USB4 انتقال داده با سرعت تاندربولت ۳ - تکفارس 
USB4 انتقال داده با سرعت تاندربولت ۳ - تکفارس 
USB4 انتقال داده با سرعت تاندربولت ۳ - تکفارس 

USB4 انتقال داده با سرعت تاندربولت ۳

پوریا اسدی
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - 11:00
USB4 انتقال داده با سرعت تاندربولت ۳ - تکفارس 

تکنولوژی به ظاهر ساده‌ی پورت USB در رایانه‌ها و دستگاه‌های ما همیشه در حال پیشرفت است. اطلاعات بدست آمده  از USB Promoter Group حاکی از این است که USB4 به عنوان مرحله‌ی بعدی در تکنولوژی پورت‌ها عمل خواهد کرد و وعده‌ی سرعت بالاتری را می‌دهد.

دقیقا از چه مقدار سرعت صحبت می‌کنیم؟ USB4 سرعت انتقال داده‌ها تا ۴۰ گیگابیت در ثانیه را با استفاده از دو مسیر ۲۰ گیگابیتی در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این همان سرعت تاندربولت ۳ است که در حال حاضر برترین تکنولوژی در استاندارد پورت است. در مقایسه با نسل قبلی USB، استاندارد جدید پهنای باند دو برابری دارد.

آخرین قدم بزرگ USB 3.2 بوده که از آن در ابتدای سال ۲۰۱۷ رونمایی شده  و در حال حاضر این استاندارد در ابتدای راه خود است. USB 3.2 Gen 2 × ۲ از سرعت ۲۰ گیگابیت در ثانیه (با  ۱۰ گیگابیت در هر خط) پشتیبانی می‌کند. این نسل به تازگی تغییر نام داده و به سردرگمی‌ بیشتر در زمینه‌ی شناسایی انواع آن دامن زده است. به خصوص از آنجایی که گفته شده USB4 با تمام استانداردهای قبلی از جمله ۳٫۲ و ۳٫۱ سازگار است. شکل کلی نامگذاری USB به خوبی شناخته شده نیست، اما تاکید بر “USB4” باید کمی‌ به بهبود اوضاع کمک کند.

همانند استاندارهای قبلی، استفاده از USB4 منحصر به نوع خاصی از سیم نیست، اما این سرعت بالا فقط در کابل‌های USB-C قابل دستیابی است.

براد سوندرز، رئیس شرکت USB Promoter گفت:

هدف اولیه USB، ارائه بهترین تجربه کاربری است که با ترکیب داده‌ها، نمایش و ارائه‌ی قدرت بیشتر بر روی یک کابل کاربرپسند و قوی با اتصال مطمئن میسر می‌شود. USB4 به طور خاص، وقفه در عملیات را خنثی می‌کند و این تجربه را با بهینه‌سازی ترکیب داده‌ها و نمایش بیش از یک اتصال واحد بهبود می‌بخشد و همچنین به  دو برابر شدن عملکرد منجر می‌شود.

در یک پورت ارائه‌ی نمایش و داده‌ها به طور همزمان نکته‌ی بسیار مثبتی است، به ویژه با توجه به فشار برای راه حل‌های تک کابل در مانیتور‌های جدید. با این وجود جزئیات مربوط به پشتیبانی از خروجی ویدئو، به اشتراک گذاشته نشده است.

اگرچه Promoter Group از بزرگترین بازیگران در این زمینه تشکیل شده است اما اپل، مایکروسافت، HP و اینتل یکی از عناصر کلیدی در این پیشرفت هستند. USB4 بر اساس پروتکل تاندربولت اینتل کار می‌کند که در حال حاضر در میان Promoter Group به اشتراک گذاشته شده است و به پیشرفت هرچه بیشتر USB4 کمک می‌کند. اینتل همچنین می‌گوید این تکنولوژی سایر سازندگان تراشه را قادر به ساخت سیلیکون سازگار با تاندربولت می‌کند و آنها دیگر نیازی به پرداخت حق امتیاز انحصاری آن ندارند.

USB4 انتقال داده با سرعت تاندربولت ۳ - تکفارس 

جیسون زیلر، مدیر کل بخش اتصالات در اینتل گفت:

آزاد کردن خصوصیات پروتکل تاندربولت یک نقطه عطف مهم برای ساخت ساده‌ترین و متنوع‌ترین پورت برای دسترسی همگان است. با همکاری Promoter Group ما در حال گشودن دروازه‌ای برای ایجاد نوآوری در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و تجربه‌های بهتر برای مصرف‌کننده و به حداکثر رساندن استفاده از محصولات سازگار با تاندربولت هستیم.

اینتل می‌گوید که در آینده دستگاه‌های بیشتری با تاندربولت سازگار خواهد بود. بین مشارکت این شرکت برای توسعه‌ی USB4 و پیاده سازی پردازنده Ice Lake که در CES 2019 رونمایی شده، به نظر می‌رسد که این گفته درست است.

متاسفانه، این امر شناخت سریع USB را آسان‌تر نمی‌کند. تاندربولت ۳ همچنان دارای نام خاص خود  با ویژگی‌های منحصر به فردی مانند پشتیبانی از گرافیک خارجی و اتصال چندین نمایشگر با وضوح بالا است. اما با استفاده از USB4، حتی پورت‌هایی که لوگوی تاندربولت را ندارند هم تطابق بیشتری خواهند داشت.

USB4 فناوری جدید برای محصولات آینده است و با توجه به زمان مورد نیاز برای عرضه‌ی USB 3.2، نباید انتظار داشت که به زودی در دستگاه جدید قابل رویت باشد. خصوصیات واقعی این استاندارد جدید در کنفرانس USB Developer Days در اواخر امسال در دسترس قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید