لغو پروازهای یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان بدلیل هواپیمای بدون سرنشین ناشناس - تکفارس 
لغو پروازهای یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان بدلیل هواپیمای بدون سرنشین ناشناس - تکفارس 
لغو پروازهای یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان بدلیل هواپیمای بدون سرنشین ناشناس - تکفارس 

لغو پروازهای یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان بدلیل هواپیمای بدون سرنشین ناشناس

پوریا اسدی
۳۰ آذر ۱۳۹۷ - 09:00
لغو پروازهای یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان بدلیل هواپیمای بدون سرنشین ناشناس - تکفارس 

در روز چهارشنبه یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان به دلیل پرواز دو هواپیمای بدون سرنشین ناشناس و نگرانی‌های امنیتی مجبور به لغو تمام پرواز‌های خود شد.

کریس وودروف، افسر ارشد عملیاتی گاتویک، به بی بی سی گفت:

در ساعت ۹ صبح به وقت محلی به دنبال دریافت “چندین گزارش” از دو هواپیمای بدون سرنشین کنترل از راه دور که در بالای باند پرواز می‌کردند، تمامی پروازهای فرودگاه گاتویک در جنوب شرقی انگلستان لغو شدند .

شش ساعت طول کشید تا فضای پروازی فرودگاه امن شود، اما در زمان کوتاهی بعد از آن، در ساعت ۳٫۴۵ بعد از ظهر، یک فرودگاه دیگر هم مجبور شد تا تمام پروازهای خود را متوقف کند. فرودگاه تا ساعت ۸ صبح روز پنج شنبه بسته بود و تاکنون بیش از ۴۰ پرواز آن لغو شده است.

در عرض چند دقیقه از گزارش اصلی روز چهارشنبه، تمام پروازهای ورودی گاتویک به حالت تعلیق درآمده و یا تغییر مسیر داده است، در همین حال پلیس تلاش کرد تا هدایت کننده‌های هواپیماهای بدون سرنشین را شناسایی کند.

این اختلال، پروازهای متعددی را به فرودگاه‌های دیگر در سراسر بریتانیا و حتی فرانسه منتقل کرد. این در حالی است که هزاران نفر از مسافران گاتوویک در هواپیما یا در ساختمان‌ ترمینال منتظر ماندند.

گاتویک – دومین  فرودگاه شلوغ در بریتانیا  – در توییت‌های متعددی از این حادثه عذرخواهی کرد و با وجود اینکه فرودگاه هنوز بسته بوده و بسیاری از هواپیماها از موقعیت خود خارج شده‌اند، به تمام مسافران هشدار داد که قبل از ترک خانه، برنامه پروازی خود را دوباره بررسی نمایند.

۱۱ ساعت بعد از دیدن اولین هواپیمای بدون سرنشین، این فرودگاه در توییتی  تایید کرد که باندهای فرود همچنان بسته است.

رویداد چهارشنبه شب جدی‌ترین حادثه‌ای است که طی آن هواپیما بدون سرنشین باعث اختلال در عملیات فرودگاه شده است. کارشناسان هواپیمایی در صورت مکیده شدن هواپیمای بدون سرنشین به درون موتور و برخورد آن با یک قسمت از هواپیما  در مورد ایمنی مسافران و خدمه هشدار دادند.

این وضعیت اخیر به طور خاصی غیر معمول است، زیرا مشاهدات گزارش شده به دو هواپیمای بدون سرنشین نزدیک فرودگاه اشاره نموده و پیشنهاد می‌دهد که دو هدایتگر هواپیماهای بدون سرنشین با هم کار هماهنگ بوده‌اند. در سایر موارد مشابه همیشه یک هواپیمای بدون سرنشین را در حادثه حضور داشته است.

رخدادی دوباره در فرودگاه گاتویک

این اولین بار نیست که فرودگاه گاتویک به دلیل مشاهده هواپیمای بدون سرنشین مجبور به لغو پروازهای خود شده است. در حادثه‌ای در سال ۲۰۱۷، تمامی‌ عملیات این فرودگاه برای ۱۴ دقیقه به حالت  تعلیق درآمد و با توجه به تعداد زیاد پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه شلوغ، این اختلالات گسترده و پرهزینه بود. با این حال، حادثه چهارشنبه از نظر میزان اختلال بسیار جدی‌تر بوده است.

خدمات ترافیک هوایی ملی انگلیس – ارائه دهنده خدمات اصلی ناوبری در این کشور- یک ویدیو را منتشر نمود که نشان دهنده میزان اختلال ناشی از حادثه سال ۲۰۱۷ است. این ویدئو نشان دهنده‌ی چالش‌های پیش روی کنترل ترافیک هوایی در حین روبرو شدن با هواپیماهای بدون سرنشین ناشناس است. این ویدئو از جلوه‌های گرافیکی برای نشان دادن اختلال در عملیات کنترل ترافیک هوایی و تلاش برای فرود هواپیماها در فرودگاه گاتویک استفاده کرده است.

در حالی که صاحبان هواپیماهای بدون سرنشین مسئول تمام رویدادهای حاصل از دستگاه‌های خود هستند، به نظر می‌رسد که یک اقلیت کوچک قصد دارد تا مشکلاتی را در مکان‌های محدود مانند فرودگاه‌ها ایجاد کند.

چنین حوادثی صنعت جدیدی را ایجاد کرده است و تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری در حال توسعه روش‌هایی هستند که برای نابودی سریع و کارآمد هواپیماهای بدون سرنشین طراحی شده است. فرودگاه گاتویک، مانند هر فرودگاه دیگری در سراسر جهان، به وضوح نیاز به یک راه حل موثر برای مقابله با مسائل مشابه است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید