تکنولوژی بازگشایی قفل صفحه نمایش با چهره هوآوی میت ۲۰ پرو کم دقت است - تکفارس 
تکنولوژی بازگشایی قفل صفحه نمایش با چهره هوآوی میت ۲۰ پرو کم دقت است - تکفارس 
تکنولوژی بازگشایی قفل صفحه نمایش با چهره هوآوی میت ۲۰ پرو کم دقت است - تکفارس 

تکنولوژی بازگشایی قفل صفحه نمایش با چهره هوآوی میت ۲۰ پرو کم دقت است

سید محمد معلمی
۲۷ مهر ۱۳۹۷ - 16:30
تکنولوژی بازگشایی قفل صفحه نمایش با چهره هوآوی میت ۲۰ پرو کم دقت است - تکفارس 

هوآوی در گوشی تازه معرفی شده میت ۲۰ پرو خود، یک تکنولوژی تخصصی و پیچیده تشخیص چهره برای بازگشایی قفل صفحه نمایش قرار داده است که شباهت زیادی به فناوری به کار رفته در آیفون‌های اپل به نام Face ID دارد. اما آزمایش‌های انجام شده روی این تکنولوژی نشان می‌دهد که فناوری مذکور به خوبی کار نمی‌کند زیرا هوآوی میت ۲۰ پرو توانایی تشخیص افرادی که از نظر چهره به هم شبیه هستند را ندارد.

میت ۲۰ پرو دارای روش‌های بیومتریکی مختلفی برای بازگشایی قفل صفحه نمایش است که از آن جمله می‌توان به سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش و فناوری تشخیص چهره سه بعدی اشاره کرد. روی کاغذ، این دو تکنولوژی شباهت زیادی به هم دارند ولی قابلیت تشخیص چهره سه بعدی آن طور که انتظار می‌رود، کار نمی‌کند زیرا افرادی که دارای چهره‌های مشابهی هستند را به خوبی نمی‌شناسد.

در ویدیویی که مشاهده می‌کنید، یک فرد با گوشی تازه معرفی شده هوآوی میت ۲۰ پرو وارد محل کار خود می‌شود. همه همکاران این شخص، گوشی را گرفتند ولی یکی از این افراد که او را در تصویر مشاهده می‌کنید، توانست قفل صفحه نمایش را باز کند. مالک این فرد ابتدا فکر کرد که گوشی چهره او را به صورت اتفاقی دیده است ولی پس از چند بار امتحان و آزمایش، مشخص شد که فناوری تشخیص چهره، همکار او را با چهره مالک دستگاه اشتباه گرفته است.

دانلود ویدئو

مطمئناً دو نفری که در ویدیو می‌بینید به هم شبیه هستند و ظاهر یکسانی دارند ولی قطعاً دو نفر کاملاً متفاوت به حساب می‌آیند و رنگ پوست آنها با هم فرق دارد. حتی دیگری عینک نیز روی چشمان خود نگذاشته است. بنابراین تکنولوژی به کار رفته توسط هوآوی با مشکل جدی روبه‌روست.

برای هوآوی میت ۲۰ پرو فرقی نمی‌کند که چهره کدام یکی از آنها به عنوان صورت مالک گوشی ذخیره می‌شود. به علاوه، حذف چهره سیو شده و دوباره گرفتن عکس از صورت یکی از آنها هم کار بیهوده‌ای به نظر می‌آید. حتی برای پرچم‌دار هوآوی فرقی نمی‌کند که چشمان این دو نفر هنگام استفاده از فناوری مذکور باز است یا خیر.

اگر در هوآوی میت ۲۰ پرو و یا گوشی‌های قبلی این کمپانی چینی از تکنولوژی تشخیص چهره برای بازگشایی قفل صفحه نمایش بهره برده باشید، ابتدا هشداری پیش روی چشمان شما به نمایش در می‌آید و می‌گوید” ممکن است گوشی به وسیله چهره افراد یا اشیا بسیار شبیه به صورت مالک آن باز شود”. در گذشته هم افراد زیادی بوده‌اند که در فناوری تشخیص چهره دو بعدی، اشکالاتی پیدا کرده باشند ولی بر اساس ادعای خودِ هوآوی، وجود مشکل در فناوری تشخیص چهره ۳D به ۱ مورد در یک میلیون عدد رسیده است بنابراین یافتن خطا در این تکنولوژی اصلاً کار آسانی نیست.

به هر حال، با هوآوی میت ۲۰ پرو، به نظر می‌رسد فناوری تشخیص چهره سه بعدی حداقل از نظر تئوری وضعیت بهتری پیدا کرده باشد. این کمپانی چینی به جای استفاده از فناوری تشخیص چهره دو بعدی در محصول جدید خود، سعی کرده تا از ماژول مادون قرمز تشخیص چهره‌ای بهره ببرد که ۳۰ هزار نقطه از صورت مالک دستگاه را شناسایی می‌کند و سپس آنها را با چهره ذخیره شده تطبیق می‌دهد.

از نظر کارایی، تکنولوژی مورد استفاده هوآوی با فناوری Face ID اپل که در آیفون‌های فعلی وجود دارد، بسیار شبیه است.

واکنش هوآوی به این اتفاق چیست؟

هوآوی فعلاً در حال بررسی موضوع است و ما نیز به آزمایش این تکنولوژی ادامه می‌دهیم. درست است که وجود مشکل در گوشی یک امر عادی به حساب می‌آید ولی وقتی آن دستگاه، هوآوی میت ۲۰ پرو است، انتظار می‌رود معضلات امنیتی به کمترین میزان خود برسند زیرا اطلاعات شخصی افراد تهدید می‌شوند.

شاید هم باید کمپانی چینی را به خاطر استفاده از یک تکنولوژی که هنوز کامل نشده، سرزنش کنیم. البته این شرکت مدعی است که تا کنون با چنین مشکلی مواجه نشده و حتی افراد دوقلو نیز نتوانسته‌اند این سیستم امنیتی را به چالش بکشند.

به هر حال، باید منتظر نظر قاطع و نهایی هوآوی در این‌باره باشیم.

شما در مورد فناوری بازگشایی قفل صفحه نمایش با تشخیص چهره چه فکری می‌کنید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید