سونی در سال گذشته بزرگ ترین تولید کننده دوربین گوشی های هوشمند بوده است - تکفارس 
سونی در سال گذشته بزرگ ترین تولید کننده دوربین گوشی های هوشمند بوده است - تکفارس 
سونی در سال گذشته بزرگ ترین تولید کننده دوربین گوشی های هوشمند بوده است - تکفارس 

سونی در سال گذشته بزرگ ترین تولید کننده دوربین گوشی های هوشمند بوده است

مهدی ملکی
۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - 19:20
لنز و دوربین سونی

بازار لنزهای گوشی‌های هوشمند نسبت به سال پیش حدود ۱۵ میلیارد دلار رشده کرده است. طبق گزارش موسسه Strategy Analytics، این مقدار نسبت به رشد سالانه این مقدار، حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است. این آمار نسبت به کاهش ۸.۸ درصدی عرضه گوشی‌ها در سال ۲۰۱۹، یک تغییر بزرگ به شمار می‌رود ولی برخی شرکت‌ها از جمله سونی، جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

سونی با حفظ ۴۶ درصد از سهم بازار، هنوز هم در این زمینه پیش‌رو به شمار می‌رود. بنابراین در مقایسه با آمار ۴۴ درصدی نیمه‌اول سال گذشته میلادی، این مقدار افزایش پیدا کرده است. با این اوصاف، سامسونگ هنوز دست از تعقیب سونی برنداشته است و جایگاه دوم را در اختیار دارد.

لنز و دوربین سونی

این غول کره‌ای حدود ۲۹ درصد از سهم بازار را در نیمه دوم در اختیار داشته است که نسبت به سهم ۳۲ درصدی آن در نیمه اول سال، کاهشی محسوس به شمار می‌رود. در نهایت به OmniVision می‌رسیم که با افزایشی ۱ درصدی در نیمه دوم و اختصاص ۱۰ درصد از سهم بازار، در رتبه سوم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لنز گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است.

با وجود آمار خوب سونی، این شرکت تامین کالا برای هوآوی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان خود را از دست داده است. این شرکت چینی از سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، بخش عمده‌ای از بازار خود را از دست داده است و حتی جدا شدن آنر نیز نتوانسته جایگاه‌اش را بازگرداند. تحلیل‌گران بر این باورند که جایگاه سونی توسط رقبای خود در خطر است.

مطالب مرتبط:

سال گذشته میلادی، گوشی‌های هوشمند میانگین رزولوشن بیشتری در تصویربرداری داشتند و چنین امری بدون وجود لنزهای بیشتر قابل دست‌یابی نیست. اگرچه همه‌گیری بیماری کرونا منجر به کاهش تقاضا برای لنزهای مذکور نشده است، ولی منبع یاد شده پیش‌بینی می‌کند که کمبود نیمه‌هادی‌ها نهایتاً باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد.

استفاده از دوربین سونی در بسیاری از گوشی‌های چند وقت اخیر، امری عادی تلقی می‌شود. برای مثال همان‌طور که شایعه شده بود، اوپو فایند ایکس ۳ پرو به یک دوربین چهارگانه مجهز است که در ساخت آن از دو لنز سونی با نام IMX766 (هر کدام با ابعاد ۱.۵۶/۱ اینچ)، و لنزهای دیگر از جمله لنز عریض با دیافراگم f/1.8 و لنز فوق عریض با دیافراگم f/2.2 استفاده شده است. دوربین اصلی از فناوری‌های OIS، EIS و All Pixel Omni-directional PDAF نیز پشتیبانی می‌کند که آخری دستگاه را قادر می‌سازد در موقعیت‌هایی با نورپردازی شدید، فوکوس دقیقی اعمال کند.

اوپو فایند ایکس 3 پرو

افزون بر این لنز‌ها از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی تله‌فتو با دیافراگم f/2.4 نیز استفاده شده است که بزرگنمایی ۵ برابری هیبرید را ارائه می‌دهد. در نهایت یک لنز ۳ مگاپیکسلی ماکرو هم ماژول دوربین پشت را کامل می‌کند. البته این لنز چندان کارآمد نیست و گویا بیشتر برای امور تبلیغاتی و به رخ کشیدن اعداد و ارقام لحاظ شده است.

این دوربین اجازه می‌دهد که کاربر فواصل بسیار نزدیکی را مشاهده کند. در واقع لنز مذکور تا حدود ۶۰ برابر بزرگنمایی فواصل نزدیک یا به عبارت دیگر، ذره‌بینی دارد که حتی می‌تواند بافت‌های بسیار ریز سازنده اشیا را نمایان کند. این لنز می‌تواند ویدیوهای ۱۰۸۰p نیز ضبط کند. در قسمت جلو تنها از یک عدد دوربین ۳۲ مگاپیکسلی استفاده شده که درون یک روزنه در گوشه بالا، سمت چپ نمایشگر جا گرفته است.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید