فناوری ردیاب چشم که به کنترل هواپیماهای بدون سرنشین کمک می‌کند - تکفارس 
فناوری ردیاب چشم که به کنترل هواپیماهای بدون سرنشین کمک می‌کند - تکفارس 
فناوری ردیاب چشم که به کنترل هواپیماهای بدون سرنشین کمک می‌کند - تکفارس 

فناوری ردیاب چشم که به کنترل هواپیماهای بدون سرنشین کمک می‌کند

پوریا اسدی
۳ مهر ۱۳۹۷ - 14:00
فناوری ردیاب چشم که به کنترل هواپیماهای بدون سرنشین کمک می‌کند - تکفارس 

همه نوع  سیستم‌ عجیب و غریب و فوق العاده‌ی برای کنترل وجود دارد که به هدایت هواپیماهای بدون سرنشین در  آسمان کمک می‌کنند. با این حال، یکی از این‌ روش‌ها کاملا شهودی است و در یک تحقیق جدید از مهندسین دانشگاه نیویورک، دانشگاه پنسیلوانیا و آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته است. آنها یک روش جدید برای  هدایت نمودن هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از یک جفت عینک ردیابی چشم اختراع کرده‌اند. چه چیزی می‌تواند ساده‌تر از این باشد باشد؟

دکتر جوزپه لویانو، محقق و رهبر تیم تحقیقاتی دانشگاه پنسیلوانیا، به Digital Trends گفت:

این راه‌حل فرصت ایجاد فرم‌های جدید و غیر تهاجمی‌ از تعاملات بین انسان و روبات‌ها را فراهم می‌کند که به انسان اجازه می‌دهد مقصدهای جدید مسیریابی سه بعدی را به روبات در یک محیط غیرمتعارف ارسال کند. کاربر می‌تواند هواپیمای بدون سرنشین را فقط با اشاره به مکان با استفاده از چشم خود هدایت کند که از تغییر داددن موقعیت سر کاملا متفاوت است

این روش برای استفاده هم آسان و هم خودمختار است. از لحاظ سخت افزار، نیاز به هواپیماهای بدون سرنشین (به طور بدیهی!)، یک واحد محاسباتی کوچک و یک جفت عینک Tobii Pro Glasses 2دارد. این عینک‌های ردیاب موقعیت چشم دارای یک واحد اندازه گیری درونی (IMU) و یک دوربین HD هستند. با استفاده از برخی از فناوری هوشمند شبکه عصبی عمیق و اطلاعات تغییر موقعیت سر از IMU، عینک قادر به تشخیص جایی که کاربر  آن را نگاه می‌کند و فاصله‌ی آن تا هواپیمای بدون سرنشین است.

محققان امیدوارند که از این تکنولوژی برای کمک به افرادی با تجربه کم پرواز هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شود تا آنها بدون نیاز به خلبان متخصص پرواز کنند.

لویانو همچنان ادامه داد:

راه حل پیشنهادی راه‌های جدیدی برای تفسیر توجه انسان بوده و رابط‌های جدیدی را در بین انسان و روبات ایجاد می‌کند. هدف ما ایجاد روشی جدید برای تعامل بین عوامل درگیر در عملیات است. به طور خاص، ما علاقه‌مند به ایجاد یک تعامل چند منظوره – [شامل] تعامل بصری، صوتی [و تعامل مبتنی بر ژست] – و اضافه کردن عوامل متعدد در چارچوب تعیین شده هستیم. ما همچنین می‌خواهیم به بررسی مزایایی این فناوری و راه حل پیشنهادی برای افراد مبتلا به بیماری‌های جسمی‌ و یا چشمی‌ هستیم.

مقاله ای که به توصیف این پروژه پرداخته است، با عنوان “وسایل هدایت شونده خودکار MAV  توسط چشم انسان”، به تازگی در کنفرانس بین المللی رباتیک و اتوماسیون که در ماه می ۲۰۱۹ برگزار گردید، ارائه شده است. اطمینان حاصل کنید که چشم‌هایتان را برای این فناوری به اندازه‌ی کافی آموزش داده باشید!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید