اوبر در دادگاه مربوط به رانندگان خود در انگلستان شکست خورد - تکفارس 
اوبر در دادگاه مربوط به رانندگان خود در انگلستان شکست خورد - تکفارس 
اوبر در دادگاه مربوط به رانندگان خود در انگلستان شکست خورد - تکفارس 

اوبر در دادگاه مربوط به رانندگان خود در انگلستان شکست خورد

حامد شهرزاد
۲ اسفند ۱۳۹۹ - 18:00
uber

بلومبرگ گزارش داد که اوبر در یک مبارزه حقوقی طولانی در بریتانیا، در دادگاه درخواست تجدیدنظر باخت. اختلاف اوبر مربوط به این است که آیا رانندگی یک خوداشتغالی است یا راننده یک کارگر قانونی شناخته‌شده با کلیه حقوق اضافی است. این حکم نتیجه مراحل قانونی طی شده پنج‌ساله این شرکت در کشور انگلستان است و یک عقب‌گرد بزرگ برای اوبر به حساب می‌آید که ممکن است بر کلیه کارگران مربوطه در انگلیس -صرف نظر از کارفرما- تأثیر بگذارد.

امروز، دادگاه عالی انگلیس با تأیید احکام سه دادگاه بدوی، رانندگان اوبر را به‌عنوان کارگر اعلام کرد. تصمیم این دادگاه به این معنی است که رانندگان از حداقل دستمزد، تعطیلات پرداخت‌شده و سایر حمایت‌های قانونی برخوردار می‌شوند. قاضی جورج لگات گفت که ساعات کار رانندگان اوبر فقط به زمان رانندگی مسافران محدود نمی‌شود، بلکه همچنین «هر زمان که راننده به برنامه اوبر وارد می‌شود و آماده و مایل به پذیرش مسافر است» نیز شامل ساعات کاری رانندگان محسوب می‌شود.

این حکم ممکن است تأثیر قابل توجهی در حدود ۴٫۷ میلیون کارگر اقتصادی در انگلیس داشته باشد. این نه تنها غول‌های فناوری مانند اوبر و شرکت تحویل غذا با نام دلیورو را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه شرکت‌های کمتر شناخته‌شده‌ای مانند شرکت تحویل سیتی اسپرینت و شرکت تجهیزات بهداشتی با نام پیملیکو پلامبرز را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در پاسخ به این حکم، مدیرکل اوبر در اروپای شمالی و اروپای شرقی یعنی جیمی هیوود، گفت که این شرکت به رأی دادگاه احترام می‌گذارد، اما افزود:

این حکم بر روی تعداد کمی از رانندگانی متمرکز بود که در سال ۲۰۱۶ از برنامه اوبر استفاده کردند.

این حکم همه رانندگان انگلیسی در طبقه‌بندی مجدد کارگران را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

هیوود گفت:

از آن زمان، ما با راهنمایی رانندگان خود در هر مرحله، تغییرات عمده‌ای در تجارت خود ایجاد کردیم. این اقدامات شامل کنترل بیشتر درآمد خود و اقدامات حمایتی جدید مانند کمک‌هزینه برای مقابله با بیماری یا آسیب‌دیدگی است. ما برای این رانندگان بیمه رایگان ارائه داده‌ایم. ما متعهد به انجام کارهای بیشتر در این زمینه هستیم و اکنون با هر راننده فعال در سراسر انگلیس مشورت خواهیم کرد تا تغییراتی را که دوست دارند مشاهده کنند، اعمال کنیم.

اوبر در وبلاگ خود اظهار داشت که این حاکم رانندگان را به‌عنوان «کارگر» طبقه‌بندی می‌کند نه «کارمند» که از نظر قانونی طبقه دیگری است. همچنین به این نکته اشاره شد که سرویس‌های خاصی که در این حکم توضیح داده شده است دیگر اعمال نمی‌شوند، از جمله مجازات برای رانندگانی که چندین بار از سفر خودداری می‌کنند.

اختلافات رانندگان و اوبر از سال ۲۰۱۶ شروع شد

پرونده اصلی علیه اوبر در سال ۲۰۱۶ توسط دو راننده این شرکت با نام‌های جیمز فارار و یاسین اسلم مطرح شد. آن‌ها معتقدند که اوبر تقریباً تمام جنبه‌های شرایط کاری آن‌ها را کنترل می‌کند، از جمله مسافرانی که می‌توانند بپذیرند و مبلغی که به آن‌ها پرداخت می‌شود. این موضوع به معنی آن است که این شرکت به‌عنوان کارفرمای آن‌ها عمل می‌کند.

اوبر در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در سه پرونده علیه فارار و اسلم با شکست مواجه شد. با این حال و در امروز، تصمیم دادگاه عالی تجدید نظر انگلستان به این پرونده‌ها پایان داد. طبق اخبار بلومبرگ، این اختلاف اکنون به یک دادگاه ویژه برگردانده می‌شود، و دادگاه ویژه تصمیم می‌گیرد که چه مقدار غرامت به این ۲۵ راننده اختصاص دهد. اوبر همچنین با ۱۰۰۰ مورد مشابه دیگر روبرو است که از تعلیق خارج شده و منتظر حکم امروز هستند.

در بیانیه‌ای، اتحاد GMB که به طرح دعوی اوبر کمک کرد، از این پیروزی «تاریخی» استقبال کرد. میک ریکس، افسر ملی GMB، در بیانیه‌ای گفت:

دادگاه عالی برگزارشده، حکم سه دادگاه قبلی را تأیید کرد و از آنچه GMB ادعا کرده است، پشتیبانی می‌کند. رانندگان Uber به‌عنوان کارگر شناخته می‌شوند و حق استراحت، حقوق در تعطیلات و حداقل دستمزد تعیین‌شده را دارند.

ریکس گفت:

حال اوبر باید اتلاف وقت و هزینه خود را برای پیگیری دادگاه مقابله با پرداخت خسارات قانونی متوقف کند و رویکرد درستی را در مورد رانندگانی که از این شرکت حمایت می‌کنند، اتخاذ کند.

وی افزود که اتحادیه در حال حاضر برای کمک به اعضای خود برای مطالبه غرامت تلاش زیادی می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید