پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 
پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 
پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3

وحید درگایی
۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - 16:00
پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

در سال‌های اخیر، موتورولا توانست خود را به عنوان کمپانی معرفی کند که دستگاه‌های میان رده و پایین رده‌ی خوبی را روانه بازار می‌کند و حال در این مقاله می خواهیم یک دستگاه میان رده‌ی دیگر را از موتورولا بررسی کنیم. با بررسی تخصصی گوشی هوشمند Moto Z3 با ت‌فارس همراه باشید.

کمپانی‌هایی مانند لنوو و موتورولا تصمیم گرفته‌اند که روند معرفی دستگاه‌هایی با مشخصات بالا و قیمت بالاتر از آن را متوقف و با نوآوری‌هایی به سبک خودشان، این چرخه را بشکنند، لنوو با شکستن قیمت و موتورولا با قرار دادن مشخصاتی خاص و نگه داشتن قیمت در حد میانه.

جذاب‌ترین نکته راجع به Motorola Moto Z3، داشتن تکنولوژی ۵G یا اینترنت نسل پنجم است که ورایزن برای آن تدارک دیده و قرار است به زودی آن را برای این دستگاه فراهم سازد. این تکنولوژی قرار است در سال ۲۰۱۹ برای این دستگاه آماده شود ولی بخش های سخت‌افزاری آن در حال حاضر روی این گوشی هوشمند قرار گرفته اند و در ابتدا قرار است در پنج شهر آمریکا مورد تست قرار بگیرد. در بخش های دیگر سخت‌افزاری این دستگاه، ما یک پردازنده SD 835 را می‌بینیم که شاید در ابتدا شرایط را برای موتو زد ۳ عجیب کند و دلیل آن نیز قدیمی بودن پردازنده است ولی در ادامه مقاله خواهیم دید که چنین مشخصاتی، برای Moto Z3 ضعف به شمار نخواهند رفت.

محتویات جعبه

  • Moto Z3
  • آداپتور و کابل USB-C
  • کلید مربوط به سیم‌کارت
  • وارانتی

طراحی

منصفانه باید بگوییم که Motorola طراحی قابل‌ قبول و خوبی دارد و در پشت آن، مدلی از طراحی به کار برده شده که بخاطر تکنولوژی اینترنت نسل پنجم و یا Moto Mod است. Moto Z3 با صفحه نمایش و کاور پشت تخت و گوشه های گرد شده علاوه بر زیبا بودن طراحی خاصی را نیز دارا است. موتورولا به جای خمیده کردن صفحه نمایش و بردن آن تا بدنه، سعی کرده به نوعی بدنه و قاب کناری دستگاه را با صفحه نمایش ادغام کرده و علاوه بر ایجاد انحنای ۲٫۵D، زیبایی منحصر به فردی به دستگاه ببخشد و علاوه بر زیبایی، کمی در ارگونومی دستگاه نیز بهبود ایجاد کند و باید بگوییم که این عمل موفقیت آمیز بوده و حس تازگی و خاص بودن را به گوشی اضافه کرده و حس منتقل شده از آن چیزی نبود که بتوانیم راجع به تمام گوشی‌های این روزها بگوییم.

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

 

به طور کلی نمای دستگاه جذاب است و قرار گیری سنسور اثر انگشت در سمت راست گوشی با کیفیت خوب خودش احساس خوبی  را به کاربر منتقل می کند که یکی از دلایل آن، دسترسی ساده سنسور است. دکمه پاور دستگاه نیز در سمت چپ گوشی قرار دارد و در کنار آن نیز، کلید‌های صدا با کیفیت بالایی که دارند، همانند سنسور و دکمه پاور به طراحی خوب دستگاه کمک کرده اند. در پشت گوشی نیز محافظ دوربین به کار برده شده و اگر کمی زاویه دید مناسبی نسبت به چراغ‌های به کار برده شده در پشت گوشی برای تکنولوژی Moto Mod داشته باشیم، دستگاه زیباتر نیز بنظر می‌رسد.

صفحه‌ی نمایش

با استفاده از صفحه نمایش سوپر امولد و اندازه ۶ اینچی، موتورولا توانسته ترکیب خوبی برای دستگاهش در نظر بگیرد و به این دو مورد، کیفیت QHD را نیز اضافه کنید. در این گوشی هوشمند، رنگ‌ها طبیعی و عمیق اند، دقت بسیار بالایی ندارند ولی روشنایی برای این صفحه نمایش از کافی هم بهتر است و تا ۴۵۲ نیت می‌تواند بالا برود. در زیر نور خورشید عملکرد دستگاه خوب ولی در تاریکی به علت کمترین روشنایی ۱۹ نیت چندان خوشایند بنظر نمی‌رسد.

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

رابط کاربری

برای این گوشی سیستم عامل اندروید نسخه‌ی ۸.۱ Oreo در‌نظر گرفته شده است که در کنار آن چند ویژگی انحصاری از موتورولا نیز قرار گرفته که از این دسته می‌توان به Voice Assistant و بهینه‌ساز باتری اشاره کرد. از آن جایی که سنسور اثر انگشت در بغل گوشی قرار گرفته، موتورولا توانسته برای گوشی هوشمند خود سنسور‌هایی را در زیر آن تدارک ببیند که می‌توان با فشار و انواع ضربه‌های متفاوت روی حسگر، دستور های متفاوتی را معرفی کرد. این دستور های حرکتی با سنسور‌ها بسیار کاربردی بنظر می‌رسند که می‌توان به باز کردن دوربین، تغییر نحوه قرار گیری برنامه‌ها، روشن کردن فلش گوشی و غیره اشاره کرد.

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

جدا از سنسور‌های حرکتی که برای راحتی کاربران به دستگاه اضافه شده‌اند، Moto Voice نیز قرار است چنین کاری را انجام دهد ولی بنظر می‌رسد با قرار‌گیری در کنار Google Assistant، قابلیت‌هایش تا حدی زیر سوال رفته‌اند چرا که این دو برنامه تا حد و حدود زیادی کار یکدیگر را انجام می‌دهند و ظاهرا موتورولا این انتخاب را به عهده‌ی کاربر گذاشته که از کدام اپلیکیشن استفاده کند.

پردازنده، رم و کارکرد

در ابتدای خبر نیز اعلام کردیم که این دستگاه قرار است با پردازنده سال قبل به بازار ارائه شود که در ابتدا کمی عجیب بنظر می رسید و تعجب برانگیز بودن دستگاه به همینجا نیز ختم نمی‌شود و مقدار حافظه اجرایی دستگاه نیز ۴ گیگابایت اعلام شده بود که بین پرچم‌داران امسال، که همگی ۶ یا ۸ گیگابایت رم برای خودشان در نظر گرفته بودند، کم بنظر می‌‌رسید. حافظه‌ی داخلی دستگاه نیز ۶۴ گیگابایت اعلام شده که می‌توان از طریق میکرو اس دی آن را تا ۲ ترابایت نیز افزایش داد. حال وقت بررسی دستگاه در زیر فشار است و بنظر می‌رسد که Moto Z3 توانسته از این بررسی سربلند بیرون بیاید. در بخش Multi tasking هیچ لگ یا کندی خاصی مشاهده نشد و برنامه با سرعت مناسبی اجرا شده‌اند. بنظر می‌رسد کاربران نیز مانند ما از کار کردن با این دستگاه لذت ببرند و چیزی آزارشان ندهد؛ البته اگر انتظار بیش از حد از گوشی هوشمند خود نداشته باشند چرا که این دستگاه از پردازنده سال گذشته استفاده کرده و طبیعی است اگر به مانند پرچم‌داران امسال قدرتمند عمل نکند.

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

اینترنت 

این دستگاه برخلاف برادر خود یعنی Moto Z3 Play، به صورت آزاد به فروش نمی‌رسد، در انحصار ورایزن قرار دارد و شما برای داشتن یک Moto Z3 با شرکت مخابراتی دلخواه خود، نیاز دارید نسخه Play را تهیه کنید. این مساله به این معناست که در دستگاه Moto Z3، عملا شیار سیم کارت شما به کارتان نمی آید. البته یک نکته مثبت راجع به مساله، داشتن اینترنت نسل پنجم است که قرار است سال دیگر برای کاربران ورایزن و Moto Z3 ارائه شود. Moto Mod که قرار است اینترنت نسل پنجم را به دستگاه بیاورد، درون خود یک باتری ۲۰۰۰ میلی آمپری نیز جای داده است که کاربر می تواند با خیال راحت‌تری ازین نسل از اینترنت استفاده کند و کمتر به فکر مصرف باتری باشد. درباره سرعت ۵G باید بگوییم که کاربران می‌توانند با این تکنولوژی، سرعتی بالغ بر ۱۰ برابر سرعت ۴G را تجربه کنند که دیوانه وار بنظر می‌رسد. متاسفانه هنوز تاریخ دقیق بهره برداری از نسل پنجم اینترنت مشخص نیست و بنظر می‌رسد با پرداخت پول بیشتر چیزی بدست نمی‌آوریم.

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

دوربین

با توجه به این مساله که این دستگاه بیشتر در محوریت اینترنت نسل پنجم بوده و تغییرات چندانی نسبت به نسل قبل خود یعنی Z2 نداشته است. دوربین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دوربین دوگانه Moto Z3 همانند Z2 است و دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی در آن قرار گرفته که یکی معمولی و دیگری مونوکروم است. متاسفانه در دوربین این گوشی خبری از لرزش‌گیر خودکار نیست.

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

عکس‌برداری سیاه و سفید جز قابلیت‌های پیش فرض این گوشی هوشمند است و همچنین در کنار آن می‌توان به چند ویژگی دیگری که موتورولا برای دستگاهش در نظر گرفته است نیز اشاره کرد. اولین قابلیتی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، سینماگراف است که این اجازه را به شما می‌دهد تا عکس‌های خود را به صورت یک گیف در کنار یکدیگر قرار دهید و آن‌ها را پشت سرهم اجرا کنید. دومین قابلیت Spot Color است که می‌توانید به وسیله آن بخش‌هایی از عکس سیاه و سفید خود را رنگی کنید و به وسیله این قابلیت، جلوه‌ی خاصی به عکس خود ببخشید. یکی دیگر از قابلیت‌های دیگر دوربین Moto Z3، مد Obligator Portrait است که شما به وسیله آن می‌توانید به پس زمینه تصاویر، یک تاری خاص ببخشید و با این قابلیت تصویر اصلی که روی آن تمرکز کرده‌اید را زیباتر جلوه دهید. قابلیت جدید دوربین Moto Z3، عکس‌برداری از متون پیش روی شماست و به وسیله‌ی این قابلیت می‌توانید متون عکس‌برداری شده را به صورت فایل تکست به درون گوشی منتقل کرده و اعمالی که مدنظرتان است را روی آن پیاده کنید. این قابلیت ترکیب شده با Google Lens است که به این دستگاه اجازه می‌دهد تا بهترین عملکرد مورد نظر را میان برنامه‌هایی که چنین قابلیتی را ارائه می کنند داشته باشد و واقعیت این است که Moto Z3 عملکرد بسیار خوبی در این زمینه دارد.

به طور کلی تصاویری که توسط Moto Z3 ضبط می‌شوند، کیفیت خوبی دارند و این مساله به عکس‌برداری در نور کافی محدود نمی‌شود. این دستگاه در نور کم نیز قابلیت‌های خود را به خوبی نشان می‌دهد و با ضبط جزئیات بالا توانسته عملکرد جذابی را به نمایش بگذارد. در این گوشی، رنگ عکس‌های گرفته شده دقیق هستند و تنها مشکلی که ممکن است توجه شما را به خود جلب کند نبودن ثابت‌کننده خودکار است که در عکس‌برداری با نور کم بیشتر خودش را نمایش می‌دهد و ممکن است تصاویر شما تار شوند. در نهایت می‌توان گفت تصاویری که دوربین پشت این دستگاه شکار می‌کند دارای کیفیت بالایی هستند و اکثر کاربران را راضی نگه خواهند داشت و در بعضی تصاویر نیز مشاهده می‌کنیم که Moto Z3 توانسته است با پرچم‌داران نیز رقابت کند.

تصاویری که دوربین جلوی دستگاه شکار می‌کند نیز دارای دقت رنگ بسیار بالایی هستند و جزئیات در آن‌ها به خوبی نمایش داده شده است. مد زیبایی در دوربین سلفی تفاوت بسیار زیادی در تصاویر ایجاد نمی‌کند ولی شما می‌توانید با تغییرات دستی، مد زیبایی را تا مقدار زیادی تقویت کنید ولی این تغییر قابلیت بسته به سلیقه خودتان است.

فیلم برداری

این دستگاه توانایی ضبط فیلم با کیفیت ۴K را نیز دارد که این کار را با ۳۰ فریم بر ثانیه انجام می‌دهد. بجز این مساله باید بگوییم که Moto Z3 توانایی فیلم‌برداری بالایی دارد و این می تواند این کار را با کیفیت خوب و قابل قبولی انجام دهد. جزئیات ویدئوها زیاد و رنگ‌ها نیز دقیق هستند ولی ممکن است هنگام گرفتن اسکرین شات از ویدئوی ضبط شده توسط دوربین گوشی، عکس‌ها را کمی تار ببینید. صدای فیلم ضبط شده نیز کاملا واضح است و کمک شایانی به بالا بودن کیفیت فیلم کرده است.

فیلم‌برداری اسلوموشن یا آهسته در این گوشی هوشمند ۱۲۰ فریم بر ثانیه و کیفیت آن نیز ۱۰۸۰p است. قابلیت جذاب دیگری که کنار فیلم‌برداری با این دستگاه در نظر گرفته شده، هماهنگ شدن آسان دستگاه با برنامه‌ی یوتیوب است که با این قابلیت می‌تواند به صورت زنده فیلم را برای کاربران پخش کند.

کیفیت تماس

تماس‌ها بر‌روی Moto Z3 کاملا واضح هستند، صدای شخص مقابل بدون هیچ مشکلی به گوش شما خواهد رسید و هیچ مشکلی از هیچ یک از دو سمت تماس تلفنی دیده نشد.

پخش موسیقی

تجربه‌ی شنیداری این دستگاه در بخش موسیقی، همانند برقراری تماس در این گوشی هوشمند بسیار دل‌نشین و در بعضی جهات سوپرایز‌کننده نیز هست. تکنولوژی پخش صدای این دستگاه یا Double duty، چه در اسپیکر‌ها و چه در بخش هدفون، بسیار با کیفیت است و کاملا واضح به گوش می‌رسد. با گوش دادن به چند آهنگ در این دستگاه مشاهده می‌‍کنید که تجربه‌ی بدست آمده در این دستگاه، توسط هر گوشی هوشمندی در بازار به گوش شما نمی‌رسد و اگرچه باید بابت این مساله همیشه دستگاه خود را تحسین کنید ولی در نهایتهمیشه به خاطر خواهید آورد که پخش موسیقی در این دستگاه فقط به وسیله یک اسپیکر رخ می‌دهد که شاید کمی ناراحت کننده بنظر برسد ولی این را بخاطر بسپارید که شما می‌توانید با کمی هزینه بیشتر به دستگاه‌تان یک اسپیکر JBL متصل کنید و از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار شوید.

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

عملکرد باتری

عملکرد باتری این دستگاه با ثبت رکورد بالای ۸ و نیم ساعت، یک عملکرد مثبت و قوی محسوب می‌شود که احترام زیادی را برای این دستگاه به ارمغان آورده است. با توجه به فشاری که به باتری این دستگاه وارد کرده‌ایم، می توان با اطمینان گفت که حتی با فشار زیاد به باتری، صفحه‌ی نمایش دستگاه یک روز کامل روشن بماند.

پیشگام در نسل پنجم اینترنت | بررسی تخصصی گوشی Moto Z3 - تکفارس 

نتیجه گیری

Moto Z3 یک دستگاه قدرتمند و به صرفه است و این لقب، بدون درنظر گرفتن تکنولوژی ۵G برازنده آن است. این دستگاه با پردازنده سال گذشته که اسنپدراگون ۸۳۵ است و برای پرچم‌داران سال قبل عرضه شد، توانست به خوبی از پس بسیاری از چالش‌ها بربیاید. البته که گزینه‌های دیگری مانند Oneplus 6 و Asus Zenfone 5Z نیز با این قیمت برای خرید موجود هستند ولی هیچ‌کدام از آن‌ها توسط ورایزن با تکنولوژی ۵ّG عرضه نشده‌اند.

پس اگر خواهان یک دستگاه ۴۰۰-۵۰۰ دلاری و اندروید هستید و علاقه دارید که تکنولوژی ۵G را از همین حالا رزرو کنید، نیاز چندانی به فکر کردن نخواهید داشت؛ Moto Z3 دستگاهی است که به سادگی می‌تواند شما را راضی نگه دارد.

نظر شما راجع به دستگاه Moto Z3 چیست؟ نظر خود را با تکفارس در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید