بوستر راکت لانگ مارچ ۵B در اقیانوس آرام سقوط کرد - تکفارس 
بوستر راکت لانگ مارچ ۵B در اقیانوس آرام سقوط کرد - تکفارس 

بوستر راکت لانگ مارچ ۵B در اقیانوس آرام سقوط کرد

مهدی حلوائی
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - 09:10
لانگ مارچ 5B

بوستر راکت لانگ مارچ ۵B برای دومین بار در سال جاری میلادی سقوط کنترل‌نشده‌ای را تجربه کرد. فرماندهی فضایی ایالات متحده روز جمعه ۴ نوامبر تایید کرد که باقی‌مانده‌ی این بوستر بار دیگر وارد جو زمین شده و در اقیانوس آرام سقوط کرده اما خوشبختانه این سقوط آسیب جانی به همراه نداشته است.

بوستر راکت لانگ مارچ ۵B سقوط کنترل‌نشده‌ی دیگری را نیز در ماه جولای سال جاری داشت و ظاهراً باقی‌مانده‌ی آن در اطراف روستاهای مالزی و اندونزی فرود آمده بود اما خوشبختانه در این خصوص هیچ آسیب جانی گزارش نشد. این بوستر وظیفه‌ی پرتاب سومین ماژول از ایستگاه فضایی جدید چین در تایخ ۳۱ اکتبر را بر عهده داشته است.

راکت لانگ مارچ ۵B به‌ گونه‌ای طراحی شده که بوستر آن سقوط کنترل‌نشده‌ای را به اتمسفر زمین داشته باشد. مقامات چینی معتقدند که این سقوط کاملاً امن و بی‌خطر است چرا که بیشتر قطعات بوستر در جو زمین نابود می‌شود اما با این وجود، متخصصان نسبت به خطرات سقوط کنترل‌نشده‌ی قطعات باقی‌مانده از بوستر یادشده به سطح زمین ابراز نگرانی کرده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، کشور اسپانیا در روز جمعه بخشی از خطوط هوایی خود را به دلیل سقوط بوستر راکت لانگ مارچ ۵B تعطیل کرد. آژانس فضایی اروپا نیز امروز اعلام کرد که سقوط این بوستر بار دیگر احتمال آسیب‌رسیدن به زیرساخت‌های فضایی و زمینی به دلیل ماموریت‌های فضایی ناپایدار را نشان داده است. بر اساس گزارش این آژانس، درطی یک دهه‌ی گذشته هر سال حدود ۱۰۰ قطعه‌ی بزرگ از پسماندهای راکت‌های فضایی وارد زمین می‌شوند.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید