبت به حالت افقی جا بشود.

V-Cache سه بعدی، یا کش عمودی، اولین استفاده این شرکت از این فناوری است، که قبلا بر روی نمونه اولیه پردازنده Ryzen 9 5950X برای بهبود عملکرد گیم پلی استفاده شده بود. با قرار دادن کش به صورت عمودی، پردازنده به مقدار قابل توجه تری از حافظه کش دسترسی دارد، که در نتیجه کارایی را افزایش میدهد.  پس تعبیه کردن V-Cache در معماری GPU نسل بعد این شرکت، RDNA 3، اقدامی عقلانی به نظر می‌رسد.

مطالب مرتبط:

هر چند نمی‌توان به شایعات منتشر شده در گوشه و کنار اینترنت از جمله توییتر اطمینان کرد، اما با اینکه GPU بیگ نیوی یکی از بهترین کارت‌های گرافیک موجود در بازار است، ولی اضافه کردن V-Cache می‌تواند اتفاقات جذابی را رقم بزند.

وقتی اینفینیتی کش به همراه بیگ نیوی معرفی شد، سر و صدای زیادی به پا کرد. چرا که بدون اتکا بر یک باس مموری ۵۱۲ بیتی، پهنای باند حافظه بهبود یافته تری را در اختیار کاربر قرار می‌داد.

ای ام دی

اینفینیتی کش توانایی بهبود پهنای باند حافظه قابل استفاده را به چیزی مانند کارت‌های سری RTX شرکت انویدیا دارد، چیزی مانند باس مموری 320 بیتی در RTX 3080 و یا باس مموری ۳۸۴ بیتی در RTX 3090.

ترکیب کردن تکنولوژی اینفینیتی کش با معماری V-Cache می‌تواند تفاوت قابل توجهی را ایجاد کند. داشتن یک کش گسترش یافته تر برای GPU به راحتی می‌تواند اثر یک باس مموری بزرگتر را در یک کارت انویدیا خنثی کند.

یک کارت با مشخصات اینفینیتی کش ای‌ ام دی با معماری V-Cache 3D، دسترسی بسیار سریع تری به داده‌ها با خطای صفحه بسیار کمتر (این خطا هنگامی رخ می‌دهد که کامپیوتر به ناحیه‌ای از حافظه نیاز دارد، اما محتویات آن ناحیه قبلا به دیسک منتقل شده است) و چرخه واکنش (فرآیندی دریافت اطلاعات از VRAM) خیلی کم تری در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

داشتم یک باس مموری نازک تر، در صورتی که هیچ وقت نخواهید از آن استفاده کنید، مشکل خاصی به حساب نمی‌آید، ولی در حالی که یک RDNA 3 از یک V-Cache اطلاعات را می‌گیرد، یک کارت انویدیا باید دفعات بیشتری به VRAM برای دریافت اطلاعات مراجعه کند که این تغییر در کارت گرافیک‌های نسل بعد ای‌ ام دی می‌تواند افزایش قدرت قابل توجهی باشد.

منبع: Techradar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید