محدودیت در تعمیر محصولات شرکت های بزرگ به مشاغل کوچک و مصرف کنندگان آسیب می‌رساند - تکفارس 
محدودیت در تعمیر محصولات شرکت های بزرگ به مشاغل کوچک و مصرف کنندگان آسیب می‌رساند - تکفارس 

محدودیت در تعمیر محصولات شرکت های بزرگ به مشاغل کوچک و مصرف کنندگان آسیب می‌رساند

حامد شهرزاد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 21:48
ifixit

روز پنجشنبه گزارش جدیدی توسط کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا منتشر شده است که تأیید می‌کند که تاکتیک‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ برای محدودیت در تعمیر محصولاتشان اعمال می‌شود، به مشاغل کوچک و مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند. آی فیکس ایت زمان زیادی را صرف حمایت از حق تعمیر توسط افراد عادی و مصرف‌کنندگان و همچنین ارائه ابزار‌ها و مستندات برای تعمیر بیشتر محصولات فناوری امروزی کرده است.

یافته‌های آی فیکس ایت در این گزارش به چند موضوع نگران‌کننده برای مصرف‌کنندگان اشاره کرده است. موارد متعددی ذکر شده است، از جمله اینکه ضمانت نامه‌ها به طور مرتب به علت نقض قانون ضمانت نامه مگنوسون ماس ابطال می‌شوند. این قانون که در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد، ضمانت نامه محصولات مصرفی را کنترل می‌کند. باطل شدن ضمانت نامه‌های محصولات شرکت‌های مختلف که ناشی از تعمیر کالا توسط شخص ثالث یا سرویس غیرمجاز است، موضوعی بحث برانگیز بوده است.

مطالب مرتبط:

موضوع دیگر، محدودیت باز کردن یا ترمیم محصولات مصرفی است که ممکن است بیشتر بر دوش جوامع رنگین پوست و جوامع کم درآمد باشد. بیماری همه گیر ویروس کرونا اثرات منفی محدودیت‌های تعمیر محصولات را بر مصرف‌کنندگان تشدید کرده است.

در این گزارش، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا چندین استراتژی مختلف را که شرکت‌های بزرگ برای محدود کردن توانایی تعمیر محصولات ساخت خود توسط تعمیرکنندگان کوچک و مستقل و همچنین مصرف‌کنندگان را شناسایی کرده است. از جمله اینکه محصولات شرکت‌های بزرگ طوری ساخته می‌شوند که تعمیر آن‌ها دشوار باشد یا موارد برای جلوگیری از تعمیر این محصولات در نظر گرفته شده است.

همچنین در دسترس نبودن قطعات و اطلاعات چگونگی تعمیر آن‌ها و طراحی محصولاتی که تعمیر آن‌ها ممکن است خطرآفرین باشد، از دیگر سیاست‌هایی است که مشتریان را به سمت تعمیرگاه‌های رسمی و مجاز و یا به روزرسانی سیستم عامل سوق می‌دهد. توجه داشته باشید که همه این یافته‌ها در مورد محصولات مصرفی از تلفن‌های هوشمند گرفته تا اتومبیل‌ها و ماشین آلات کشاورزی یافت شده است.

وبلاگ تیر داون و سایر طرفداران این وبلاگ قبلاً به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا ابراز داشته اند که تولیدکنندگان محصولاتی را طراحی می‌کنند که به سختی تعمیر می‌شوند و دارندگان را مجبور به مراجعه به تعمیرکنندگان رسمی می‌کنند که باعث تحمیل هزینه زیاد به مصرف‌کنندگان می‌شود و رقابت را در این روند در بین تعمیرکاران مختلف از بین می‌برد.

این گزارش بیان کرده است که این سیاست‌ها و اقدامات تولیدکنندگان علیه تعمیرکاران مستقل و مصرف‌کنندگان در طولانی مدت قابل توجیه نیست:

تولیدکنندگان استدلال می‌کنند که ارائه اطلاعات در مورد قطعات، نحوه تعمیر و ابزار‌های داخلی، به حقوق مالکیت معنوی محصولات آن‌ها لطمه می‌زند. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا متوجه شده است که در بسیاری از موارد، به نظر نمی‌رسد حقوق مالکیت معنوی مانعی برای تعمیر یک محصول باشد.

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا تشخیص داده است که تولیدکنندگان به وسیله طراحی پیچیده محصولات خود و اقدامات خطرآفرین، شانس تعمیر یک محصول را به طور عمدی کاهش می‌دهند. با در دسترس قرار ندادن قطعات جانبی و دفترچه‌های راهنما در اختیار افراد و تعمیرگاه‌ها، ممکن است تعمیر یک محصول توسط افراد شخص ثالث خطرناک باشد.

این پرونده حاوی هیچ مدرک محکم برای اثبات این موضوع نیست که تعمیرگاه‌های مستقل برخلاف تعمیرگاه‌های مجاز اقدام به سرقت اطلاعات شخصی کاربران می‌کنند.

تولیدکنندگان استدلال کردند که تعمیرات نامناسب توسط افراد یا فروشگاه‌های مستقل اعتبار تولید‌کننده نزد مشتریان را تضعیف می‌کند. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا گزارش داد که تولیدکنندگان هیچ مدرک محکمی برای اثبات این موضوع ارائه نکرده اند. دلیلی وجود ندارد که تعمیر یک محصول توسط تعمیرکاران شخص ثالث به اعتبار یک شرکت لطمه بزند.

آی فیکس ایت خاطرنشان کرده است که این موضوع برای مدتهاست که به عنوان استدلالی برای لابی علیه حق تعمیر توسط تعمیرکاران کوچک و مستقل استفاده می‌شود.

هزینه بالای تعمیرات به طور قابل توجهی افراد فقیر و کم درآمد را تحت فشار قرار می‌دهد. محدودیت‌های تعمیرات احتمالاً منجر به اشتغال کمتر در تعمیرگاه‌های محلی یا مستقل می‌شود و مشکلات پیش روی می‌تواند به طور قابل توجهی بر مشاغل کوچک متعلق به افراد رنگین پوست تأثیر بگذارد.

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا تصویب قوانین جدید را که محدودیت‌های غیرمنصفانه تعمیرات محصولات شرکت‌های مختلف را ممنوع می‌کند، تأیید می‌کند. کمیسیون متعهد می‌شود که با قانونگذاران در سطح ایالت‌ها و فدرال همکاری کند تا اطمینان حاصل کند که مشتریان و تعمیرگاه‌های مستقل دسترسی مناسب به قطعات جانبی، دستورالعمل‌های تعمیر و نرم‌افزار‌های مختلف دارند.

شرکت‌های بزرگ سابقه طولانی در جلوگیری از تعمیرات راحت محصولات دارند. این موضوع به خاطر آن است که مشتریان را مجبور به خرید محصولات جدید کنند. این گامی در جهت درست برای مصرف‌کنندگان آمریکایی و تعمیرکاران مستقل است که شایسته این هستند که بتوانند محصولات مختلف را تعمیر کنند.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.