چین، مدیران لینکدین را به دلیل عدم سانسور احضار کرد - تکفارس 
چین، مدیران لینکدین را به دلیل عدم سانسور احضار کرد - تکفارس 
چین، مدیران لینکدین را به دلیل عدم سانسور احضار کرد - تکفارس 

چین، مدیران لینکدین را به دلیل عدم سانسور احضار کرد

مهدی ملکی
۱ فروردین ۱۴۰۰ - 18:02
لینکدین چین

مایکروسافت به دلیل عدم نظارت بر شبکه‌های اجتماعی اصلی دنیا به طور گسترده‌ای از بحث‌های سیاسی اخیر ایالات متحده مبرا مانده است اما گویا این شرایط در چین، یکی دیگر از کشورهای پرحاشیه جهان در چندین سال اخیر، یکسان نیست. لینکدین یکی از شبکه‌های اجتماعی مطرح در زمینه تجارت است که مایکروسافت مدتی پیش آن را با مبلغ گزافی تصاحب کرد.

اگرچه سیاستمداران آمریکایی لینکدین و ۷۴۰ میلیون کاربر آن را فراموش کرده‌اند (و این موضوع با توجه به کاربران میلیاردی شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک منطقی است) اما به تازگی یک گزارش جدید توسط نیویورک تایمز، نشان می‌دهد که دولت چین، مدیران اجرایی لینکدین را به دلیل عدم اعمال سانسورهای کافی زیر فشار قرار داده است.

موسسه قانون‌گذاری اینترنت کشور چین طبق گفته ۳ منبع، مدیران لینکدین را به دلیل عدم تعدیل مناسب محتوای سیاسی در ماه جاری، احضار کرده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که چه چیزی تا به این حد لینکدین را وارد دردسر کرده است اما گفته می‌شود که پست‌های صریحی در مورد نشست سالانه اخیر قانون‌گذاران این کشور در این شبکه اجتماعی منتشر شده است.

منابع نیویورک تایمز ادعا کرده‌اند که اداره مذکور از لینکدین درخواست کرده است که پس از انجام یک خودارزیابی، آن را تقدیم مدیریت فضای مجازی چین کند. همچنین افزون بر این، لینکدین به مدت ۳۰ روز از ثبت نام کاربران چینی منع خواهد شد. با این حال ذکر شده که این بازه زمانی ممکن است با رای و قضاوت این اداره تغییر کند.

لینکدین مایکروسافت

در نهایت باید توجه داشت که مایکروسافت، شرکت مادر لینکدین مجبور به پیروی از قانون چین جهت ادامه فعالیت در آن‌جا است. با این حال برخی از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند که نه تنها از قانون این کشور پیروی نکرده، بلکه در این منطقه فعالین نیز نمی کنند.

با توجه به این که سران مایکروسافت بارها در مورد دموکراسی اظهار نظر کرده‌اند، به نظر شما این روند منطقی است؟ آیا مایکروسافت به دلیل منافع خود در ایالات متحده چنین عملی را مرتکب می‌شود؟ نظر شما در این‌باره چیست؟

این شبکه اجتماعی افزون بر موارد سانسور در چین، پیش‌تر به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی نیز حاشیه‌ساز شده بود. مدتی پیش شاهد انتشار گزارشی بودیم که در آن آمده بود، لینکدین یکی از برنامه‌های کاربردی‌ست که به واسطه قوانین جدید امنیتی و حریم خصوصی آی او اس ۱۴، از کلیپ‌بورد کاربران در آی او اس جاسوسی می‌کرد.

البته شرکت مایکروسافت بلافاصله پس از متوجه شدن این موضوع، این مشکل امنیتی را اصلاح کرد. ظاهراً اصلاح این مورد در اپلیکیشن آی او اس لینکدین، کندتر از تشکیل پرونده از سوی آدام باوئر (Adam Bauer) بوده و این شخص موفق شده تا از شرکت مایکروسافت طبق قانون کالیفرنیا به خاطر آنچه نقض قانون و هنجارهای اجتماعی خوانده می‌شود، در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو شکایت کرده و پرونده تشکیل دهد.

او مایکروسافت را به دور زدن عمدی مدت زمان کلیپ بورد اپل متهم کرده است. در حقیقت، اپل پس از ۱۲۰ ثانیه اطلاعات موجود در کلیپ بورد کاربران را حذف می‌کند اما باوئر معتقد است مایکروسافت با ترفندهایی این مدت زمان را بیشتر کرده است و اطلاعات موجود در رایانه‌های نزدیکی که از ویژگی کلیپ بورد جهانی اپل (Apple Universal Clipboard) استفاده می‌کنند را می‌خواند.

با این حال، مایکروسافت گفته که این مشکل تنها یک باگ بوده و هیچ اطلاعاتی از کلیپ بورد آی او اس ذخیره یا انتقال داده نشده است. ردموندی‌ها چندی پیش، نسخه به‌روزشده آی او اس اپلیکیشن لینکدین را بدون این کد مشکل‌ساز، عرضه کردند.

با این حال، باوئر از این صحبت‌ها قانع نیست و در تلاش است تا ادعای خود را به همگان ثابت کرده و شرکت مایکروسافت را محکوم سازد. سخنگوی لینکدین گفته که این شرکت در حال بررسی این پرونده است و متاسفانه صحبتی درباره آن نکرده است.

منبع: MS PowerUser

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید