ناسا می خواهد در سطح مریخ اکسیژن لازم برای سکونت انسان تولید کند - تکفارس 
ناسا می خواهد در سطح مریخ اکسیژن لازم برای سکونت انسان تولید کند - تکفارس 
ناسا می خواهد در سطح مریخ اکسیژن لازم برای سکونت انسان تولید کند - تکفارس 

ناسا می خواهد در سطح مریخ اکسیژن لازم برای سکونت انسان تولید کند

افشین نوری
۱۱ دی ۱۴۰۱ - 06:42
مریخ نورد ناسا

کاوشگر استقامت ناسا در حال انجام‌ ماموریت خود در دهانه Jezero مریخ است و توانسته تاکنون نمونه‌های زیادی از سطح این سیاره جمع‌آوری کند‌. اما یکی از مهمترین کارهایی که این مریخ نورد انجام داده جمع‌آوری دی اکسید کربن مریخ برای تولید اکسیژن از آن است. 

ناسا از طربق دستگاهی به نام MOXIE قصد دارد از دی اکسید کربن موجود در جو مریخ اکسیژن تولید کند تا از این طریق بتواند امکان سکونت انسان روی این سیاره را در ماموریت‌های آینده فراهم ‌کند‌. ناسا در تابستان امسال موفق شد با استفاده از همین دستگاه MOXIE در عرض یک ساعت حدود ۱۰ گرم اکسیژن تولید کند. روش کار این دستگاه به این صورت است که دی اکسید کربن جو مریخ را جمع‌آوری می‌کند و با استفاده از فرایندهایی آن را به اکسیژن تبدیل می‌کند. ‌

 دستگاه MOXIE اخیرا رکورد تولید ۱۰.۵۶ گرم اکسیژن در یک ساعت را زده بود. این میزان اکسیژن هرچند مقدار زیادی نیست اما در هر حال نشان می‌دهد که اگر MOXIE در مقیاس بزرگتری ساخته شود قادر به تولید اکسیژن بیشتری برای نفس کشیدن انسان خواهد بود. 

به هر حال، این موضوع یک چالش بزرگ برای ناسا محسوب می‌شود و این سازمان ظاهرا قصد دارد دستگاه ‌بزرگتری با سرعت ۲۰۰ برابر سریع‌تر از MOXIE بسازد. البته علاوه تامین اکسیژن فضانوردان، تانین اکسیژن کافی برای برگشت راکت از مریخ به زمین نیز چالش دیگری است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که ناسا برای توسعه چتین دستگاهی چه برنامه‌ای در سر دارد.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید