فشار بر روی اپل برای افشای تقاضای سانسور کاربران چینی - تکفارس 
فشار بر روی اپل برای افشای تقاضای سانسور کاربران چینی - تکفارس 
فشار بر روی اپل برای افشای تقاضای سانسور کاربران چینی - تکفارس 

فشار بر روی اپل برای افشای تقاضای سانسور کاربران چینی

فرزاد اسرافیلی
۶ اسفند ۱۳۹۸ - 21:15
فشار بر روی اپل برای افشای تقاضای سانسور کاربران چینی - تکفارس 

اپل همیشه از حریم شخصی کاربران محافظت کرده است. با این حال گاردین امروز گزارش داد که شرکت اپل ممکن است مجبور شود اطلاعات مربوط به درخواست‌های سانسور کاربران چینی را فاش کند. ظاهراً پیشنهادی توسط سازمان مردم نهاد سام‌ آو‌ آس ارائه شده است و از اپل خواسته است تا در مورد رابطه‌اش با دولت چین و سانسور کاربران چینی اطلاعاتی را ارائه دهد. نگرانی‌ها شامل محروم شدن کاربران چینی از استفاده از برخی برنامه‌های خاص یا جلوگیری از حق آزادی بیان مردم چین است.

در حال حاضر، گلس لوییز و آی اس اس دو گروه قدرتمند دولتی از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند. آنها اظهار داشتند که اپل باید نسبت به حق آزادی بیان شفاف‌تر عمل کند.

اما چه عواملی باعث افزایش نگرانی‌ها می‌شود؟ گلس لوییز و آی اس اس بر چندین مورد از اقدامات اپل در حذف برخی برنامه‌ها برای کاربران چینی تأکید داشت. در سال ۲۰۱۶، اپل خدمات iBooks Store و iTunes Movies خود را حذف کرد. در سال ۲۰۱۷، چندین برنامه وی پی ان را برای کاربران چینی که ظاهراً برای دور زدن سانسور دولت از آن استفاده می کردند، حذف کرد. سال گذشته، اپل برنامه نقشه‌برداری به نام HKMap.Live را حذف کرد. این برنامه به معترضین هنگ کنگ اجازه می‌داد پلیس چین را ردیابی کنند.

این پیشنهاد اپل را وادار می‌کند تا هر سال از سیاست‌های سانسور این شرکت گزارشی دهد و همچنین در مورد کلیه اقداماتی که باعث محدود شدن آزادی بیان یا جلوگیری از دسترسی به اطلاعات در پاسخ به خواسته‌های دولت یا شخص ثالث شود، توضیحاتی ارائه دهد.

در برابر خواسته سام آو آس، هیئت مدیره اپل، از جمله مدیرعامل این شرکت، تیم کوک، و همچنین معاون اول رئیس جمهور سابق ایالات متحده، ال گور، قرار دارند. اپل با ارائه گزارشی از حذف ۲۸۸ برنامه در نیمه اول سال گذشته به علت نقض قانون، اعلام کرد اطلاعات کافی را در اختیار سهامداران و کاربران خود قرار داده بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید