ربات شبیه‌سازی که درست مانند یک بیمار پنج ساله عمل می‌کند - تکفارس 
ربات شبیه‌سازی که درست مانند یک بیمار پنج ساله عمل می‌کند - تکفارس 
ربات شبیه‌سازی که درست مانند یک بیمار پنج ساله عمل می‌کند - تکفارس 

ربات شبیه‌سازی که درست مانند یک بیمار پنج ساله عمل می‌کند

مصطفی اسماعیلیان
۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - 17:30
ربات شبیه‌سازی که درست مانند یک بیمار پنج ساله عمل می‌کند - تکفارس 

تصور کنید که به عنوان یک دانشجوی پزشکی در حال یادگیری یک تکنیک خاص هستید. مطمئنا هیچ چیز مانند کار عملی نمیتواند شما را با موقعیت و شرایط رسیدگی به بیمار آشنا سازد. چه می‌شد اگر کارآموزان پزشکی می‌توانستند با یک بیمار واقعی اصول پزشکی خود را تمرین کنند، با این تفاوت که همیشه امکان اشتباه کار آموز وجود داشته باشد و به هیچ وجه آسیبی به بیمار وارد نشود؟ محققان با طراحی رباتی شبیه‌ساز، این ایده را به واقعیت تبدیل کرده‌اند. با تکفارس همراه باشید.

نام این ربات هال (Hal) است، ربات شبیه‌ساز جدیدی که توسط شرکت آموزشی پزشکی گاماراد اسکاینتیفیک طراحی و ساخته شده است. این ربات نقش پسری ۵ ساله‌‌ را به عنوان بیمار بازی می‌کند. هال قادر است به سوالات جواب دهد، اشارات انگشت را با چشم دنبال کند، در صورت نیاز به والدین گریه کند و اگر ترسید، ممکن است دست به ادرار بزند. این ربات شبیه‌ساز حس لامسه را نیز درک می‌کند، به عنوان مثال در صورت برخورد سوزن با بدنش، واکنش نشان می‌دهد. همچنین سازندگان این ربات، نشانه‌های بیماری‌های مختلفی را در آن قرار داده‌اند تا هال بتواند شرایط مختلف پزشکی مثل حمله‌ی قلبی را شبیه‌سازی کند. با این قابلیت‌های شگفت‌انگیز، جای تعجب ندارد که سازندگان آن، عنوان “پیشرفته‌ترین شبیه‌ساز بیمار کودک” را به این ربا پنج ساله داده‌اند.

مانکن‌هایی که در دنیای پزشکی استفاده می‌شوند عموما به کارآموزان و دانشجویان پزشکی امکان می‌دهند تا هرنوع تکنیک پزشکی مرتبط اعم از اتصال لوله‌ی نای به گلوی بیمار و یا استفاده از دستگاه شوک را تمرین کنند تا آمادگی‌های لازم برای روبرو شدن با شرایط حاد پزشکی در دنیای واقعی را داشته باشند. اما اگر منصفانه در نظر بگیریم، شرایط تمرین با مانکن قابل مقایسه با شرایط روبرو شدن با یک مریض واقعی نیست. از این رو ایده‌ی ساخت ربات شبیه‌ساز در ذهن محققان شکل گرفت. رباتی که بتواند رفتار و واکنش‌های یک مریض واقعی را تقلید کرده و کارآموزان را در شرایط و فشار روانی بسیار نزدیکی نسبت به واقعیت قرار دهد.

نکته‌ی قوت این ربات، طبیعی بودن حرکات آن است که البته باعث شده تا موانع زیادی نیز بر سر تیم تحقیقاتی گاماراد اسکاینتیفیک ظاهر شوند. گاماراد از این نگران بود که ممکن است سطح بالای واقع‌گرایی ربات باعث آسیب‌های روحی و روانی به دانشجویان پزشکی کم‌تجربه‌ای شود. تصور کنید دانشجویان هر روز باید با صحنه‌ی دل‌خراش خون‌ریزی این ربات پنج‌ساله روبرو شوند. این مشکل باعث شد تا طراحان ربات در مواردی سطح واقع‌گرایی ربات را کاهش دهند. 

ربات شبیه‌سازی که درست مانند یک بیمار پنج ساله عمل می‌کند - تکفارس 

تکنولوژی جدید در ساخت شبیه‌سازهای پزشکی صرفا مختص مانکن‌ها نیست. محققان در تلاشند تا با ترکیب فناوری‌های دیگر به کمک کار آموزان پزشکی بیایند و  شرایط خاص پزشکی را برای آموزش بهتر آن‌ها شبیه‌سازی کنند. یکی از این ابزارها، استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی است که به لطف سیستم حرکتی آن، دانشجویان هرچه بیش‌تر با اصول مراقبت با بیمار آشنا می‌شوند. در هر صورت، همه‌ی این ابزارها، به‌خصوص ربات شبیه‌ساز هال، در کنار هم آمده‌اند تا بیماران بیش‌تری از مرگ و آسیب‌های جدی نجات پیدا کنند.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد این ربات شبیه‌ساز چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید