ارسال تصاویر از دهانه‌ی یخ زده در مریخ توسط Mars Express - تکفارس 
ارسال تصاویر از دهانه‌ی یخ زده در مریخ توسط Mars Express - تکفارس 
ارسال تصاویر از دهانه‌ی یخ زده در مریخ توسط Mars Express - تکفارس 

ارسال تصاویر از دهانه‌ی یخ زده در مریخ توسط Mars Express

پوریا اسدی
۵ دی ۱۳۹۷ - 15:00
ارسال تصاویر از دهانه‌ی یخ زده در مریخ توسط Mars Express - تکفارس 

به عنوان هدیه برای تعطیلات کریسمس، Mars Express Orbiter تصاویری از یک دهانه بزرگ پر از یخ در سطح مریخ را به زمین ارسال نمود.

ماموریت Mars Express Orbiter توسط سازمان فضایی اروپا (ESA) در ژوئن ۲۰۰۳ آغاز شد و در دسامبر همان سال به مدار سیاره سرخ اعزام شد. از آن زمان، این مدارگرد در حال بررسی سطح مریخ با استفاده از دوربین با وضوح بالا و همچنین ابزارهای دیگر مانند رادار و طیف سنج است. کشف آب زیر یک کلاهک یخی در مریخ در اوایل امسال، دستاوردی بزرگ بود که از اطلاعات جمع آوری شده توسط این ماموریت حاصل شده است.

در حال حاضر مدارگرد این تصاویر را از یک دهانه بزرگ ، با قطر ۵۱ مایل گرفته و این دهانه در مناطق کم ارتفاع شمال مریخ واقع شده است. اگر چه دهانه پر از برف به نظر می‌رسد اما در واقع حاوی یخ است و دانشمندان تخمین می‌زنند که یخ در مرکز آن ۱٫۱ مایل ضخامت داشته باشد. آنها معتقدند که این دهانه به دلیل یک پدیده که به عنوان “تله‌ی سرد” شناخته می‌شود در طول سال به شکلی ثابت باقی خواهد ماند. این پدیده به گونه‌ای است که عمیق‌ترین قسمت یخچال که حاوی یخ بوده هوای در جریان را سرد می‌کند. هوای خنک سپس به سمت پایین می‌رود و یک لایه هوای سرد بالای یخ ایجاد می‌کند که مانند سپر عمل کرده و یخ را پایدار نگه می‌دارد و مانع از ذوب بودن آن می‌شود.

تصویر دهانه، ترکیبی از پنج تصویر مختلف است که هر کدام از آنها توسط یک دوربین در Mars Express گرفته شده است. این دوربین با نام (Stereo Camera High Resolution Mars Express (HRSC نامگذاری شده است. این تصاویر در ابتدای سال گرفته شدند و با هر گردش به دور مریخ مدارگرد قادر به ضبط یک قطعه دیگر از تصویر بود. سپس پنج عکس توسط ESA به یک عکس تبدیل  و به اشتراک گذاشته شده است.

دهانه کروولف براساس سرجی کروولف، طراح فضاپیما که به عنوان پدر فضانوردی شوروی شناخته می‌شود، نامگذاری شده است. او در ماموریت‌های تاریخی مانند برنامه Sputnik و اولین ماموریت شوروی به ماه کار کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید