آیا ویندوز ۱۰ به آخر عمر خود رسیده است؟ - تکفارس 
آیا ویندوز ۱۰ به آخر عمر خود رسیده است؟ - تکفارس 
آیا ویندوز ۱۰ به آخر عمر خود رسیده است؟ - تکفارس 

آیا ویندوز ۱۰ به آخر عمر خود رسیده است؟

سید محمد معلمی
۱۵ آذر ۱۳۹۷ - 20:00
آیا ویندوز ۱۰ به آخر عمر خود رسیده است؟ - تکفارس 

مایکروسافت برای رقابت با سیستم عامل نسبتاً موفق و البته کم حجم Chrome OS گوگل سعی دارد یک پلتفرم جدید طراحی کند.

این سیستم عامل که در مایکروسافت با اسم رمز Polaris شناخته می‌شود، دارای نرم‌افزاری بسیار سبک می‌باشد که برای استفاده در تبلت‌ها، دستگاه‌های ۲در۱ و دیگر رایانه‌ها فوق‌العاده خواهد بود.

بر اساس گفته یکی از مقامات مایکروسافت یعنی Brad Sams، نشانه‌هایی از سیستم عامل جدید مایکروسافت در ویندوز ۱۰ وجود دارند که مخفی هستند و در حال آزمایش شدن می‌باشند.

این نشانه‌ها سبب شدند که Brad Sams نسبت به برخی از شایعات مربوط به این سیستم عامل جدید واکنش نشان داده و اطلاعاتی را فاش کند. او بر این باور است که مایکروسافت می‌خواهد برند ”ویندوز” را از چرخه سیستم عامل‌های خود حذف کند و به جای آن عبارت Lite OS را به کار گیرد.

گفته می‌شود که سیستم عامل جدید مایکروسافت دقیقاً برای دستگاه‌هایی خواهد بود (مانند نوت‌بوک‌های سبک وزن یا همان کروم‌بوک‌ها، تبلت‌های تبدیل شونده به لپ‌تاپ و تبلت‌ها) که از پلتفرم Chrome OS استفاده می‌کنند.

LiteOS سرعت عمل زیادی خواهد داشت، همیشه به اینترنت متصل خواهد بود و قادر است که روی اکثر CPUها کار کند. بر اساس گفته‌های Sams، کووالکوم اسنپدراگون ۸۴۵ که سال آینده در اکثر گوشی‌های پرچمدار مانند گلکسی اس ۱۰ مورد استفاده قرار خواهد گرفت نیز می‌تواند در برخی دستگاه‌های دارای سیستم عامل LiteOS به کار رود.

LiteOS دارای رابط کاربری بسیار جدیدتری از ویندوز ۱۰ خواهد بود تا بتواند به خوبی و بدون هیچ اشکالی در رایانه‌های مختلف، تبلت‌ها و نوت‌بوک‌ها به صورت یکسان اجرا شود. لازم به ذکر است که گفته می‌شود از LiteOS در اوایل سال ۲۰۱۹ و در برخی دستگاه رونمایی خواهد شد.

اگر این اطلاعات درست باشند، باز هم نمی‌توانیم تا زمان رسمی معرفی آنها را باور کنیم زیرا مایکروسافت چندین مرتبه اعلام کرده که می‌خواهد نسخه سبک‌تر ویندوز ۱۰ را عرضه نماید تا با سیستم عامل Chrome OS به رقابت بپردازد ولی هنوز این اتفاق رخ نداده است. این نکته را نیز یادآور شویم که نسخه S ویندوز ۱۰ همزمان با لپ‌تاپ سرفیس، در ماه ژوئن ۲۰۱۷ معرفی شد.

این سیستم عامل تنها می‌تواند اپلیکیشن‌های UWP (سیستم یک‌پارچه اجرای نرم‌افزارهای) موجود در مایکروسافت استور را اجرا کند. ضمن اینکه مایکروسافت به کاربران اجازه نمی‌دهد که مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۰ که Microsoft Edge می‌باشد را تغییر دهند هرچند این محدودیت پس از عرضه بروزرسانی رایگان در ابتدای سال جاری میلادی رفع شد.

Windows 10 S از اوایل سال ۲۰۱۸ در همین سیستم عامل به نسخه پایین‌تر تنزل یافت و با نام S Mode شناخته شد. مایکروسافت مدعی است که این ورژن برای امنیت بیشتر و عملکرد بهتر است. البته امکان حذف S Mode از رایانه یا لپ‌تاپ وجود دارد ولی در آن صورت فعالیت به صورت یک‌طرفه خواهد شد و امکان بازگشت آن وجود نخواهد داشت. ضمناً هیچ تغییری هنگام تعویض Windows S 10 Mode وجود ندارد.

اگر تاریخ معرفی شده مربوط به سیستم عامل LiteOS درست باشد، باید انتظار داشته باشیم که این پلتفرم جدید را در همایش CES سال ۲۰۱۹ که در ماه ژانویه برگزار می‌شود، مشاهده نماییم.

شما فکر می‌کنید LiteOS چه تفاوتی با ویندوز ۱۰ خواهد داشت و آیا می‌تواند با سیستم عامل Chrome OS گوگل رقابت کند؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید