تنها مراکز خدمات اپل می‌توانند مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ را تعمیر کنند - تکفارس 
تنها مراکز خدمات اپل می‌توانند مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ را تعمیر کنند - تکفارس 
تنها مراکز خدمات اپل می‌توانند مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ را تعمیر کنند - تکفارس 

تنها مراکز خدمات اپل می‌توانند مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ را تعمیر کنند

سید محمد معلمی
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - 17:00
تنها مراکز خدمات اپل می‌توانند مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ را تعمیر کنند - تکفارس 

به خاطر وجود نوعی نرم‌افزار که باعث می‌شود افراد غیررسمی نتوانند مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ و آی‌مک پرو را تعمیر کنند، از این پس تنها مراکز خدمات مجاز اجازه خواهند داشت که دو دستگاه نامبرده را تعمیر نمایند.

بر اساس نتایج Geekbench و به گزارش تکفارس، مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ پس از معرفی، به عنوان سریع‌ترین لپ‌تاپ اپل از سال ۲۰۱۱ تا کنون شناخته شده است. دارندگان این محصول باید به شدت مراقب آن باشند زیرا نمی‌توانند خودشان تعمیر کنند و یا آن را به تعمیرکاران غیررسمی بسپارند.

مسدودسازی تعمیرات توسط یک نرم‌افزار

اپل نوعی نرم‌افزار ارائه کرده است که سبب می‌شود مالکان مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ نتوانند خودشان دست به تعمیر این لپ‌تاپ‌های مدل جدید بزنند. ضمن اینکه آنها قادر نخواهند بود که لپ‌تاپ‌شان را به مراکز غیررسمی تعمیر بسپارند.

بر اساس اسناد داخلی موجود در فروشگاه Motherboard اپل که ماه گذشته به این مرکز خدماتی ارسال شد، مشخص گردید که این رایانه‌ها باید پس از تعمیر یا تعویض قطعه، از نوعی سیستم اختصاصی اپل استفاده کنند. در غیر این صورت، لپ‌تاپ خطایی با مضمون “تعمیر ناقص و سیستم غیرفعال” (an inappropriate system and an incomplete repair) را پیش روی چشمان کاربر قرار خواهد داد.

قفل شدن نرم‌افزار در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ و آی‌مک پرو ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. این دلایل عبارتند از: نصب نامناسب صفحه نمایش، مشکل در مادر بورد، اشکال در بورد تاچ آی‌دی و یا نصب نامناسب قاب. منظور از قاب، همان صفحه کلید، تاچ‌پد و یا هارد داخلی است. به علاوه، برای دستگاه آی‌مک پرو نیز اگر مادر بورد یا حافظه داخلی تعویض شود، کاربر با خطایی که به آن اشاره کردیم مواجه خواهد شد.

رایانه‌های قفل شده تنها در صورتی به عملکرد خود ادامه می‌دهند که  نرم‌افزاری تشخیص دهنده به نام Apple Service Toolkit 2 که توسط یک مرکز خدماتی مجاز اپل نصب شده، اجرا شود.

دلیل این کار توسط اپل چیست؟

احتمال می‌رود که اپل به دلایل امنیتی چنین کاری را انجام داده باشد. ضمن اینکه این کمپانی می‌خواهد اطمینان حاصل کند که هر تعمیر یا تعویض قطعه‌ای به خوبی انجام شده است.

این اقدام اپل سبب می‌شود تا شیوه تعمیر آی‌مک‌ها و مک‌بوک پرو بر خلاف رایانه‌های ویندوزی که تعمیر آنها نیازمند باز کردن قاب می‌باشد، کاملاً متفاوت شود.

ممکن است چنین برداشت شود که اپل می‌خواهد با این اقدام خود از تعمیرات لپ‌تاپ‌ها توسط مراکز خدماتی غیرمجاز جلوگیری کند و فضای محدودی را برای تعمیر دستگاه‌ها به وجود آورده و یا مشتریانش را وادار به تعویض لپ‌تاپ نماید.

به هر حال، صرف‌نظر از هزینه خرید مک‌بوک پرو و یا آی‌مک، به نظر می‌رسد هزینه‌های تعمیر یا تعویض برخی خدمات نیز با توجه به وادار کردن مشتریان برای از بین بردن کوچک‌ترین مشکل به مراکز خدمات، گرانتر نیز خواهند شد.

به نظر شما، آیا اپل با چنین ترفندهایی می‌تواند امنیت لپ‌تاپ‌هایش را ارتقا دهد؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید