ساخت دیتا سنتر ۷۰۰ میلیون دلاری گوگل در دانمارک؛ به زودی - تکفارس 
ساخت دیتا سنتر ۷۰۰ میلیون دلاری گوگل در دانمارک؛ به زودی - تکفارس 
ساخت دیتا سنتر ۷۰۰ میلیون دلاری گوگل در دانمارک؛ به زودی - تکفارس 

ساخت دیتا سنتر ۷۰۰ میلیون دلاری گوگل در دانمارک؛ به زودی

سید محمد معلمی
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - 23:00
ساخت دیتا سنتر ۷۰۰ میلیون دلاری گوگل در دانمارک؛ به زودی - تکفارس 

قرار است به زودی مرکز داده یا دیتا سنتر جدید گوگل در کشور دانمارک با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار ساخته شود. گوگل اعلام کرده که می‌خواسته ساخت این مرکز را دقیقاً یک سال پیش به انجام برساند ولی به دلایلی این اتفاق رخ نداده است.

پیش از این اپل هم در این کشور اروپایی به سه دلیل تصمیم گرفت مرکز داده بسازد و حالا به نظر می‌رسد سامسونگ نیز همان ادله را برای ساخت دیتا سنتر خود در دانمارک ارائه کرده است.

لارس کریستین لیله ‌هولت، وزیر انرژی دانمارک سال گذشته توضیح داد که مزیت‌های این کشور سبب شده کمپانی‌هایی نظیر گوگل عملیات ساخت مراکز داده‌های خود را آغاز کنند.

او می‌گوید:

کشور ما در سطح اروپا، کمترین هزینه مربوط به انرژی شرکت‌ها را داراست. به علاوه، امکان استفاده از انرژی‌های پاک و سبز نیز فراهم است. در نهایت، امنیت منابع انرژی نیز در سطح بسیار عالی قرار دارد.

به گزارش تکفارس و به نقل از رویترز، گوگل حالا این برنامه خود را تأیید کرده و وعده داده که ۱۰۰ درصد انرژی مصرفی این مرکز از منابع تجدیدپذیر تأمین خواهد شد.

لیله‌ هوت ادامه می‌دهد:

این دیتا سنتر جدید قرار است در شهر کوچک Fredericia و با هزینه‌ای بالغ بر ۶۸۹ میلیون دلار ساخته شود. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پس از اتمام ساخت این پروژه در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کارمند مشغول به کار خواهند شد. گوگل اعلام کرده که توافق‌نامه‌ای را به امضا خواهد رساند تا از تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر در این مرکز داده در کشور دانمارک اطمینان حاصل کند. کشورهای شمال اروپا که انرژی‌هایی نظیر الکتریسیته را از منابع تجدیدپذیر مانند آب و باد که عمدتاً قیمت کمی دارند تولید می‌کنند، همواره مقاصد مهمی برای صنایع بزرگ بوده‌اند و امروزه شرکت‌های تکنولوژی برای ساخت مراکز داده خود به این کشورها نگاه ویژه‌ای دارند. کمپانی‌های بزرگ به سرعت در حال ورود به کشور ما هستند تا از انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان قیمت استفاده نمایند و در نهایت بتوانند هزینه‌های خود را بهتر مدیریت کنند و با PPAها که به کمپانی‌هایی نظیر گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و . . . اجازه می‌دهند انرژی خود را به صورت مستقیم از ژنراتورها خریداری کنند، بهره ببرند.

علاوه بر قراردادی که گوگل به دنبال انعقاد است تا از آن انرژی‌های تجدیدپذیر برای مرکز داده‌اش استفاده کند، این کمپانی می‌خواهد در زمینه پروژه‌های انرژی‌های بادی و خورشیدی در کشور دانمارک نیز سرمایه‌گذاری نماید.

در پایان اشاره کنیم که اپل برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد می‌خواهد دیتا سنتر خود را در دانمارک بسازد. در آن زمان، این تصمیم اپل سبب شد تا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ دانمارک به ثبت برسد. سپس در سال ۲۰۱۷ اولین مرکز داده افتتاح شد و انتظار می‌رود دومین دیتا سنتر هم سال آینده به بهره‌برداری برسد. لازم به ذکر است همچون گوگل، اپل هم مرکز داده‌های خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تغذیه می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید