بزرگ‌ترین افشای تاریخ اوبر؛ قانون شکنی گسترده، اخلال در صنعت تاکسی و لابی با روسای جمهور - تکفارس 
بزرگ‌ترین افشای تاریخ اوبر؛ قانون شکنی گسترده، اخلال در صنعت تاکسی و لابی با روسای جمهور - تکفارس 

بزرگ‌ترین افشای تاریخ اوبر؛ قانون شکنی گسترده، اخلال در صنعت تاکسی و لابی با روسای جمهور

مهدی ملکی
۲۰ تیر ۱۴۰۱ - 13:21
افشای اسناد اوبر

به تازگی اسناد داخلی عظیمی از شرکت اوبر افشا شده و در اختیار رسانه The Guardian قرار گرفته که نشان می‌دهد این غول حمل و نقل آنلاین برای گسترش بیشتر در سراسر جهان هیچ ابایی از قانون‌شکنی نداشته است.

در این ماجرا حدود ۱۲۰ هزار صفحه سند مختلف داخلی اوبر که به اتفاقات بین بازه‌های زمانی ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۷ اشاره دارند، فاش شده است. اوبر ساعاتی پیش از این افشا مطلع شد و در پاسخ بیان کرد که پس از استعفای مدیر عامل وقت تراویس کالانیک (Travis Kalanick) در سال ۲۰۱۷ و جایگزینی او با دارا خسروشاهی، رویه این شرکت «از دوران تقابل به دوران همکاری منتقل شده است».

به گفته The Guardian که به این اسناد دسترسی دارد و آن‌ها را بررسی کرده، اوبر برای پیش‌برد اهدافش سعی کرده خود را به نخست وزیر، روسای جمهور، میلیاردرها، الیگارش‌ها [ی روس] و رسانه‌های تاثیرگذار نزدیک کند. این اسناد علاوه بر یادداشت‌ها، فایل‌های ارائه، دفاتر یادداشت، شامل پیام‌های رد و بدل شده بین مدیران اجرایی غول‌های تکنولوژی سیلیکون ولی از طریق بستر ایمیل، آی‌مسیج و واتساپ است.

در مقاله دیگری از واشنگتن پست مشخص شده که ظاهراً اوبر از یک دکمه به‌خصوص برای خاموش کردن سیستم‌های کامپیوتری شرکت استفاده می‌کرده تا مراجع قانونی در تحقیقات خود موفق به یافتن مدارک و روش‌های کسب و کار این شرکت برای ایجاد اخلال صنعت تاکسی سراسر جهان نشوند. یکی دیگر از مقالات همین رسانه آشکار می‌کند که اوبر چگونه از حملات خشونت بار بر علیه رانندگان استفاده می‌کرده تا دستورات خود را پیش ببرد.

یک گزارش منتشر شده از BBC روی رابط مدیر عامل اجرایی اوبر و رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون تمرکز دارد. مکرون طی یک گفت و گو به مدیر عامل اجرایی اوبر گفته که می‌تواند قانون را به نفع شرکت او تغییر دهد. این گزارش فاش می‌کند که چگونه نیلی کروس (Neelie Kroes)، کمیسر سابق اتحادیه اروپا قبل از ترک این پست در این سازمان، در حال مذاکره با اوبر بود تا به هیئت مشاوران آن بپیوندد و پیش از این جدایی به طور غیررسمی مشغول لابی کردن بود.

طبق گزارش The Guardian، مدیران اجرایی اوبر با شروع ارائه سرویس Ride-Sharing در سراسر جهان به خوبی از تمام ابعاد قانون‌شکنی‌های خود مطلع بوده‌اند، تا جایی که یکی از مدیران شرکت در این‌باره با سایر مدیران شوخی کرده و گفته که آن‌ها در مسیر تبدیل شده به «دزد دریایی» هستند.

رئیس بخش ارتباطات جهانی این شرکت در سال ۲۰۱۴ با ارسال یک پیام به یکی از همکارانش، دقیقاً‌ از عبارت زیر استفاده کرده است:

گاهی اوقات ما با مشکلاتی مواجه می‌شویم، چون، خب ما کلاً غیرقانونی هستیم.

البته پیشنهاد می‌شود با مراجعه به منبع این خبر، کلمه معادل «غیرقانونی» را شخصاً مطالعه کنید تا از وخامت اوضاع بهتر مطلع شوید.

مدیر ارشد بازاریابی اوبر در پاسخ به این گزارش‌ها ادعا کرد اگرچه آن‌ها برای اشتباهات گذشته خود بهانه نمی‌آورند اما این شرکت از سال ۲۰۱۷ به بعد به گونه دیگری عمل کرده و کاربران اکنون باید به این حقیقت توجه کنند:

ما برای رفتارمان در گذشته که آشکاراً با ارزش‌های کنونی ما هم‌راستا نیستند، هیچ بهانه‌ای نداریم و هیچ بهانه‌ای هم نخواهیم آورد. در عوض ما از عموم [مردم] درخواست می‌کنیم که ما را طبق کاری که طی پنج سال گذشته انجام داده‌ایم و در سال‌های آینده انجام خواهیم داد، قضاوت کنند.

سخنگوی تراویس کالانیک با تکذیب موارد و ادعای ICIJ که براساس اسناد فاش شده انجام شده‌اند، این‌طور از مدیر عامل اجرایی سابق اوبر دفاع کرده است:

آقای کالانیک هرگز برای توسعه اوبر در روسیه هیچ رفتار غیرقانونی را انجام نداده و یا هدایت نکرده و در واقع او نقش بسیار محدودی در برنامه‌های توسعه شرکت داشته است. همچنین آقای کالانیک هرگز پیشنهاد نکرده که اوبر از خشونت به قیمت نابودی ایمنی راننده برای مزایای شرکت استفاده کنند … ICIJ در ادعای کذب خود مبنی بر این که آقای کالانیک در انجام یا هدایت رفتار غیرقانونی دست داشته به اسنادی استناد می‌کند که او نوشته یا در آن‌ها حضور داشته که تقریباً‌ یک دهه از عمر برخی از آن‌ها می‌گذرد.

نظر شما درباره اسناد افشا شده اوبر چیست؟ آیا فساد پشت این شرکت و سیاستمداران مربوط به آن به اندازه کافی آشکار است یا نمی‌توان به این زودی در این‌خصوص قضاوت کرد؟

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید