قطار سریع السیر ژاپنی با طراحی منحصر بفرد - تکفارس 
قطار سریع السیر ژاپنی با طراحی منحصر بفرد - تکفارس 
قطار سریع السیر ژاپنی با طراحی منحصر بفرد - تکفارس 

قطار سریع السیر ژاپنی با طراحی منحصر بفرد

پوریا اسدی
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 11:00
قطار سریع السیر ژاپنی با طراحی منحصر بفرد - تکفارس 

قطارهای سریع السیر ژاپنی جالب‌ترین طراحی را در جهان به نمایش می‌گذارند. این طراحی باعث می‌شود تا قدرت کشنده‌های آن به حداکثر برسد و کارایی آنها را در بین شهرهای بزرگ این کشور افزایش دهد.

هر نسل جدیدی از Shinkansen با طراحی خیره کننده‌ی آن حتی بیشتر از آنچه که پیش از آن بوده، جالب به نظر می‌رسد. Alfa-X که مخفف “آزمایش‌های پیشرفته برای فعالیت‌های  پیشرو  ریلی” است، قطعا یکی از همین موارد است.

با طول ۲۲ متری، قطار سریع السیر نسل بعدی راه آهن ژاپن، طولانی‌ترین دماغه‌ی براق در هر قطار که قبل از آن بکار گرفته شده را دارد. Alfa-X سریع السیر در سال ۲۰۱۹ شروع به آزمایش خواهد کرد و در مسیر منطقه توهوکو شرق توکیو و شمال جزیره هوکایدو خدمت خواهد کرد.

سریعترین قطار در حال حاضر حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت (۱۹۸ مایل در ساعت) عمل می‌کند، اما Alfa-X- یا E956  نام رسمی‌ این سری – مسافران را با ۳۶۰ کیلومتر در ساعت (۲۲۴ مایل در ساعت) جابجا خواهد کرد. با این حال، در طول مرحله‌ی آزمایش، راه آهن ژاپن امیدوار است قطار سریع السیر نسل بعدی خود را به سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت (۲۴۸ مایل در ساعت) برساند.

قطار سریع السیر ژاپنی با طراحی منحصر بفرد - تکفارس 

این سریع‌ترین قطار خدمات تجاری در جهان است، هرچند قطار مگلو شانگ‌های که به طرز شگفت انگیزی از تکنولوژی‌های مختلف استفاده می‌کند، مسافران را با سرعت بالاتر ۴۳۱ کیلومتر در ساعت (یا  ۲۶۷ مایل در ساعت) جا‌به‌جا می‌کند.

Nippon.com گزارش می‌دهد سرعت بالای Alfa-X با کاهش وزن قطعات قطار بدست آمده است. کارهایی نیز برای کاهش سر و صدای قطار در داخل و خارج انجام شده است و برای سوار شدن حتی به صورت صاف، دستگاه‌های ارتعاش عمودی جدید برای همراهی با لبه‌های موجود معرفی شده است. در مورد این دماغه‌ی فوق‌العاده جالب ۲۲ متری، این روش برای کاهش امواج فشار ایجاد شده در هنگام ورود به تونل‌ها با سرعت بالا طراحی شده است.

در کشورهایی که باید با تهدید دائمی‌ زلزله مواجه شوند، Alfa-X همچنین فناوری جدید “ضد زلزله” را به کار می‌گیرد که به طور خودکار در پاسخ به لرزش‌های قوی به منظور ایجاد ثبات در حرکت قطار و جلوگیری از خارج شدن از مسیر، فعال می‌شود. ترمزهای قطار سریع السیر به طور خودکار و به سرعت به هنگام وقوع لرزش‌ها به کار می‌افتد، اما کشنده‌های جدید نه تنها در حال حرکت، بلکه همچنین پس از پایان توقف، کمک می‌کنند تا ثبات قطار به هم نخورد .

طراحی جدید قطعا یک تجربه هیجان‌انگیز برای مردم محلی و گردشگران در حال سفر به شرق توکیو، در زمان تست خدمات تجاری قطار خواهد بود.

ژاپن همچنین در حال توسعه قطار مگلو با سرعت بالا است. با استفاده از آهنرباهای قوی برای معلق بودن و نیروی محرکه، قطار در حالت تست به سرعت ۶۰۳ کیلومتر در ساعت (۳۷۵ مایل در ساعت) رسیده است، هرچند انتظار نمی‌رود که سرویس تجاری این قطار تا اواخر سال ۲۰۲۷ راه اندازی شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید