شروع کلاه‌برداری‌های مربوط به پول مجازی فیسبوک - تکفارس 
شروع کلاه‌برداری‌های مربوط به پول مجازی فیسبوک - تکفارس 
شروع کلاه‌برداری‌های مربوط به پول مجازی فیسبوک - تکفارس 

شروع کلاه‌برداری‌های مربوط به پول مجازی فیسبوک

سید محمد معلمی
۱ مرداد ۱۳۹۸ - 22:00
شروع کلاه‌برداری‌های مربوط به پول مجازی فیسبوک - تکفارس 

چندی پیش، فیسبوک پول مجازی خود به نام لیبرا (Libra) را معرفی و اعلام کرد که قصد دارد از سال آینده این ارز را در سرتاسر جهان به دست همه کسانی برساند که از مسنجر و واتس‌اپ استفاده کنند. ضمن اینکه برنامه جداگانه‌ای هم برای این پول طراحی خواهد شد تا به نوعی کیف پول مجازی افراد لقب گیرد. در ادامه، بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا و مقامات برخی کشورها نسبت به عرضه لیبرا اعتراضات خود را به طرق مختلف نشان دادند زیرا معتقد بودند فیسبوک به خاطر گذشته نه چندان پاک و رسوایی‌های مختلف، صلاحیت ورود به عرصه مالی را ندارد.

با همه این اتفاقات، جدیدترین بررسی‌های واشینگتن‌پست نشان می‌دهد که ده‌ها حساب کاربری، صفحه و گروه در فیسبوک و اینستاگرام تشکیل شده‌اند که گویا مربوط به لیبرا هستند. در برخی از موارد، بعضی از این صفحات پول فیسبوک را با تخفیف و از طریق سایت‌های متفرقه به فروش می‌رسانند که البته پس از اعلام رسمی واشینگتن‌پست به فیسبوک، حذف و از دسترس خارج شدند.

با توجه به اتفاقات سالیان اخیر در مورد پول‌های مجازی، اینکه توجه زیادی به لیبرا شده اصلاً موضوع جدیدی نیست زیرا افراد سودجو پیش از این هم نشان داده بودند آماده انجام چنین کارهایی هستند اما اینکه چرا فیسبوک خود را آماده این اتفاقات نکرده و نحوه خدمات‌رسانی را رسماً به گوش همه نرسانده، واقعاً جای تعجب دارد. موضوع وقتی عجیب‌تر می‌شود که این شبکه اجتماعی هنوز نتوانسته اعتماد رگولاتوری‌های مختلف را برای عرضه این پول جلب کند اما با این حال، جلوی اقدامات سودجویان را نمی‌گیرد.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کرنل، آقای اسوار پراساد (Eswar Prasad) می‌گوید:

در اینجا یک تناقض وجود دارد زیرا فیسبوک که یک شبکه کاملاً غیرقابل‌اعتماد است، تصمیم گرفته پول مجازی عرضه کند و می‌خواهد از طریق آن اعتماد کاربران را به دست آورد

بسیاری از صفحات جعلی که واشینگتن‌پست پیدا کرده، از لوگوی فیسبوک، تصویر رسمی لیبرا یا عکس چهره مارک زاکربرگ برای پروفایل خود استفاده کرده بودند. یکی از این پیج‌ها، کاربران را به سایتی به آدرس BuyLibraCoins.com هدایت می‌کرد که اصلاً به منظور کلاه‌برداری تأسیس شده بود و در آن لینک‌هایی وجود داشت که ادعا می‌شد از طریق آنها می‌توان سکه لیبرا خرید. سایر صفحات، به نظر می‌رسد می‌خواستد از امروز برای خود اعتباری دست و پا کنند تا در آینده و زمان عرضه رسمی لیبرا بتوانند از آن بهره ببرند.

این صفحات در حالی راه‌اندازی شده‌اند که همان‌طور که در ابتدای خبر نیز اعلام کردیم، فیسبوک در مورد عرضه ارز مجازی خود به شدت مورد هجمه قرار گرفته است. هفته پیش، دیوید مارکوس (David Marcus) مدیر پول مجازی فیسبوک در یک جلسه پرسش و پاسخ در مورد لیبرا حاضر شده بود که یکی از نمایندگان مجلس آمریکا به نام کارولین مالونی (Carolyn Maloney) با لحن تندی به او گفت:

من فکر می‌کنم که شما اصلاً نباید لیبرا را عرضه کنید

برای اولین بار نیست که فیسبوک با چنین واکنش‌های تندی روبه‌رو می‌شود اما این دفعه شرایط کمی فرق می‌کند زیرا حساب‌های کاربری زیادی به دنبال کسب درآمد از آب گل‌آلود لیبرا هستند. به هر ترتیب، این شبکه اجتماعی اخیراً با مارتین لوئیس (Martin Lewis)، صاحب سایت امور مالی MoneySavingExpert قرارداد ۳٫۷ میلیون دلاری امضا کرده تا تصویر او را در پلتفرم رسانه اجتماعی‌ لیبرا به کار ببرد.

خودِ فیسبوک هم اقدامات مناسبی در مورد جلوگیری از فعالیت سودجویان انجام داده است. برای مثال، مجوز پخش تبلیغات را تا زمانی که تأیید نشده‌اند، صادر نخواهد کرد. این کمپانی همچنین اخیراً محدودیت‌هایی را اعمال کرده تا خبرهای مربوط به بلاک‌چین کمتر منتشر شود.

این شبکه اجتماعی در زمینه متضرر شدن از کلاه‌برداری‌های مربوط به پول‌های مجازی و به خصوص لیبرا تنها نیست اما مطمئناً بیشترین آسیب را خواهد دید. واشینگتن‌پست در گزارشی دیگر، خبر از تأسیس صفحات کلاه‌برداری لیبرا در توییتر و یوتیوب داده است. حتی ماه پیش نیز سایتی به آدرس Calìbra.com (به حرف i که در این آدرس آن را قرمز کرده‌ایم، دقت کنید) راه‌اندازی شده بود. در این دامنه که به آدرس اصلی Calibra.com شباهت زیادی دارد، تبلیغات مربوط به پیش‌فروش لیبرا انجام می‌شد. البته به نظر می‌رسد این تارنما از دسترس خارج شده باشد.

سخن‌گوی فیسبوک در پاسخ به گزارش منتشر شده توسط واشینگتن‌پست گفت:

وقتی متوجه شویم تبلیغات و صفحاتی قوانین فیسبوک را رعایت نمی‌کنند، آنها را مسدود و حذف خواهیم کرد. ضمن اینکه به شدت در حال بررسی و شناسایی کلاه‌برداران سیستم‌های خود هستیم

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید