اقدام موزیلا فایرفاکس برای مسدود کردن تبلیغات - تکفارس 
اقدام موزیلا فایرفاکس برای مسدود کردن تبلیغات - تکفارس 
اقدام موزیلا فایرفاکس برای مسدود کردن تبلیغات - تکفارس 

اقدام موزیلا فایرفاکس برای مسدود کردن تبلیغات

سید محمد معلمی
۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - 20:30
اقدام موزیلا فایرفاکس برای مسدود کردن تبلیغات - تکفارس 

با امید افزایش امنیت کاربران و بهبود عملکرد، مرورگر موزیلا فایرفاکس به زودی تبلیغات را به صورت پیش‌فرض مسدود خواهد کرد.

موزیلا اعلام کرد که کاربران فایرفاکس چندین گزینه کنترل کننده خواهند داشت تا مشخص کنند که مرورگر آنها چه اطلاعاتی را با چه سایت‌هایی به اشتراک بگذارند.

دنبال کنندگان اینترنتی برای اینکه تبلیغات هدفمندی داشته باشند، سعی می‌کنند اطلاعات کاربران را جمع‌آوری نمایند.

موزیلا فایرفاکس در یک پست وبلاگی نوشت: کسی که در مورد اینترنت اطلاعات کافی ندارد، نمی‌تواند به راحتی متوجه شود که دنبال کنندگان اینترنتی چگونه اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. برخی از فعالیت‌های تخریب کننده به راحتی قابل مشاهده هستند که معمولاً عملکرد اینترنت شما را مختل می‌کنند تا تبلیغات خود را به شما نشان دهند. در حالی که بسیاری از فعالیت‌های مخرب اینترنتی برای کاربران معمولی قابل مشاهده نیستند و تنها کارشناسان می‌توانند آنها را ببینند.

این اقدام موزیلا فایرفاکس برای نخستین بار نیست که رخ می‌دهد زیرا این مرورگر پیش از این نیز بر علیه صنعت تبلیغات اینترنتی اقداماتی صورت داده بود. جالب است بدانید که موزیلا فایرفاکس در ابتدای عرضه مرورگر یعنی در سال ۲۰۰۴، تبلیغات پاپ آپ را مسدود می‌کرد.

در طی سالیان متمادی، موزیلا اقدامات مثبتی برای افزایش امنیت کاربران و حفاظت از حریم آنها انجام داده بود. سه سال پیش، این مرورگر اینترنتی تصمیم گرفت تا در حالت ناشناس وبگردی، تبلیغات ظاهر شونده را مسدود نماید.

اخیراً نیز موزیلا ابزاری را برای جلوگیری از ردیابی اطلاعات کاربران خود توسط فیسبوک عرضه کرده است. به علاوه، استفاده‌کنندگان از فایرفاکس قادر خواهند بود تا بر اعلانات ظاهر شونده نیز کنترل داشته باشند.

ویژگی‌های جدید موزیلا فایرفاکس

موزیلا در ابتدای سال جاری میلادی مطالعه‌ای انجام داد و به این نتیجه رسید که ۵۵/۴ درصد مدت زمان باز کردن یک وب‌سایت، صرف اجرا شدن تبلیغات و دنبال کنندگان اینترنتی می‌شود. حالا این مرورگر به غیر از مسدود ساختن دنبال کنندگان اینترنتی، می‌خواهد نوعی وبگردی به نام بِیناسایتی (cross-site) را عرضه نماید که به کاربران این امکان را می‌دهد در حالت مخفی در اینترنت گشت‌وگذار کنند.

این ویژگی که کوکی‌ها را رد کرده و دسترسی به محتوای شخصی توسط دنبال کنندگان اینترنت را مسدود می‌کند، از ماه سپتامبر و در قالب نسخه بتا در اختیار برخی کاربران قرار خواهد گرفت. موزیلا برنامه‌ریزی کرده تا قابلیت cross-site را از سال آینده و از نسخه ۶۵ در دسترس همه افراد قرار دهد.

ضمن اینکه موزیلا قصد دارد تأثیر فعالیت‌های منفی اینترنتی را با استفاده از نامرئی کردن اطلاعات کاربران کاهش دهد. ویژگی‌های مسدودسازی دنبال کنندگان اینترنتی هم‌اکنون برای کاربران نسخه Nightly فایرفاکس در دسترس قرار گرفته است.

در پایان اشاره کنیم که مرورگر مورد استفاده ۶۰ درصد کاربران اینترنتی گوگل کروم است و پس از آن نیز سافاری و فایرفاکس به ترتیب با ۱۴ و ۵ درصد کاربر، در رده‌های بعدی قرار دارند.

در خبرهای دیگر آمده که مایکروسافت نیز می‌خواهد ویژگی‌هایی برای مسدودسازی تبلیغات اینترنتی را در مرورگر اج خود عرضه کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید