۴ دلیل برای تولید پردازنده های اختصاصی توسط سازندگان موبایل - تکفارس 
۴ دلیل برای تولید پردازنده های اختصاصی توسط سازندگان موبایل - تکفارس 

۴ دلیل برای تولید پردازنده های اختصاصی توسط سازندگان موبایل

مجتبی بوالحسنی
۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - 22:59
تراشه اختصاصی موبایلی

در این مطلب به ۴ دلیلی اشاره می‌کنیم که باعث شده سازندگان گوشی‌های هوشمند به تولید پردازنده ‌اختصاصی خود روی بیاورند.

هنگامی که قصد خرید یک گوشی هوشمند جدید را دارید، احتمالا به مواردی مثل دوربین، عمر باتری، کیفیت صفحه نمایش و حافظه‌ی داخلی ذخیره‌سازی توجه می‌کنید.

مطالب مرتبط:

اگرچه پردازنده‌ نقش اصلی را در اجرای فرامین دستگاه به عهده دارد، اما مادامی که از علاقه‌مندان حوزه‌ی فناوری نباشید، این ویژگی آنطور که باید مورد توجه شما نخواهد بود.

پردازنده یا سیستم‌ روی چیپ (SoC)، در واقع مغز گوشی هوشمند شما است. این واحد تمامی کارکردهای دستگاه شما را کنترل می‌کند.

پردازنده‌های سری اسنپدراگون کوالکام امروزه به‌عنوان تراشه‌های استانداردی شناخته می‌شوند که در بیشتر گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما با شروع فعالیت در کشورهای مختلف، این شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند تا تراشه‌های مورد نیازشان را خود تولید کنند.

چرا یک تراشه‌ی اختصاصی؟

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند امیدوارند که پردازنده‌های اختصاصی خود را طراحی کنند. اگرچه استفاده از تراشه‌های ساخته شده توسط شرکت‌های شخص‌‌ثالث در گوشی‌های هوشمند اندرویدی امری رایج است، اما استفاده از این نوع پردازنده‌ها باعث می‌شود تا تولیدکنندگان این محصولات کنترل کاملی روی آن‌ها نداشته و نتوانند این تراشه‌ها را به‌طور کامل برای نرم‌افزارهای خود بهینه‌سازی کنند.

برای رفع این مشکل، تعدادی از غول‌های فناوری دست به‌کار شده و طراحی تراشه‌های اختصاصی خود برای استفاده در تولید گوشی‌های هوشمند را آغاز کرده‌اند.

داشتن یک پردازنده‌ی اختصاصی می‌تواند منافع قابل توجهی برای این برندها داشته باشد. اما چگونه؟

۱- کاهش هزینه‌های رقابت

شاید مهم‌ترین و بارز‌ترین مزیت ساخت یک تراشه‌ی اختصاصی، کاهش قابل توجه هزینه‌های تولید این قطعه باشد.

خرید پردازنده از شرکت‌های شخص‌ثالث هزینه‌های زیادی در بر دارد و دلیل آن هم قانون اصلی عرضه و تقاضا است. شرکت‌هایی نظیر کوالکام و مدیاتک بیشترین میزان تراشه‌های موبایلی را به بازار عرضه می‌کنند.

تراشه اختصاصی موبایلی

این موضوع باعث شده تا برندهای تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند به‌خصوص از نظر هزینه‌ها گزینه‌های زیادی در دسترس نداشته باشند.

از آنجا که رقابت واقعی در این بین وجود ندارد، تولیدکنندگان می‌توانند قیمت خود را برای کسب سود بیشتر افزایش دهند. تولید تراشه‌های اختصاصی توسط این کمپانی‌ها، در کاهش هزینه‌های مورد اشاره تاثیر زیادی دارد.

استفاده از تراشه‌های داخلی در نهایت باعث کاهش قیمت تمام شده‌ی محصولات این شرکت‌ها خواهد شد.

این کاهش هزینه‌ها به شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند کمک می‌کند تا با کاهش قیمت محصولات خود یک اهرم رقابتی جدید در بازار ایجاد کرده یا افزایش قیمت را صرف ارائه‌ی قابلیت‌ها و امکانات بیشتر کنند.

۲- نرم‌افزار بهینه‌تر

گوشی‌های اندرویدی معمولا تا سه‌ سال بعد از عرضه به بازار، بروزرسانی‌های جدید را دریافت می‌کنند. این درحالی است که اپل معمولا تا پنج سال بعد از معرفی گوشی‌های جدید سری آیفون، آپدیت‌های نرم‌افزاری جدید را برای این محصولات ارائه می‌کند.

اگرچه این شرکت‌ها می‌توانند بازه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری از محصولات خود را گسترش دهند، اما عدم سازگاری پردازنده‌های شخص‌ثالث باعث می‌شود تا نتوانند چنین کاری انجام دهند.

دلیل این امر آن است که سازندگان تراشه‌های موبایلی درحال حاضر پردازنده‌ها را به‌نحوی طراحی می‌کنند که پشتیبانی نرم‌افزاری فقط تا حدود سه سال روی آن‌ها امکان‌پذیر است.

پاسخ رسمی کوالکام در این رابطه را در ادامه با هم می‌خوانیم:

تراشه‌های ساخت کوالکام بروزرسانی‌های سه‌ سال آینده‌ی سیستم‌عامل‌های موبایلی را پشیبانی می‌کنند. این یعنی پس از معرفی هر گوشی هوشمند مجهز به تراشه‌های ساخت کوالکام احتمالا چهار نسخه‌ی بزرگ دیگر اندروید برای این محصولات عرضه خواهد شد.

به‌عنوان مثال گوشی‌های مجهز به پردازند‌ه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸، اندروید ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ را پشتیبانی خواهند کرد. این یعنی سه‌ سال پشتیبانی و دریافت چهار نسخه‌ی مهم غز سیستم‌عامل اندروید.

کوالکام تلاش کرد تا طول عمر اسنپدراگون ۸۸۸ را ارتقاء دهد اما سرانجام موفق شد فقط تا یک‌سال آپدیت نرم‌افزاری بیشتر را برای محصولات مجهز به این تراشه ارائه دهد و مدت زمان پشتیبانی از نسخه‌های اصلی اندروید همان سه سال باقی مانده است.

این دقیقا همان موردی است که باعث  شده تولید تراشه‌های اختصاصی توسط شرکت‌های تولیدکننده‌ی موبایل برای این کمپانی‌ها بسیار مفید واقع شود.

ساخت تراشه‌های اختصاصی، باعث می‌شود شرکت‌ها کنترل بیشتری روی محصولات خود داشته باشند و در نتیجه این دستگاه‌ها برای مدت طولانی‌تری بروزرسانی‌های نرم‌افزاری دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این، شرکت‌های مورد بحث می‌توانند پردازنده‌های اختصاصی خود را بر اساس نیازهای نرم‌افزاری، شخصی‌سازی کنند. این مورد را در بخش بعد به‌طور مفصل‌تر توضیح خواهیم داد.

۳- بهینه‌سازی هسته‌های پردازنده

ساخت تراشه‌های اختصاصی این امکان را به شرکت‌های تولید‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند می‌دهد تا هسته‌های پردازشی را شخصی‌سازی کرده و عملکرد دستگاه‌های خود را بهبود بخشند. در نتیجه آزادی عمل بیشتری در اختیار این کمپانی‌ها قرار می‌گیرد.

یک تراشه‌ی سفارشی‌سازی شده می‌تواند هماهنگی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه را افزایش دهد. این مورد نهایتا باعث خواهد شد تا عمر باتری و مدیریت حافظه‌ی رم این محصولات نیز بهبود یابد.

از دیگر مزایای هسته‌های سفارشی شده می‌توان به امکان ارائه‌ی قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید، تصویربرداری رایانه‌ای باکیفیت‌تر که به لطف الگوریتم‌های پردازش تصویر انجام می‌شود و موارد دیگر اشاره کرد.

تراشه اختصاصی موبایلی

دو شرکت بزرگ سازنده‌ی تراشه‌های موبایلی یعنی کوالکام و مدیاتک در بخش هسته‌های پردازشی موارد مختلفی را اولیت‌ قرار داده‌اند.

درحال حاضر کوالکام به‌ تولید پردازنده‌های گرافیکی سطح‌بالای خود شناخته می‌شود. برندهای گوشی‌های هوشمندی که تمایل دارند چنین مشخصه‌ای را در عملکرد پردازنده‌ی مرکزی هم در اختیار داشته باشند، باید فعلا صبر کنند. اینجاست که ساخت یک تراشه‌ی سفارشی به‌کار می‌آید.

تولید تراشه‌های اختصاصی این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد تا هسته‌های مختلف را برای انجام وظایف مشخص، بهینه‌سازی کنند.

درحال حاضر گوگل از هسته‌های سفارشی برای بهبود ارائه‌ی قابلیت‌های مختلف بهره می‌برد. به‌عنوان مثال می‌توان به هسته‌های پیکسل ویژال این شرکت اشاره کرد که امکان پردازش بهتر روی تصاویر را با استفاده از واحد پردازشی تنسور فراهم می‌کند. این ویژگی سرعت پاسخ‌گویی دستیار هوشمند گوگل اسیستنت را هم افزایش می‌دهد.

۴- کنترل بیشتر روی تجربه‌ی نهایی کاربر

تمام مواردی که به‌‌ آن‌ها اشاره شد درنهایت باعث می‌شود تا برندها، کنترل بیشتری روی تجربه‌ی کاربر داشته باشند. این مورد باعث می‌شود تجربه‌ی کاربری شبیه به آیفون در گوشی‌های اندرویدی نیز ارائه شود.

اکوسیستم بسته‌ی اپل این امکان را فراهم ساخته تا تجربه‌ی کاربری بهینه‌ای را روی سخت‌افزار خود ارائه کند.

تراشه اختصاصی موبایلی

درحالی که استفاده از تراشه‌های شخص‌ثالث، محدودیت‌هایی به همراه دارد، اما به‌کار گرفتن پردازنده‌های اختصاصی آزادی عمل بیشتری به برندها داده و امکان انتخاب الویت‌ها را روی دستگاه‌های تولیدی این شرکت‌ها فراهم می‌کند.

هم‌اکنون گوگل دستیار شخصی اسیستنت را روی گوشی‌های هوشمند سری پیکسل ۶ به‌نحوی اولویت‌بندی کرده که عملکرد بهتری ارائه دهد و امکان استفاده از ویژگی‌های آن نیز همیشه در دسترس باشد.

سامسونگ نیز به همین روش و با توسعه‌ی تراشه‌های سری اکسینوس خود، قابلیت‌های دستیار شخصی خود یعنی بیکسبی را بهبود داده است.

طراحی تراشه‌های سفارشی باعث می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند امکانات خاصی را در اکوسیستم خود به کاربران ارائه دهند.

این تراشه‌ها همچنین امکان ایجاد یک تجربه‌ی کاربری جذاب‌تر را فراهم می‌کند. افزون بر این، حذف تامین‌کنندگان شخص‌ثالث، میزان وابستگی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به آن‌ها را کاهش می‌دهد.

ظهور پردازنده‌های سفارشی

سامسونگ اولین شرکتی بود که فعالیت در این حوزه را آغاز کرد. این غول فناوری کره‌ای در سال ۲۰۱۰ اولین سری از پرازنده‌های ساخته شده توسط خود موسوم به اکسینوس ۳ را با کد هامینگ‌برد معرفی کرد.

در دهه‌ی گذشته سامسونگ ثابت کرده که رقیبی شایسته برای کوالکام است و تراشه‌های سری اکسینوس این شرکت همواره در حال بهبود است.

تراشه سامسونگ اگسینوس

پس از سامسونگ، هواوی نیز اولین پردازنده‌ی اختصاصی خود را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد. این تراشه Hi3620 نام داشت که توسط شرکت سازنده‌ی قطعات نیمه‌هادی به‌نام های‌سیلیکون تولید می‌شد.

اگرچه هواوی اکنون مشکلات مستند زیادی دارد، اما این شرکت نشان داده که یکی از بزرگ‌ترین رقیبان کوالکام است و همواره به تولید سخت‌افزارهای شگفت‌انگیز ادامه می‌دهد.

گوگل نیز از مدتی قبل تولید پردازنده‌های سفارشی مخصوص گوشی‌های پیکسل را آغاز کرده است. این تراشه‌ها در کنار چیپ‌های اصلی شخص‌ثالث مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به‌عنوان مثال گوگل هسته‌های مخصوصی موسوم به پیکسل ویژال را برای گوشی پیکسل ۲ توسعه داد. این غول فناوری هسته‌های جدیدی به‌نام نورون پیکسل را در گوشی پیکسل ۴ و هسته‌های تایتان M را در پیکسل ۳/۴ مورد استفاده قرار داد.

هدف گوگل از توسعه‌‌ی این هسته‌های سفارشی، بهبود بخش وظایف در این محصولات بود.

یک اکوسیستم یکپارچه‌تر برای همه

محال به‌نظر می‌رسد که شرکت‌هایی مثل کوالکام و مدیاتک از میدان به‌در شوند، زیرا هم‌اکنون سهم این دو شرکت در بازار تراشه‌های موبایلی بسیار زیاد است.

درهر حال، اگرچه غول‌های فناوری از جمله گوگل و سامسونگ می‌توانند از پس هزینه‌های توسعه و تولید چیپ‌های اختصاصی خود برآیند، اما شرکت‌های کوچک‌تر کماکان به تامین‌کنندگان شخص‌ثالث نیاز خواهند داشت.

پردازنده‌های کوالکام تا به‌امروز در بازارهای غربی به‌عنوان تراشه‌های استاندارد شناخته می‌شوند. این درحالی است که مدیاتک بر بازارهای شرقی تسلط دارد.

درهرحال با افزایش تعداد تراشه‌های اختصاصی، به‌خصوص تراشه‌های ساخته شده توسط غول‌های فناوری، باعث شده تا ترند جدیدی در صنعت گوشی‌های هوشمند ایجاد شده و شرکت‌های دیگر نیز احتمالا به‌زودی به این حوزه وارد خواهند شد.

منبع: MOU

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید