برداشت محصولات کشاورزی با ربات‌های متخصص - تکفارس 
برداشت محصولات کشاورزی با ربات‌های متخصص - تکفارس 
برداشت محصولات کشاورزی با ربات‌های متخصص - تکفارس 

برداشت محصولات کشاورزی با ربات‌های متخصص

مصطفی اسماعیلیان
۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - 17:00
برداشت محصولات کشاورزی با ربات‌های متخصص - تکفارس 

اگر شما هم به دنبال پیدا‌کردن شغل برداشت توت‌فرنگی هستید، بهتر است این گزینه را از لیست خود خط بزنید. محققان رباتیک دانشگاه اسکس با همکاری تولیدکننده‌ی محصولات ژله‌ای بریتانیا در حال پیدا‌کردن راهی هستند تا بتوانند به ربات‌ها، برداشت محصولات کشاورزی را یاد دهند. با تکفارس همراه باشید.

منطق اولیه‌ی این پروژه این بود که طبق آمار بدست آمده، ۲۰ درصد از محصولات میوه‌ای نرم مانند توت‌فرنگی به دلیل مشکلات استخدامی کارگران از بین میروند. این وضعیت میتواند بعد از خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا نیز بدتر بشود. به‌همین‌دلیل است که محققین به دنبال راهی جایگزین، برای برداشت این نوع میوه ها هستند.

اما از آنجایی که برداشت میوه برای انسان‌ها بسیار ساده و ابتدایی است، دلیل نمیشود که ماشین‌ها و ربات‌ها نیز بتوانند به سادگی این کار را انجام دهند.

ویشو موهن، استاد دانشکده علوم رایانه و مهندسی الکترونیک اسکس، در‌این‌باره گفت:

چالش اصلی، ماهیت حرکتی مسئله است. توت ها نسبت به گذشت زمان رشد می‌کنند و در اشکال و اندازه‌های مختلف پدید می‌آیند. همچنین دستور برداشت هرکدام و محیط اطراف بوته‌ها، به‌طور کامل قابل کنترل نیست. در چنین موقعیتی، حل‌کردن مسئله‌ی شناسایی؛ “کدام توت رسیده است”، موقعیت یابی؛ “توت‌ها در کدام قسمت از محیط قرار دارند” و برنامه‌ریزی حرکت؛ “چطور ربات به توت دسترسی پیدا کند، همزمان آن را بفهمد و برداشت را انجام دهد” جزو اصلی ترین چالش‌های این پروژه هستند.

برداشت محصولات کشاورزی با ربات‌های متخصص - تکفارس 

با توجه به این که انسان در کسری از ثانیه میتواند توت‌ها را از بوته برداشت کند، این ربات‌ها  نیز باید از دقت، سرعت و دیگر قابلیت‌های لازم بهره‌مند باشند تا بتوانند با پردازش ذهن انسان رقابت کنند. با این وجود نیز، میتوان گفت این پروژه میتواند به هدف خود برسد و محدودیتی در طراحی چنین سیستمی وجود ندارد. به عنوان مثال در گذشته نیز ربات‌هایی طراحی شده بودند که می‌توانستند محصولاتی مثل خیار و گوجه را در مزارع برداشت کنند. در همین حال که محققان بریتانیایی در حال کار بر روی این پروژه هستند، کارشناسان بلژیکی شرکت Octinion نیز بر روی پروژه‌ای مشابه فعالیت دارند که تا سال آینده در بیش از ۱۰۰ گلخانه ی سراسر دنیا اجرا خواهد شد.

در حال حاضر، در این مرحله از پیشرفت پروژه، محققان دانشگاه اسکس رباتی را طراحی کرده‌اند که به درستی توت‌فرنگی‌ها را درون بوته شناسایی و به سمت آن‌ها حرکت میکند. این محققان در مرحله‌ی بعد سیستمی را طراحی خواهند کرد که در صورت نیاز، ساقه‌های بوته را قطع کند. انتظار می‌رود نمونه ی اولیه‌ی ربات در ماه‌های آینده رونمایی شود.

البته این پروژه ممکن است  از دید بسیاری از کارگران مزارع نگران کننده به نظر برسد، موهن در این مورد گفت:

برخلاف تصور افرادی که نگران جایگزینی ربات ها در شغل هایشان هستند، باید بگویم که خیر، اینطور نیست. در این مورد بخصوص، افراد میتوانند در جایگاه بالاتری فعالیت داشته باشند، به عنوان مثال: کنترل ربات‌ها و یا مدیریت تدارکات ربات.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد طراحی ربات‌های کارگر چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید