چین می گوید آمریکا شرکت تایوانی TSMC را فریب داده است - تکفارس 
چین می گوید آمریکا شرکت تایوانی TSMC را فریب داده است - تکفارس 

چین می گوید آمریکا شرکت تایوانی TSMC را فریب داده است

افشین نوری
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 22:42
TSMC

شرکت تایوانی TSMC که لزرگترین سازنده تراشه موبایلی در دنیاست به‌تازگی اعلام کرده است که ۴۰ میلیارد دلار در ساخت یک کارخانه تراشه‌سازی در ایالت آریزونا آمریکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد‌‌ و همین موضوع باعث نگرانی چینی‌ها شده است.

یک خبرگزاری چینی به نام South China Morning Post در گزارش جدید خود گفته است که آمریکایی فناوری‌های منطقه چین را که شامل تایوان نیز می‌شود دزدیده است و سرمایه‌گذاری یک شرکت تایوانی در خاک آمریکا اتفاق تلخی است. 

شرکت TSMC قرار است در کارخانه آریزونا تراشه‌عای ۳ و ۴ نانومتری بسازد و جزو پیشرفه‌ترین تراشه‌های دنیا خواهند بود و آمریکا را در این حوزه بسیار جلو خواهد انداخت.

البته دولت چین به‌طور رسمی درباره سرمایه‌گذاری TSMC در آمریکا اظهارنظری نکرده است اما از آنجائیکه خبرگزاری مذکور وابسته به دولت این کشور است تقریبا می‌توان حدس زد که موضع رسمی چین چیست. ‌

در گزارش این خبرگزاری چینی آمده است که آمریکا ممکن است سایر شرکت‌های منطقه چین را مجبور به سرمایه‌گذاری در داخل خاک خودش کند و فناوری‌های این منطقه را بذردد. این در حالیست که دولت بایدن شرکت‌هایی مثل انویدیا و ای ام دی را از فروش فناوری‌های پیشرفته خود به چین منع کرده است. این اقدام دولت آمریکا برای اعمال محدودیت بر صنعت تراشه چین باعث اعتراض شدید مقامات چینی شده است و حالا آن‌ها تصمیم دارند که با چنین اقداماتی مقابله به‌مثل کنند‌. 

شرکت TSMC ابندا قرتر بود ۱۲ میلیارد دلار در کارخانه آریزونا سرمایه‌گذاری کند اما حالا آن را ۴۰ میلیارد دلار افزایش داده است که دلیل آن اضافه شدن واحدهای بیشتر است. این کارخانه مشاغل بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد و باید ببینیم‌ که چینی‌ها چه تصمیمی برای مقابله با فرار سرمایه و فناوری از منطقه خودشان می‌گیرند.  

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید