کشف استعداد خودکشی در افراد با کمک اسکن از مغز - تکفارس 
کشف استعداد خودکشی در افراد با کمک اسکن از مغز - تکفارس 
کشف استعداد خودکشی در افراد با کمک اسکن از مغز - تکفارس 

کشف استعداد خودکشی در افراد با کمک اسکن از مغز

پوریا اسدی
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - 13:00
کشف استعداد خودکشی در افراد با کمک اسکن از مغز - تکفارس 

هر کس که تا کنون تحت تاثیر خودکشی قرار گرفته به خوبی می‌داند که تشخیص علائم آن حتی توسط نزدیک‌ترین دوستان و آشنایان امری مشکل است و البته با نتایج غالبا غم‌انگیز هم داستان است. محققان دانشگاه Carnegie Mellon و دانشگاه پیتزبورگ برای کمک به این مشکل بسیار جدی با کمک به فناوری پیشرو، از موسسه ملی بهداشت روان، مبلغ ۳٫ ۸ ملیون دلار کمک مالی را دریافت کرده‌اند. آنها امیدوارند از تصویر برداری مغز و تکنولوژی یادگیری ماشینی برای کمک به پزشکان در تشخیص و درمان بیماران مستعد خودکشی استفاده کنند.

دیوید برنت، استاد بخش روانپزشکی دانشگاه پیتزبورگ، به Digital Trends گفت:

ما از الگوهای فعال سازی مغز که در زمان فکر کردن افراد در مورد مفاهیم خودکشی و عاطفی اتفاق می‌افتد، استفاده کردیم. سپس ما از یادگیری ماشینی برای شناسایی واژه‌ها و الگوهای فعال سازی مرتبط با کلمات استفاده می‌کنیم که به بهترین وجه بین افراد دارای افکار خودکشی و سایرین متفاوت است.

توانایی دقیق اسکن فرد به سرعت تعیین می‌کند که آیا استعداد خودکشی در بیمار وجود دارد یا خیر. هنوز می‌توان راه دیگری را امتحان کرد، اما کار قبلی پژوهشگران حداقل نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد. در مطالعه‌ای که در سال گذشته انجام شده، آنها نشان دادند که می‌توان از این فناوری استفاده کرد تا براساس شیوه‌ای که فرد در مورد موضوعات مربوط به مرگ فکر می‌کند بفهمند که آیا شخص در حال بررسی خودکشی بوده یا خیر. کمک مالی موسسه ملی بهداشت روان به این کار کمک خواهد کرد.

برنت ادامه داد:

اولین مطالعه نسبتا کوچک بود، تمام شرکت‌کنندگان سابقه‌ی خودکشی داشتند و مقطعی بود. این مطالعه بزرگ‌تر خواهد بود و این روش را تکرار خواهد کرد تا ببیند آیا نوسانات علامت‌های عصبی بانوسانات اندیشه‌های خودکشی مرتبط است یا خیر و ببینیم که چگونه می‌توان رفتارهای خودکشی در آینده را پیش بینی کرد. علاوه بر این، ما در حال توسعه و آزمایش یک اقدام محیطی هستیم که امیدواریم با یافته‌های عصبی همبستگی داشته باشیم، اما می‌توان آن را بدون استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (fmri ) در یک دفتر پزشک انجام داد.

در نهایت، محققان امیدوارند که شیوه‌ای عینی‌تر برای ارزیابی خطر خودکشی ایجاد کنند، نه اینکه به گزارش کردن توسط خود فرد تکیه کنند. آنها همچنین معتقدند که این پروژه می‌تواند کارکرد مفز افرادی که به روش‌هایی خودکشی و مرگ فکر می‌کنند را نشان دهد، که می‌تواند به طور دقیق‌تر به راهنمایی بهتر در روان درمانی منجر شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید