مایکروسافت در اندیشه ایجاد انقلاب در کشاورزی با هوش مصنوعی - تکفارس 
مایکروسافت در اندیشه ایجاد انقلاب در کشاورزی با هوش مصنوعی - تکفارس 

مایکروسافت در اندیشه ایجاد انقلاب در کشاورزی با هوش مصنوعی

سید محمد معلمی
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - 16:30
مایکروسافت در اندیشه ایجاد انقلاب در کشاورزی با هوش مصنوعی - تکفارس 

مایکروسافت در یک دهه اخیر نشان داده که نسبت به محیط‌ زیست حساسیت زیادی دارد و همواره به دنبال آن است تا با استفاده از روش‌های مختلف، آسیب‌های وارده به کره زمین را کاهش دهد. این کمپانی با به کارگیری تکنولوژی‌هایی نظیر هوش مصنوعی تا کنون برنامه‌های مختلفی را برای حفظ گونه‌های مختلف جانوری، از بین بردن چالش‌های مربوط به آب و هوا و بهبود زیرساخت‌های صنایع گوناگون پیاده‌سازی کرده است.

امروز اما، این شرکت محبوب برخی از اقدامات خود که در آنها هوش مصنوعی را به کار برده تا بتواند کشاورزی را دچار تغییرات گسترده‌ای کند را اعلام کرد. بر خلاف آنچه که بسیاری از افراد فکر می‌کنند تکنولوژی نمی‌تواند در صنایع سنتی به کار بیاید، مایکروسافت ثابت کرده که هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های مشابه کارایی زیادی در همه زمینه‌ها دارند.

برای اینکه به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشاند، مایکروسافت همکاری خود را با مؤسسه غیرانتفاعی و بین‌المللی تحقیقاتی نباتات برای نواحی نیمه خشک که در منطقه شمال شرقی هند واقع شده، آغاز کرده است. در این برنامه که AI Sowing نام دارد، انتظار می‌رود به کشاورزان کمک شود تا با استفاده از هوش مصنوعی بتوانند محصولات تولیدی خود را افزایش دهند. در این روش، مدل‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی توسعه داده شده توسط شرکت آژور به کار گرفته خواهد شد تا بهترین زمان برای کشت، عمق کاشت، برداشت و سایر نیازمندی‌های محصولات کشاورزی مشخص شود. مایکروسافت با تأکید بر اینکه قصد دارد برنامه‌های ابداعی خود را در مناطق کم برخوردار گسترش دهد، اعلام کرده که می‌تواند اطلاعات لازم برای انجام این کار را از طریق SMS به کشاورزان بفرستد. البته این پروژه چند سالی هست که به کار رفته و به خاطر آن، کشاورزان شاهد رشد ۱۰ تا ۳۰ درصدی محصولات خود بوده‌اند.

دیگر برنامه‌ای که مایکروسافت قصد دارد آن را توسعه دهد، پروژه FarmBeats نامیده می‌شود. کمپانی مالک ویندوز این روش را در مزرعه Dancing Crow منطقه ردموند (Redmond) آزمایش کرده است. در این پروژه، سنسورهای مخصوصی به کار می‌روند تا با استفاده از پهپادهای موجود که از زمین‌های کشاورزی عکسبرداری می‌کنند، اطلاعاتی مانند رطوبت خاک و دمای هوا اندازه‌گیری گردد. سپس داده‌های به دست آمده توسط مدل‌های هوش مصنوعی جمع‌آوری می‌شوند تا تصویری کلی از شرایط زمین و خاک ارائه کنند. این اطلاعات به کشاورزان کمک می‌کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند در یک بازه زمانی بهتر است چه کارهایی انجام دهند. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، مایکروسافت قصد دارد این برنامه‌ها را در مساحت‌های کوچک‌تر آزمایش کند و انتظار دارد نتایج مشابهی به دست آورد.

در نهایت، مایکروسافت به شرکت توزیع شیر استرالیا الگوهای مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه داده تا مقدار تولیدات از بین رفته را محاسبه کند.

این سیستم مبتنی بر پلتفرم Dynamics 365 و سرویس‌های Cognitive آژور است که فرآیند انتقال شیر از تانکرها به مخازن را ماشینی می‌کند. به علاوه، این شرکت استرالیایی هم از سیستم اندازه‌گیری دمایی بهره می‌برد که آژور و SQL ارائه داده‌اند. این برنامه نه تنها پیام‌های هشدار را به کشاورزان می‌فرستد و مشکلات مربوط به کاهش انرژی الکتریکی را گزارش می‌دهد، بلکه تغییرات دمایی را نیز به اطلاع آنها می‌رساند.

مایکروسافت بر این باورست که برنامه‌های این‌چنینی به افزایش تولید و بهره‌وری کمک خواهد کرد و بخش کشاورزی سنتی که اتفاقاً کم بازده است را به یک صنعت قدرتمند تبدیل می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید