گوگل با همکاری iFixit قطعات یدکی پیکسل ها را عرضه خواهد کرد - تکفارس 
گوگل با همکاری iFixit قطعات یدکی پیکسل ها را عرضه خواهد کرد - تکفارس 

گوگل با همکاری iFixit قطعات یدکی پیکسل ها را عرضه خواهد کرد

مهدی ملکی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - 17:42
حق تعمیر کاربران گوگل پیکسل

بسیاری از تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در تلاش هستند تا تاثیر منفی دستگاه‌هایش روی محیط را به حداقل برسانند. یکی از این کارها افزایش عمر گوشی‌های هوشمند است که ظاهراً گوگل هم برای سری پیکسل به دنبال آن است.

سامسونگ ماه گذشته تایید کرد که با شروع تابستان جاری، شروع به عرضه قطعات یدکی گوشی‌ها و تبلت‌های گلکسی خواهد کرد و اکنون گوگل با پیروی از همین روند، به دنبال انجام چنین کاری است.

گوگل طی یک پست در وب‌سایت رسمی خود تایید کرد که از اواخر سال جاری میلادی، قطعات یدکی اصلی گوشی‌های پیکسل از جمله پیکسل ۲ الی پیکسل ۶ پرو و همچنین مدل‌هایی که در آینده عرضه خواهند شد، از طریق وب‌سایت ifixit.com در دسترس خریداران مستقر در کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و اعضای اتحادیه اروپا در دسترس قرار خواهد گرفت.

با شروع این فرایند، محدوده کاملی از این قطعات یدکی برای گوشی‌های سری پیکسل از جمله باتری، نمایشگر، دوربین و …،‌ به شکل مجزا یا کیت تعمیر iFixit که شامل ابزاری مانند پیچ‌گوشتی و اسپاتول می‌شود، برای کاربران ارسال خواهد شد.

سامسونگ پیش‌تر گفته بود در حال همکاری با iFixit است تا راهنمای تعمیر گوشی‌ها و تبلت‌های خود را مهیا سازد در حالی که، همان‌گونه که می‌بینید، گوگل یک قدم فراتر رفته و به زودی فروش مستقیم این قطعات را آغاز خواهد کرد. البته این موضوع چندان عجیب نیست. اخیراً این رویه به یک ترند در دنیای تکنولوژی تبدیل شده و حتی ولو همین پروسه را برای کنسول دستی جدید خود، استیم دک آغاز کرده است.

چند روز پیش مشخص شد حق تعمیر تنها با ۳ رای مخالف در اتحادیه اروپا رو به رو شده است و این به معنای آن است که احتمالاً به زودی در سال جاری میلادی در کشورهای عضو این اتحادیه، شاهد به رسمیت شناختن این حق خواهیم بود.

از سال ۲۰۲۰، پیشنهادات زیادی برای به رسمیت شناختن قانون حق تعمیر به اتحادیه اروپا ارجاع داده شده است با این حال، تا پیش از این اعضای این پارلمان، آن را به رای عموم نگذاشته بودند.

شاید جالب باشد بدانید چندین ماه پیش، اپل طی یک اقدام غیرمنتظره اعلام کرد که با فروش قطعات ضروری محصولات خود،‌ اجازه می‌دهد که کاربران محصولات این شرکت را در خانه تعمیر کنند. اپل برای چندین دهه در برابر اعطای حق تعمیر به کاربران مقاومت کرده بود.

به دنبال این اقدامات، شیائومی به عنوان یک شرکت چینی، یکی از معدود رقبای اصلی این شرکت در حوزه گوشی‌های هوشمند بود که سریع‌تر از سامسونگ و گوگل شروع به بازاریابی برنامه تعمیر در خانه خود کرد.

به هر حال با وجود این که گوگل دیرتر از سایرین به این جمع پیوسته اما به همکاری خود با مراکز معتبر تعمیر گوشی‌های هوشمند مثل uBreakiFix هم ادامه خواهد داد. پس اگر خریدار مهارت کافی برای تعمیر گوشی خود را نداشته باشد، آن از خدمات چنین مراکزی استفاده می‌کند. فعلاً زمان عرضه و قیمت قطعات یدکی گوگل مشخص نیست و حتی نمی‌دانیم این قطعات تا چه زمان در دسترس خواهند بود.

منبع: XDA-Developers

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید