حق کمیسیون ویندوز استور به ۱۲ درصد کاهش یافت - تکفارس 
حق کمیسیون ویندوز استور به ۱۲ درصد کاهش یافت - تکفارس 
حق کمیسیون ویندوز استور به ۱۲ درصد کاهش یافت - تکفارس 

حق کمیسیون ویندوز استور به ۱۲ درصد کاهش یافت

حامد شهرزاد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:07
مایکروسافت

مایکروسافت در حال تغییر شدید دنیای بازی‌های رایانه‌ای و کاهش درآمد بازی‌های خریداری شده از طریق ویندوز استور است. از شروع ماه آگوست، این غول تکنولوژی حق کمیسیون ویندوز استور را از ۳۰ درصد به ۱۲ درصد کاهش می‌دهد، که بدیهی است برای رقابت با استیم و جذب توسعه‌دهندگان و استودیو‌ها برای معرفی بازی‌های رایانه‌ای بیشتر به فروشگاه مایکروسافت است.

مت بوتی، رئیس استودیوی ایکس باکس گیم مایکروسافت گفت:

سازندگان بازی وظیفه اصلی ساختن بازی‌های عالی را برای بازیکنان ویندوز دارند و ما می‌خواهیم آن‌ها در سیستم عامل ما موفق شوند. کاهش حق کمیسیون ویندوز استور به معنای این است که توسعه‌دهندگان می‌توانند بازی‌های بیشتری را برای بازیکنان بیشتری به ارمغان بیاورند و موفقیت تجاری بهتری را به دست آورند.

مطالب مرتبط:

البته این تغییرات فقط روی بازی‌های مخصوص کامپیوتر تأثیر می‌گذارد، نه بازی‌های کنسول ایکس باکس در فروشگاه مایکروسافت. اگرچه مایکروسافت توضیح نداد که چرا فروش بازی ایکس باکس را از ۳۰ درصد به مقدار پایین‌تر کاهش نداده است، اما این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که سیاست تجاری کنسول‌های بازی کاملا متفاوت از رایانه‌های شخصی است.

مایکروسافت، سونی و نینتندو همه سخت‌افزار خود را زیر قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار می‌دهند تا کنسول‌های بازی ارزان شوند و با فروش بازی‌های خود، ضرر ایجادشده را به سود تبدیل کنند.

اقدام جدید مایکروسافت در کاهش حق کمیسیون ویندوز استور از اهمیت بالایی برخوردار است. این همان توزیع درآمد عادلانه است که توسط اپیک گیمز برای توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه‌ای ارائه شده است. این اقدام همچنین فشار بیشتری به والو وارد می‌کند تا تعداد اخراج کارگران در فروشگاه استیم کاهش یابد.

والو هنوز از فروش بازی در استیم، ۳۰ درصد حق کمیسیون دریافت می‌کند که البته با رسیدن درآمد به ۱۰ میلیون دلار، این مقدار به ۲۵ درصد، و پس از ۵۰ میلیون دلار فروش به ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

مایکروسافت با این اقدام قصد دارد تا سازندگان بازی را به پلتفرم خود جذب کند

ویندوز استور

علی رغم افت شدید درآمد، استیم همچنان بر ذهن مردم و بازار توسعه‌دهندگان تسلط دارد، اما بسیاری معتقدند که ۳۰ درصد حق کمیسیون ناعادلانه است. بررسی اخیر از ۳۰۰۰ متخصص صنعت بازی نشان داد که بیشتر سازندگان بازی فکر نمی‌کنند استیم لیاقت حق کمیسیون ۳۰ درصدی را داشته باشد. این اقدام مایکروسافت فقط فشار بیشتری را روی والو قرار می‌دهد.

رقابت با استیم هنوز یک چالش بزرگ است. مایکروسافت و اپیک گیمز سعی دارند سازندگان بازی را متقاعد کنند تا عناوین بازی را در فروشگاه‌های خود لیست کنند تا با استیم رقابت کنند. اپیک گیمز تلاش کرده است تا از طریق ابزار‌های انحصاری، توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند، اما بخش عمده‌ای از تلاش مایکروسافت مربوط به مجبور کردن توسعه‌دهندگان بازی به استفاده از یو دبلیو پی در گذشته و برنامه‌های بد ویندوز استور است که امروزه در این فروشگاه وجود دارد.

مایکروسافت سرانجام چند سال پیش شروع به پشتیبانی از سیستم بازی‌سازی سنتی وین ۳۲ در فروشگاه خود کرد، اما این تغییر به تنهایی به ویندوز استور کمک نکرد تا با استیم رقابت کند. کاهش ۱۲ درصدی ممکن است توسعه‌دهندگان بیشتری را به فروشگاه ویندوز استور مایکروسافت جذب کند، خصوصاً اگر این شرکت بتواند تجربه بد نهایی کاربران را بهبود بخشد.

سرعت دانلود برنامه‌ها از ویندوز استور افزایش می‌یابد

وعده بوتی بهبود قابلیت نصب و سرعت بخشیدن به بارگیری ویندوز استور در چند ماه آینده است. براساس گزارش‌ها، مایکروسافت همچنین در حال اصلاح فروشگاه ویندوز خود است که ممکن است راه را برای توسعه‌دهندگان برای ارسال هرگونه برنامه ویندوز به فروشگاه، از جمله مرورگر‌هایی مانند کروم یا فایرفاکس، هموار کند. پیشرفت در این فروشگاه‌ها حتی ممکن است اجازه دهد از سیستم عامل‌های تجاری شخص ثالث در برنامه‌ها استفاده شود که این یک تغییر بزرگ نسبت به این کاهش ۱۲ درصدی است.

علاوه بر فروشگاه‌ها، مایکروسافت هنوز هم باید به طور قابل توجهی عملکرد بازی‌های رایانه‌ای را بهبود بخشد. ایکس باکس گیم بار در حال حاضر پیشرفت مطلوبی داشته است، اما سرویس‌هایی مانند استیم و دیسکورت محبوب‌تر از سیستم مایکروسافت هستند. بزرگترین ناشر بازی رایانه‌ای جهان نیز با افزایش هکر‌ها و افراد سودجو مبارزه می‌کند و ویندوز برای کمک به استودیو‌های بازی‌سازی در محافظت از بازی‌هایشان کافی نیست.

بوتی گفت:

ما می‌دانیم که هنوز کار‌های زیادی برای انجام دادن داریم، اما بر اساس بازخورد گیمر‌های رایانه شخصی و سازندگان بازی‌های رایانه‌ای، فکر می‌کنیم با سرمایه‌گذاری که انجام داده‌ایم در مسیر درست این جامعه هستیم. در چند ماه آینده، مایکروسافت فرصت بیشتری برای اشتراک در برنامه‌های رایانه‌های شخصی و بهبود‌های کلی ویندوز دارد.

ما آینده‌ای روشن را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۱ نوید می‌دهیم. روندی که صنعت بازی رو به جلو حرکت می‌کند و بازی‌های عالی را برای بیشتر گیمر‌ها در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید