ژاپن تا سال ۲۰۲۵ به فناوری ساخت تراشه های ۲ نانومتری دست می یابد - تکفارس 
ژاپن تا سال ۲۰۲۵ به فناوری ساخت تراشه های ۲ نانومتری دست می یابد - تکفارس 

ژاپن تا سال ۲۰۲۵ به فناوری ساخت تراشه های ۲ نانومتری دست می یابد

افشین نوری
۷ بهمن ۱۴۰۱ - 10:32
تراشه 2 نانومتری ژاپن

به نظر می‌رسد ژاپن قصد دارد از سال ۲۰۲۵ شروع به تولید تراشه‌های ۲ نانومتری کند. اخیرا شرکت تایوانی TSMC تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز کرد و گفت که به‌زودی ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری را شروع می‌کند. حالا ژاپن برای رقابت با این شرکت قصد دارد زودتر از آن به این فناوری دست یابد. 

شرکت ژاپنی Rapidus می‌خواهد با همکاری آمریکا ظرف چند سال آینده به فناوری ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری دست یابد و رئیس این شرکت به خبرگزاری Nikkei گفته است که شرکت ان‌ها تا نیمه نخست ۲۰۲۵ خواهد توانست خط تولید تراشه‌های ۲ نانومتری را راه بیندازد. 

ظاهرا Rapidus قصد دارد با همکاری کمپانی IBM به این هدف دست یابد و بد نیست بدانید که IBM اولین طراحی ۲ نانومتری خود را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد که  ۴۵ درصد سریع از پروسه ۷ نانومتری این شرکت بود. البته IBM قصد ندارد با این فناوری برای خودش تراشه سازد بلکه می‌خواهد لایسنس آن را به سایر شرکت‌ها بفروشد. نکته دیگری که درباره فناوری ۲ نانومتری IBM وجود دارد این است که مصرف انرژی آن ۷۵ درصد کمتر از نسل قبلی است و بیش از ۵۰ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. 

به‌گفته رئیس Rapidus، ژاپن برنامه بلندمدتی برای همکاری با شرکت‌های آمریکایی دارد تا بتواند به اهداف خود در حوزه تراشه و نیمه‌هادی‌ها برسد. ظاهرا دولت ژاپن نیز از این شرکت حمایت مالی خواهد کرد. طبق برخی گزارش‌ها، ژاپن در سال ۲۰۲۵ تا سال ۲۰۲۷ به فناوری ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری دست خواهد یافت و از این تراشه‌های بسیار پیشرفته در گوشی‌های پرچمدار، سرورها و رایانه‌های کوانتومی بهره خواهد برد. 

الیته امسال برای اولین بار شاهد گوشی‌های هوشمند با تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC خواهیم بود. این فناوری با نام N3 ظاهرا در تراشه A17 سری آیفون ۱۵ استفاده خواهد شد. شرکت اینتل نیز قصد دارد در سال ۲۰۲۳ تولید تراشه‌های ۲ نانو‌متری را آغاز کند. در نتیجه این شرکت زودتر از سایر شرکت‌ها به این فناوری دست خواهد یافت. 

سامسونگ نیز جزو شرکت‌هایی است که به فناوری ۳ نانومتری دست یافته است و این شرکت ظاهرا قصد دارد در سال ۲۰۲۷ به فناوری ۱.۴ نانومتری دست یابد.

متبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید