کمک هوش مصنوعی به پزشکان برای حفظ جان انسان‌ها - تکفارس 
کمک هوش مصنوعی به پزشکان برای حفظ جان انسان‌ها - تکفارس 

کمک هوش مصنوعی به پزشکان برای حفظ جان انسان‌ها

سید محمد معلمی
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - 16:00
کمک هوش مصنوعی به پزشکان برای حفظ جان انسان‌ها - تکفارس 

هوش مصنوعی در سالیان اخیر نشان داده که می‌تواند در آینده برای برطرف کردن مشکلات بشریت به کار گرفته شود اما کارشناسان بر این باورند که اگر قرار است این فناوری برای نخستین بار در رشته خاصی به کار رود، آن علم باید پزشکی باشد. حالا و در جدیدترین اکتشافات شرکت DeepMind که زیرمجموعه Alphabet (کمپانی مالک گوگل) است، پروژه‌های مربوط به حوزه پزشکی انجام شده‌اند که روز چهارشنبه آخرین نتایج آنها منتشر گردید. در این مقالات، می‌توانیم به سؤالاتی در مورد چگونگی بهره‌مندی از هوش مصنوعی جهت درمان بیماری‌های خطرناک پی ببریم.

اگرچه مراجعه به بیمارستان برای درمان یک مریضی تقریباً به یک کار رایج تبدیل شده ولی استفاده از تجهیزات پزشکی که بارها و بارها استفاده شده‌اند، خود می‌تواند سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازد. به هر حال، از میان تمام مریضی‌ها، بیماری‌های کلیوی سالانه جان ۵۰۰۰۰۰ آمریکایی را می‌گیرند. سنگ کلیه و مواردی نظیر آن، نه تنها بسیار خطرناک هستند و مشکل جدی برای علوم پزشکی به شمار می‌روند، بلکه در برخی مواقع سخت تشخیص داده می‌شوند و بعضاً اوضاع بیماران را وخیم‌تر می‌کنند.

شرکت DeepMind اما، در جدیدترین یافته‌های خود موفق شده با استفاده از هوش مصنوعی روشی ابداع کند که بیماری‌های کلیوی را ۴۸ ساعت پیش از به وقوع پیوستن تشخیص دهد تا پزشکان زمان کافی داشته باشند که آن را درمان نمایند. در گزارش چاپ شده در ژورنال Nature، این کمپانی اعلام کرد که داده‌های جمع‌آوری شده را به وسایل یادگیری ماشینی ارائه و در نهایت از ۱۰ بیمار، ۹ نفری که قرار بود به بیماری‌های کلیوی دچار شوند را تشخیص داد.

DeepMind امیدوارست که در آینده این تکنولوژی را با سایر سیستم‌ها نظیر Streams که به او اجازه می‌دهد اطلاعات مختلف را در کسری از ثانیه در اختیار پزشکان و کلینیک‌های درمانی قرار دهد و در گوشی‌های هوشمند نیز به کار گیرد، هماهنگ نماید. این شرکت همچنین اعلام کرد که محققان دانشگاه لندن سرویس مذکور که از سال ۲۰۱۷ در بیمارستان‌های محلی مورد استفاده قرار گرفته را بررسی کردند و متوجه شدند که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و مشکلی از این بابت وجود ندارد. آنها به این نتیجه رسیدند که Streams باعث صرفه‌جویی روزانه ۲ ساعت در وقت پزشکان شده و به آنها اجازه داده در ۱۵ دقیقه موارد اورژانسی را معالجه کنند.

DeepMind در وبلاگ خود نوشت:

این نتایج نشان می‌دهند که محدودیت‌های مربوط به تشخیص بیماری‌های مختلف از بین رفته‌اند و این فرصت فراهم آمده که به جای اینکه بعد از به وقوع پیوستن برای درمان بیماری تصمیم بگیریم، بتوانیم اقدامات پیش‌گیرانه را صورت دهیم

تحقیقات انجام شده توسط شرکت زیرمجموعه Alphabet ادامه‌دهنده پروژه مشابه پارسال است که در آن توانسته بود با کمک هوش مصنوعی ۵۰ بیمار که در معرض بیماری‌های قوه بینایی بودند را تشخیص دهد. این کمپانی در نظر دارد همه فناوری‌های ابداع شده را با سرویس Streams ترکیب کند و در ابعادی گسترده‌تر از شیوع بیماری‌های مختلف جلوگیری نماید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید