همکاری مدیر سابق فیسبوک با FTC برای بازرسی‌های امنیتی - تکفارس 
همکاری مدیر سابق فیسبوک با FTC برای بازرسی‌های امنیتی - تکفارس 

همکاری مدیر سابق فیسبوک با FTC برای بازرسی‌های امنیتی

سید محمد معلمی
۴ مرداد ۱۳۹۸ - 17:00
همکاری مدیر سابق فیسبوک با FTC برای بازرسی‌های امنیتی - تکفارس 

کریس هیوز (Chris Hughes)، هم‌بنیان‌گذار شناخته‌شده فیسبوک همکاری خود را با رگولاتوری‌ها آغاز کرده تا مشخص شود که آیا این شبکه اجتماعی باید به خاطر نقض قوانین مربوط به اعتماد کاربران منحل شود یا خیر. بر اساس اعلام نیویورک‌تایمز و واشینگتن‌پست، هیوز در حال کمک کردن به دو آژانس بازرسی قوانین اعتماد کاربران است و تا کنون با مدیران کمیسیون تجارت فدرال (FTC) هم مذاکراتی داشته تا مشخص شود چگونه باید به این آژانس در مورد آغاز تحقیقات از شرکتی که سال ۲۰۰۴ تأسیس کرد، یاری رساند.

اگرچه هیوز بیش از ۱۰ سال پیش فیسبوک را ترک کرد ولی همکاری او با کمیسیون تجارت فدرال یک اتفاق بسیار مهم به شمار می‌رود چرا که به تازگی موضوعی را مطرح و اعلام کرده که فیسبوک باید منحل شود. نقش وی از این جهت اهمیت دارد زیرا می‌تواند افرادی را به مسئولین FTC معرفی کند تا از آنها در مورد رویدادهای اخیر، اطلاعات مهمی به دست بیاید. این داده‌ها در نهایت نقش بسیار حیاتی را در زمینه اتخاذ تصمیمات نهایی FTC، دانشگاه نیویورک و دانشگاه کلمبیا ایفا خواهند کرد.

بنا بر ادعای واشینگتن‌پست، دو دانشگاه نامبرده در تلاشند تا به بهانه خرید واتس‌اپ و اینستاگرام، فیسبوک را منحل کنند. آنها اعتقاد دارند که این شرکت با خرید دو شبکه اجتماعی مذکور، قوانین اعتماد کاربران را نقض و از آنها در جهت تقویت جایگاه فردی خود سو استفاده کرده است. حالا دانشگاه‌های نیویورک و کلمبیا اگر بتوانند ادعای خود را به اثبات برسانند، قادر خواهند بود مانند اتفاقاتی که برای کمپانی Standard Oil در سال ۱۹۱۱ افتاد، از پیشرفت این غول دنیای فناوری اطلاعات جلوگیری نمایند. اسکات همفیل (Scott Hemphill)، از مسئولین دانشگاه نیویورک می‌گوید:

یک راه‌حل ساده برای جلوگیری از پیشرفت فیسبوک و پیش‌گیری از رخ دادن اتفاقات ناگوار سال‌های بعد وجود دارد و آن هم منحل شدن این شرکت است

برای اینکه شاکیان فیسبوک حرف‌های خود را به کرسی بنشانند، باید بتوانند نشان دهند که اقدامات این کمپانی یعنی خرید شرکت‌های مختلف، باعث بیشتر شدن خطرات امنیتی آینده می‌شوند. به همین دلیل است که همکاری هیوز اهمیت زیادی دارد زیرا این فرصت را در اختیار بازرسان قرار می‌دهد تا با مدیران و کارکنان سابق و فعلی آشنا شوند و رقبای این شبکه اجتماعی را بشناسند و در نهایت انگیزه‌های فیسبوک را برای انجام چنین اقداماتی شناسایی نمایند. کمپانی تحت هدایت مارک زاکربرگ در دفاع از خریدهایی که انجام داده می‌گوید:

سرمایه‌گذاری، نوآوری است

در مصاحبه‌ای که تیم وو (Tim Wu)، یکی از مسئولین دانشگاه کلمبیا، با روزنامه واشینگتن‌پست داشت، گفت:

خرید واتس‌اپ و اینستاگرام دو نمونه آشکار نقض قوانین اعتماد کاربران است ولی کسی توجه خاصی به آنها نمی‌کند

در این بین، یکی از کارشناسان حوزه امنیت فناوری اطلاعات خبر داده که به اثبات رساندن چنین ادعاهایی کار بسیار سختی است.

جین کیملمن (Gene Kimmelman)، مشاور ارشد گروه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شرکت Public Knowledge می‌گوید:

اثبات ادعاهای مطرح شدن به این آسانی‌ها انجام نمی‌شود

او همچنین یادآور می‌شود که کمیسیون تجارت فدرال باید علاوه بر کشف انگیزه‌های فیسبوک  از خرید واتس‌اپ و اینستاگرام، صدمات اقتصادی این اقدام را نیز ثابت کند.

البته هنوز مشخص نیست که آیا FTC ادعاهای مطرح شده توسط همفیل و وو را دنبال خواهد کرد یا خیر ولی نیویورک‌تایمز به این نکته اشاره می‌کند که بازرسی‌های کمیسیون تجارت فدرال پشت درهای بسته انجام خواهد شد.

واشینگتن‌پست همچنین مدعی شده که هیوز از زمانی وارد ماجرای بازرسی از فیسبوک شد که جمله معروف خود یعنی “زمان منحل کردن فیسبوک فرا رسیده است” را گفت و دو دانشگاه نیویورک و کلمبیا به سراغش رفتند. او در برخی مواقع عنوان کرده که جایگاه مطمئن و انحصاری فیسبوک، فضای رقابتی را برای سایر شرکت‌ها از بین برده و نمی‌گذارد نوآوری‌ها در این حوزه افزایش یابند. در واقع این شبکه اجتماعی بی‌دلیل قدرتمند شده است. همین سخنان باعث آغاز هجمه‌هایی علیه فیسبوک گردید و زمزمه منحل کردن این غول دنیای تکنولوژی بیش از پیش جدی‌تر شد.

همکاری هیوز با FTC درست چند روز بعد از تأیید اخبار مربوط به آغاز بازرسی‌های این کمیسیون از فیسبوک مشخص شد. این در حالی است که دپارتمان عدالت هم به نوبه خود در حال انجام بررسی‌ها در همین رابطه از شرکت‌های بزرگ دیگر مانند آمازون، گوگل و . . . است.

در پایان اشاره کنیم که فیسبوک هنوز نسبت به ادعای نیویورک‌تایمز و واشینگتن‌پست مبنی بر همکاری با هیوز واکنشی نشان نداده ولی وو همفیل تأیید کرده‌اند که هم‌بنیان‌گذار سابق این کمپانی در بازرسی‌ها شرکت دارد هرچند جزئیات بیشتری را در اختیار ما نگذاشته‌اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید