ماجرای جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری کوآلکام - تکفارس 
ماجرای جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری کوآلکام - تکفارس 
ماجرای جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری کوآلکام - تکفارس 

ماجرای جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری کوآلکام

علی اسکندری
۲۷ تیر ۱۳۹۸ - 22:30
ماجرای جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری کوآلکام - تکفارس 

اروپا همیشه در محدود و جریمه کردن شرکت‌های تکنولوژی پیشرو است. در واقع کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا هرچه بیش‌تر غول‌های دنیای پردازنده، گوشی‌های هوشمند و… را به اجرای صحیح قوانین ملزم کنند. در این بین کوآلکام یکی از شرکت‌هایی است که قوانین رقابت سالم را زیر پا گذاشته است. برای همین حدود ۳۰۰ میلیون دلار جریمه شده است. اما ماجرای این جریمه چیست. در ادامه با این موضوع پرداخته‌ایم.

همان‌طور که اتحادیه اروپا در ماه‌های پیش از قوانینی با مضمون رعایت حریم خصوصی کاربران پرده برداشت. به این ترتیب شرکت‌های بزرگ و کوچک باید مسئولیت‌ کارهای مشکوک خود را در جهت سرقت اطلاعات کاربران متوقف کنند. در غیر این صورت نیز تا چندین میلیارد دلار جریمه خواهند شد. فیس‌بوک اولین قربانی این قانون بود. در حقیقت هیچ اتحادیه‌ای مثل کشورهای اروپایی تا این حد بر روی استارتاپ‌ها و شرکت‌ها حساس نیست. این قوانین حریم خصوصی باعث شده تا تمامی برندها (لااقل ما این طور فکر می‌کنیم) به حریم خصوصی کاربران احترام بگذارند و از جمع‌آوری اطلاعات شخصی دست بردارند. اما جریمه‌های اتحادیه اروپا منحصر به فیس‌بوک نیست. در واقع این اتحادیه به‌تازگی کوآلکام را نیز به نقص قوانین متهم کرده و جریمه‌ای هنگفتی برای آن تدارک دیده است. به این ترتیب این شرکت آمریکایی باید چیزی در حدود ۲۷۲ میلیون دلار بپردازد. این مبلغ برای هر برندی جریمه‌ای سنگین محسوب می‌شود و می‌تواند باعث کاهش رشد و قیمت سهام شرکت‌ها شود. اما موضوع مهم این‌جاست که کوآلکام کدام‌یک از قوانین را نقض کرده است.

ماجرای جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری کوآلکام - تکفارس 

همان‌طور که می‌دانید کوآلکام در زمینه سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند فعال است. اتحادیه اروپا مدعی‌ست که این شرکت بزرگ تراشه‌های ۳G خود را با قیمت پایینی به هوآوی و زد‌تی‌ای فروخته است. بگذریم از این موضوع که شرکت‌های نام‌برده در لیست سیاه آمریکا قرار دارند و تجارت با آن‌ها ممنوع است. اما لب کلام اتحادیه اروپا این است که این برند نام‌‌آشنا رقابت سالم بین شرکت‌ها را از بین برده و با عرضه تراشه‌های ارزان‌تر، موجب کاهش رشد رقیبان خود شده است. در حقیقت در مقام یک برند، شما باید با نوآوری‌های خود شرکت‌ها را ملزم به خرید تراشه‌های خود کنید، نه این‌که با کاهش قیمت آن‌ها را به‌سمت خود بکشید. کوآلکام نیز دقیق همین کار را کرده است. اتحادیه اروپا در این زمینه توضیح می‌دهد؛

کوآلکام با عرضه تراشه‌های ارزان به شرکت‌های مختلف باعث ضربه به بازار و محصولات دیگر برندها شده است. همچنین این برند عامل کاهش آزادی‌عمل شرکت‌ها در خرید پردازنده است که تاثیر چشم‌گیری بر روی نوآوری تکنولوژی‌های حوزه سخت‌افزار گذاشته است.

اما مشکل کوآلکام فقط اتحادیه اروپا نیست. در واقع این شرکت با برند اپل نیز سر جنگ دارد و در بازارهای تایوان و کره نیز باید جریمه‌های مختلفی را پرداخت کند. به‌نظر می‌رسد کوآلکام از اشتباهات خود درس نمی‌گیرد و از طرفی هنوز هم به رفتارهای غلط خود ادامه می‌دهد. شاید همین‌ها تبدیل به پاشنه آشیلی برای این شرکت بزرگ شوند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا به‌نظرتان باید کوآلکام برای چنین کاری جریمه شود؟ خوشحال خواهیم شد که نظرتان را با ما و دیگر کاربران به اشراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید