هر چیزی که باید در مورد ویروس کرونا در چین بدانید - تکفارس 
هر چیزی که باید در مورد ویروس کرونا در چین بدانید - تکفارس 
هر چیزی که باید در مورد ویروس کرونا در چین بدانید - تکفارس 

هر چیزی که باید در مورد ویروس کرونا در چین بدانید

هر چیزی که باید در مورد ویروس کرونا در چین بدانید - تکفارس 

در کل جهان کارشناسان سلامت عمومی در تلاش برای فهم، ردگیری و گونه شناسی ویروس جدیدی هستند که در ووهان چین از اوایل دسامبر ظاهر شده است.

در این نقشه تعداد افرادی که در نقاط مختلف به این ویروس مبتلا شده‌اند را می‌توانید بررسی کنید. این نقشه توسط محققان آمریکایی تهیه شده است. تاکنون تقریبا ۲۰۰۰ مورد مبتلا به این ویروس تایید  و ۵۶ مرگ مرتبط ثبت شده است. اکثر بیماران آلوده به ویروس کرونا در چین هستند اما موردهایی نیز در کره جنوبی، ژاپن، تایوان، تایلند،ماکائو، هنگ کنگ، استرالیا، سنگاپور، ویتنام، فرانسه و آمریکا مشاهده شده‌اند.

از آنجایی که درمانی برای این بیماری پیدا نشده است در این مقاله به آخرین تحلیل‌ها و خبرها می‌پردازیم. امیدواریم که بتوانیم به تمامی سوالات شما پاسخ بدهیم.

این ویروس از کجا آمده است؟

اواخر دسامبر، مقامات سلامت عمومی چین، سازمان سلامت جهانی را مطلع کردند که یک ویروس ناشناخته با علائم بیماری ذات‌الریه در شهر ووهان انتشار یافته است. آن‌ها به سرعت متوجه شدند که این ویروس از خانواده ویروس کرونا است و  به سرعت در ووهان و بقیه شهرها شیوع پیدا کرده است.

ویروس کرونا در تمام گونه‌های حیوانات وجود دارد و بعضی مواقع می‌تواند با تکامل به نوعی تبدیل شود که انسان‌ها را نیز آلوده کند. از اوایل قرن ۲۱، دو نوع ویروس کرونا دیگر به انسان منتقل شده‌اند، شیوع SARS در سال ۲۰۰۲ و شیوع MERS در سال .۲۰۱۲

محققان بر این باورند که اولین بار این ویروس جدید در اوایل دسامبر به انسان را منتقل شد. به نظر می‌رسد اولین افراد حاضر در یک بازار غذای دریایی در ووهان به این ویروس آلوده شده‌اند و از آنجا این ویروس شیوع پیدا کرده است. نوع حیوانی که این ویروس از آن نشات گرفته مشخص نیست. یک گروه از محققان در چین با تطبیق کدهای ژنتیکی ویروس و مار ادعا کرده‌اند که ویروس کرونا از مار نشات گرفته است. اگر چه، محققان  هنوز در مورد صحت این ادعا بسیار مشکوک هستند. بر اساس تحلیل دیگری کدهای ژنتیکی خفاش ۹۶ درصد با ویروس کرونا مطابقت دارد؛ از این نظر محتمل است که این ویروس نخستین بار از خفاش به انسان منتقل شده باشد.

آیا این ویروس شبیه SARS است؟

اگرچه ویروس SARS نیز از چین شیوع پیدا کرده بود اما ویروس کرونا جدید از نوع SARS نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر دو ویروس از یک خانواده ویروسی نشات گرفته اند؛ دارای شباهت‌های کلی هستند اما ویروس شیوع پیدا کرده در ووهان چین کاملا جدید محسوب می‌شود.  البته مشترکات بین این دو نوع ویروس به این معناست که محققان و مقامات سلامت عمومی می‌توانند از اطلاعاتی که در مورد ویروس SARS کسب کرده اند استفاده کنند تا شیوع این ویروس را متوقف کنند.

چین درباره ویروس SARS به سازمان سلامت جهانی دروغ می‌گفت. آیا آنها در مورد این ویروس نیز دروغ می‌گویند؟

در مدت شیوع ویروس SARS ، مقامات چینی تلاش کردند تا موارد مبتلا را از بازرسان سازمان سلامت جهانی مخفی و اطلاعات را پنهان کنند. اما این بار مقامات به سرعت شیوع ویروس جدید را به سازمان سلامت جهانی گزارش کرده‌اند که باعث شد سازمان جهانی سلامت واکنش سریع و شفاف مقامات چینی را در یک کنفرانس خبری تحسین کند.

اما همچنان منتقدان و شهروندان چینی مشکوک هستند که مقامات چینی تعداد مبتلایان را کمتر از واقعیت عنوان می‌کنند و علت مرگ افرادی که بر اثر ابتلا به ویروس فوت کرده‌اند را ذات‌الریه طبقه‌بندی می‌کنند. چند هفته پیش نیز پلیس ووهان شهروندان را به علت نشر محتوایی که به عقیده آن‌ها شایعه بود، تحت بررسی قرار دادند.

(مهم است بدانید که چین تنها کشوری نیست که به پنهان کردن اطلاعات در مورد وسعت مساله سلامت عمومی شناخته می‌شود. در آمریکا برای مثال در هزاران شهر میزان سرب در سیستم آبرسانی عمومی پنهان شده است. )

 این ویروس جدید چقدر خطرناک است؟

درحال حاضر، هیچکس نمی‌داند. نشانه‌ها در افرادی که مبتلا شده‌اند از ملایم تا شدید گزارش شده‌ است. بر اساس تحقیقات سازمان سلامت جهانی، تقریبا یک چهارم مبتلایان تایید شده، دارای علائم شدید هستند. تاکنون میزان مرگ و میر نزدیک به ۳ درصد تخمین زده شده‌ است، اگر چه این تخمین می‌تواند با روند پیشرفت شیوع ویروس تغییر کند. میزان مرگ و میر برای ویروس SARS نزدیک به ۱۴ تا ۱۵ درصد بود. بیشتر این مرگ و میرها در افراد پیرتر با مشکلات جسمی مثل مشکلات قلبی، فشارخون و دیابت گزارش شده‌ است.(از لحاظ جمعیت شناسی این دقیقا مشابه همان جمعیتی است که ممکن است بر اثر آنفلونزا بمیرند. )

ما همچنین نمی‌دانیم که چگونه این ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. بر اساس مدارک جدید گفته می‌شود که ویروس فقط از فرد بیمار به افراد نزدیک خانواده و یا به کادر درمان منتقل شده‌است.

با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که -مثل دیگر ویروس‌های کرونا- این ویروس تنها می‌تواند بین افرادی که ارتباط بسیار نزدیک با یکدیگر دارند منتقل شود و احتمالا از راه سرفه یا عطسه فرد مبتلا شیوع پیدا می‌کند. اما سازمان جهانی سلامت در ۲۳ ژانویه طی گزارشی ادعا کرد که در سلسله پایداری از افراد ویروس کرونا حداقل به چهار نسل دیگر منتقل می‌شود: یک فرد توسط یک حیوان آلوده می‌‌شود، ویروس را به فرد دیگری منتقل می‌کند و فرد دیگر به نفر بعدی ویروس را منتقل می‌کند.

طبق نظر محققان سازمان بهداشت جهانی، هر فرد آلوده به ویروس میتواند بین ۱٫۴ و ۲٫۵ فرد دیگر را آلوده کند، اما این فقط یک تخمین مقدماتی است.( اعداد ذکر شده را R0 ویروس می‌نامند. مقدار R0 نگاشت ریاضی میزان موفقیت شیوع یک ویروس است هر چقدر این عدد بالاتر باشد ویروس سریعتر شیوع پیدا می‌کند.) برای مقایسه، مقدار R0 برای ویروس SARS بین ۲ تا ۵ بود. قرنطینه و دیگر اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع ویروس می‌تواند تعداد افراد آلوده را کاهش دهد. زمانی که تعداد افراد آلوده تحت کنترل باشد محققان می‌توانند عدد تکثیر موثر یا همان Rt را گزارش کنند. هدف کاهش مقدار Rt به زیر یک است تا افراد آلوده دیگران را به ویروس آلوده نکنند و شیوع بیماری متوقف شود. میزان خطرناک بودن یک بیماری را با استفاده از اطلاعات در مورد شدت و قابلیت انتقال تعیین می‌کنند. برای مثال اپیدمیولوژیست‌ها (کسی که به مطالعه نحوه انتشار بیماری‌ها می‌پردازد) از ابزارهایی استفاده می‌کنند تا آنفولانزاهای جدید را ارزیابی کنند و در تصمیم گیری‌ها کمک کند. اگر یک بیماری زیاد شدید نباشد (و جان درصد کمی از افراد را بگیرد) اما به شدت قابل انتقال باشد، همچنان می‌تواند اثرات مخرب داشته باشد. اگر عاملی روی میلیون ها نفر تاثیر بگذارد، درصد کمی که این عامل می‌تواند از بین ببرد  همچنان می‌تواند نرخ مرگ و میر زیادی داشته باشد.

من مدتی است که سرفه می‌کنم، آیا من به این ویروس مبتلا شده ام؟

اگر به تازگی در ووهان چین بوده‌اید یا با کسی که بیمار است و به تازگی در ووهان چین بوده است ارتباط نزدیک داشته ‌اید؛ متاسفانه ممکن است که به این ویروس آلوده شده باشید. تا به امروز اکثر افرادی که به عنوان بیمار شناخته شده‌اند اطراف آن شهر حضور داشته‌اند. کاملا طبیعی است که در مورد ابتلا به این ویروس احساس نگرانی داشته باشید، اگر چه راه‌هایی برای کاهش اضطراب وجود دارد مثل پرت کردن حواس خودتان با دیگر فعالیت‌ها یا اینکه به طور کلی خطر ابتلا را در پس زمینه ذهن خود در نظر بگیرید. اگر در آمریکا زندگی می‌کنید احتمالا علائم شما مربوط به آنفلونزا یا سرماخوردگی‌های معمول باشد، چرا که هنوز در فصل شیوع  آنفولانزا به سر می‌بریم و انتظار نمی‌رود که آمار بالای شیوع آنفلونزا به زودی کاهش یابد. اگر احساس بیماری دارید و به تازگی در ووهان چین بوده‌اید یا در ارتباط نزدیک با کسی که به تازگی در ووهان چین بوده است قرارگرفته اید، نشانه های خود را با پزشک در میان بگذارید.

چگونه می‌توانم از خودم در برابر این ویروس مراقبت کنم؟

بر اساس اطلاعاتی که تا به حال بدست آورده‌ایم، می‌توانید دستورالعمل های مراقبت در برابر آنفولانزا را در پیش بگیرید. دست‌های خود را بشویید، دهان خود را هنگام سرفه بپوشانید و از افراد بیمار دور بمانید.

آیا سفرم به چین را لغو کنم؟

وزارت امور خارجه آمریکا، توصیه مسافرتی جهت سفر به چین را در سطح دو قرار داده و به مسافران هشدار داده است که در صورت مسافرت به آنجا جوانب احتیاط را رعایت کنند. و طی اطلاعیه‌ای از مسافران درخواست کرد از سفر به استان Hubei، استانی که شهر ووهان در آن قرار دارد به طور جدی اجتناب کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نیز گفته است مردم نباید حتی الامکان به این شهر سفر کنند مگر اینکه کاملا اضطراری باشد.

چین چگونه با این ویروس مقابله می‌کند؟

در ۲۲ ژانویه، مقامات ووهان تمامی حمل و نقل‌ها در این شهر یازده میلیون نفری را متوقف کرده‌اند. آن‌ها تمامی اتوبوس‌ها و متروها را بسته اند،  وتمامی پرواز‌ها و قطارها در خارج و داخل شهر را لغو کرده‌اند. مدیر کل سازمان سلامت جهانی از این تصمیم استقبال کرد و گفت این تصمیم به کنترل شیوع بیماری کمک می‌کند و سرعت انتقال آن به دیگر کشورها را کاهش می‌دهد. ۱۵ شهر دیگر در چین که به طور کلی ۴۶ میلیون نفر جمعیت ساکن دارد نیز در قرنطینه به سر می‌برند.

اگر چه دیگر مقامات هنوز مطمئن نیستند که قرنطینه موثر خواهد بود. نماینده سازمان بهداشت جهانی در چین در خصوص قرنطینه شهرها گفت:

طبق  تجربه من، تلاش برای نگهداری یازده میلیون نفر در یک شهر موضوعی نوظهور محسوب می‌شود. تا به حال به عنوان یک دستورالعمل سلامت عمومی امتحان نشده است. در این مرحله ما نمی‌توانیم به صورت قطعی مشخص کنیم که این تصمیم تاثیرگذار است یا نه.

چهار شهر ، بیجینگ، ووهان، ژجینگ و ماکائو جشن‌های سال نو قمری را لغو کرده‌اند.

آمریکا چه‌قدر در خطر است؟

تا زمانی که ندانیم این ویروس چگونه انقدر سریع شیوع پیدا می‌کند، بررسی میزات تاثیر آن روی آمریکا سخت خواهد بود. طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در حال حاضر ریسک آلودگی مردم آمریکا به این ویروس پایین است.

مرکز (CDC) در تماسی مطبوعاتی  ۲۴ ژانویه  عنوان کرد که ۶۳ مورد مشکوک به ابتلا در آمریکا موجود است. دو مورد از این ۶۳ مورد تایید شده است که به تازگی از ووهان برگشته اند.  هیچ‌کدام از آن‌ها در زمان بازگشت به آمریکا هیچ علائمی از آلودگی به ویروس کرونا نداشتند، و هر دو با مشاهده علائم بیماری به پزشک مراجعه کرده‌اند. جواب آزمایش یازده مورد از آن‌ها منفی گزارش شده است. آزمایش و بررسی ۵۰ مورد باقی مانده در حال انجام است. این مرکز گفته است که انتظار دارد با پیشرفت شیوع بیماری در آمریکا موردهای بیشتری مشاهده کنند.

مرکز (CDC)، این هفته در حال برنامه‌ریزی انجام غربالگری‌های سلامت پیشرفته برای مسافرانی‌ست که ازشهر ووهان پرواز کرده‌اند؛ یا به صورتی با پنج فرودگاه بزرگ(فرودگاه بین‌المللی سان فرانسیسکو، فردگاه بین‌المللی جان اف.کندی واقع در نیویورک، فرودگاه بین‌المللی لوس‌آنجلس، فرودگاه بین‌المللی شیکاگو اوهار و فرودگاه بین‌المللی هارتزفیلد-جکسون آتلانتا) در ارتباط بوده‌اند. هر پروازی از فرودگاه شهر ووهان یا  مرتبط با ووهان به فرودگاه های ذکر شده ختم شده باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید