گوگل حق کمیسیون گوگل پلی را به ۱۵ درصد کاهش می‌دهد - تکفارس 
گوگل حق کمیسیون گوگل پلی را به ۱۵ درصد کاهش می‌دهد - تکفارس 

گوگل حق کمیسیون گوگل پلی را به ۱۵ درصد کاهش می‌دهد

حامد شهرزاد
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - 21:25
google

از اول ژوئیه، گوگل حق کمیسیون طولانی مدت ۳۰ درصدی خود را که از هر خرید دیجیتال در فروشگاه گوگل پلی استور توسط تمام توسعه‌دهندگان اندروید در سراسر جهان بدست می‌آورد، به خاطر حاصل شدن درآمد ۱ میلیون دلاری، درصد حق کمیسیون خود از این فروشگاه دیجیتال را کاهش می‌دهد. طبق گفته گوگل، این تغییر به این معنی است که ۹۹ درصد از توسعه‌دهندگان اندروید که کالا‌ها یا خدمات دیجیتال می‌فروشند، ۵۰ درصد بیشتر سود می‌کنند.

اپل نیز اقدام مشابهی را در کاهش دریافت حق کمیسیون انجام داده است

پیش از انتشار این اخبار توسط گوگل، اپل اعلام کرده بود که بخشی از هزینه برنامه جدید تجارت کوچک را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد، اما یک تفاوت عمده بین این دو اقدام وجود دارد: کاهش هزینه اپل فقط برای توسعه‌دهندگانی است که درآمد سالانه آن‌ها کمتر از ۱ میلیون دلار است. با این حال، اگر سازندگان برنامه در هر زمان از سال از آستانه یک میلیون دلار عبور کنند، برنامه استاندارد اپل شروع می‌شود و اپل با نرخ استاندارد ۳۰ درصد از این توسعه‌دهندگان حق کمیسیون می‌گیرد.

برنامه گوگل برابر است با درآمد اولیه سالانه ۱ میلیون دلار برای توسعه‌دهندگان. این بدان معناست که چه دانشجو و در حال توسعه اولین برنامه خود باشید و چه یک شرکت چند میلیارد دلاری، فقط باید برای ۱ میلیون دلار اول که سالانه در فروشگاه گوگل پلی کسب می‌کنید، ۱۵ درصد هزینه خدمات را به گوگل بپردازید. پس از آن، هر پولی که بدست می‌آورید به میزان ۳۰ درصد معمول کاهش می‌یابد. سخنگوی گوگل گفت که گوگل معتقد است توزیع کاهش قیمت به طور مساوی در همه شرکت‌ها عملی عادلانه است و این با هدف گوگل برای کمک به توسعه‌دهندگان در هر اندازه مطابقت دارد.

برای چندین سال بود که گوگل از فروشگاه خود حق کمیسیون ۳۰ درصدی را دریافت می‌کرد

گوگل

از زمانی که فروشگاه گوگل گوگل پلی برای اولین بار اندروید مارکت را راه‌اندازی کرد، گوگل ۳۰ درصد حق کمیسیون برای هر خرید از فروشگاه خود را اعمال کرده است، اگرچه این شرکت در ابتدا ادعا می‌کرد که گوگل درصد مشخصی را کسر نمی‌کند، مشخص شد که حق کمیسیون ۳۰ درصد برای هزینه‌های تجارت و تسویه حساب دریافت می‌شود. گوگل اکنون با استفاده از حق کمیسیون ۳۰ درصدی خود برای شرکای توزیع‌کننده برنامه‌ها و هزینه‌های عملیاتی، از شکل مدرن‌تر خود به عنوان فروشگاه گوگل پلی یاد می‌کند.

در طول چرخه حیاط فروشگاه گوگل پلی، ۳۰ درصد هزینه به عنوان حق کمیسیون ثابت مانده است. تنها استثنا اشتراک‌ها است چراکخ در سال ۲۰۱۸، گوگل اعلام کرد که پس از چندین سال گرفتن حق کمیسیون ۳۰ درصد، قیمت حق کمیسیون خود را به ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. اقدام مشابه دیگری نیز توسط اپل انجام شد.

درصد توسعه‌دهندگانی که درآمد سالانه آن‌ها بیش از ۱ میلیون دلار است (و هنوز هم ۳۰ درصد هزینه‌ها را از آن‌ها دریافت می‌کند) بسیار ناچیز است. گوگل خاطرنشان کرد که فقط حدود ۳ درصد از توسعه‌دهندگان اندروید به طور مستمر بارگیری برنامه‌ها یا خرید‌های درون برنامه‌ای دیجیتال را شروع و حق کمیسیون را پرداخت می‌کنند و تنها ۱ درصد از این توسعه‌دهندگان بیش از آستانه ۱ میلیون دلار درآمد کسب می‌کنند که این کاهش برای آن‌ها اتفاق نخواهد افتاد و همچنان حق کمیسیون ۳۰ درصدی را پرداخت می‌کنند.

اپیک گیمز همچنان با سیاست‌های گوگل و اپل به‌شدت مخالف است

این سیاست جدید در مقطعی حساس قرار دارد که سیاست فروشگاه برنامه گوگل (و اپل) تحت نظارت دقیق مردم قرار گیرد. اولین مورد حذف بازی فورتنایت که متعلق به اپیک گیمز است از اپ استور اپل و گوگل پلی استور بود و سپس توسعه دهنده بازی پس از آن دادخواست شکایت کرد. اپیک گیمز دعوای ضد انحصاری علیه اپل و گوگل را آغاز کرد.

این موضوع در مراجع قانونگذاری نیز به اوج خود رسیده است و ایالت‌هایی مانند آریزونا و داکوتای شمالی در حال بحث در مورد قوانین جدید هستند که اپل و گوگل را مجبور می‌کند روش‌های توزیع نرم‌افزار و روش‌های پرداخت جایگزین بیشتری را در پلتفرم‌های خود ارائه دهند.

با این حال، اپیک گیمز گفت که هنوز اقدامات جدید گوگل برای برقراری عدالت کافی نیست و این شرکت اشاره کرد که گوگل نمی‌تواند دلیل اصلی مشکل را حل کند، و استدلال کرد که اندروید باید کاملاً در رقابت آزاد باشد و باید یک رقابت واقعی بین شرکت‌های پلتفرم، سازندگان برنامه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات وجود داشته باشد. رقابت در پردازش پرداخت و توزیع برنامه تنها راه دستیابی به بازار نرم‌افزار‌های عادلانه است.

مدیرعامل اپیک گیمز بیان کرد:

برای صنعت فناوری، نکته ترسناک این است که گوگل و اپل تقریباً به اتفاق آرا سیاست‌های انحصاری خود را تنظیم کرده اند. در بازار برنامه‌های کاربردی رایگان، به دلیل رقابت، نرخ سود همه بسیار کمتر خواهد شد، و آن‌ها در معرض تفرقه و سلطه قرار نخواهند گرفت.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.