۶ تکنولوژی که زندگی افراد نابینا را تغییر خواهد داد - تکفارس 
۶ تکنولوژی که زندگی افراد نابینا را تغییر خواهد داد - تکفارس 
۶ تکنولوژی که زندگی افراد نابینا را تغییر خواهد داد - تکفارس 

۶ تکنولوژی که زندگی افراد نابینا را تغییر خواهد داد

پوریا اسدی
۸ مرداد ۱۳۹۷ - 17:00
۶ تکنولوژی که زندگی افراد نابینا را تغییر خواهد داد - تکفارس 

در ایالات متحده، حدود ۸٫۴ میلیون نفر مبتلا به اختلال بینایی هستند. در کل جهان این رقم به ۲۵۳ میلیون نفر می‌رسد که جمعیتی به بزرگی برزیل است. آیا فناوری می‌تواند به آنها کمک کند؟

با توجه به برخی از ابزارهای شگفت‌انگیز موجود در جامعه ناشنوایان، در اینجا شش کشف جالب به منظور کمک به افراد مبتلا به اختلالات بینایی مطرح شده است. صرف نظر از هر چیز دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد، این ابزارها به ما یادآوری می‌کنند چرا خوشحالیم که در سال ۲۰۱۸ زندگی می‌کنیم.

۱- قدرت واقعیت افزوده

هنگامی‌ که مردم در مورد امکانات واقعیت افزوده (AR) صحبت می‌کنند، متاسفانه تمایل دارند مسیر صحبت را به سرعت به برنامه‌های کاربردی و بازی‌های خرده فروشی سوق بدهند. با این حال، کمک به افرادی که از لحاظ قانونی نابینا یا دچار اختلال بینایی هستند، می‌تواند به طور قابل توجهی  زندگی آنها را تغییر دهد.

با در نظر داشتن این موضوع، محققان دانشگاه آکسفورد انگلستان در حال توسعه عینک‌های هوشمندی هستند که می‌تواند متوجه نقاط ضعف خاصی در بینایی یک فرد شوند و فقط جزئیات را برای آن نقطه افزایش دهد. عینک‌های OxSight ترکیبی از الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری و دوربین‌ برای بزرگ نمایی جزئیات، مانند افزایش کنتراست تصویر یا برجسته کردن ویژگی‌های خاص در یک تصویر استفاده می‌کنند.

عینک‌هایی که بر پایه‌ی اندروید ساخته شده‌اند، هنوز در دسترس نیستند، اما سازندگان این پروژه ادعا می‌کنند نسخه‌های نهایی همانند عینک آفتابی معمولی ظاهر خواهند شد، بنابراین شناسایی کاربر در جمعیت مشکل خواهد بود.

۲- ترجمه‌ی بریل

۶ تکنولوژی که زندگی افراد نابینا را تغییر خواهد داد - تکفارس 

ما این را قبول داریم که ابزار ترجمه‌ی ماشینی می‌تواند مثلا آلمانی را به زبان انگلیسی ترجمه کند اما در مورد ترجمه به بریل که سیستم نوشتن لمسی برای افراد مبتلا به اختلالات بینایی است، چطور؟ این چیزی است که “Team Tactile” دانشگاه MIT در حال حاضر بر‌روی آن کار می‌کند و دستگاهی است که برای انجام ترجمه متن “معمولی” در بریل به صورت بلادرنگ طراحی شده است.

این ابزار دارای یک مکانیزم اسکن است که کاربر را قادر می‌سازد تا عکسی را از یک تصویر برای ترجمه تهیه کند و سپس تکنیک تشخیص کاراکتر نوری (OCR) برای استخراج متن استفاده می‌شود، سپس خطوط متن ترجمه شده بر روی صفحه نمایش فیزیکی ظاهر می‌شود و دارای پین‌هایی است که برای ایجاد کاراکترهای بریل به بالا و پایین حرکت می‌کنند.

این تیم قصد دارد نمونه اولیه محصول خود را طی چند سال آینده به مرحله تولید برساند.

۳- تکنولوژی MAPPING INDOOR

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا یک برنامه کاربردی برای واقعیت ترکیب شده‌ی مایکروسافت HoloLens ایجاد کرده‌اند که می‌تواند افراد را درون یک ساختمان پیچیده با ترکیبی از صدای ۳۶۰ درجه و نقشه برداری اتاق (شیء) به صورت بلادرنگ هدایت کند. این را می‌توان برای هدایت افراد به اشیاء خاص یا برای کمک به آن‌ها برای طی کردن مسیر از پیش تعیین شده با فراخوانی کلمات «من را دنبال کن» در جهت که آنها می‌خواهند بروند، استفاده کرد.

مقاله ای که توسط سازندگان نوشته شده اشاره می‌کند:

هدف طراحی ما این است که به همه اشیاء مربوطه در محیط صدا بدهیم. هر شیئی در صحنه می‌تواند با یک صدای که از مکان آن جسم می‌آید با کاربر صحبت کند. گستره‌ی صدا، با نزدیک شدن به جسم افزایش می‌یابد. کاربر می‌تواند برای این‌که کدام اشیا صحبت کنند از طریق چند حالت کنترل به طور فعال یکی را انتخاب کند.

۴- زیرنویس‌های ساده‌تر بریل

بریل برای کسانی که قادر به خواندن آن هستند، جالب است، اما انجام این کار می‌تواند بسیار دشوار باشد. با این حال یک خبر خوب وجود دارد: یک جایگزین ساده در Kickstarter در اوایل سال جاری امیدوار بود که فونت جدیدی را بسازد که بتوان آن را به جای چند ماه در چند ساعت یاد گرفت. ELIA Frames ، می‌توانند بر‌روی یک رایانه مانند یک فونت معمولی نصب شوند و سپس با استفاده از یک چاپگر مخصوص که قادر به چاپ لمسی است، بر روی کاغذ حک شود. زمان عرضه‌ی آن برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

Andrew Chepaitis خالق این فونت می‌گوید:

ما الفبای استاندارد را برای خواندن لمسی سفارشی سازی کرده‌ایم این حروف چاپی برآمده برای موارد خاص بهینه سازی شده است. ما از بهترین شیوه‌ها در زمینه‌ی طراحی عوامل انسانی در الفبای استاندارد استفاده کرده‌ایم. اما حروف الفبای استاندارد برای خواندن لمسی ساخته نشده است، بنابراین ما با استفاده از یک چارچوب عناصر اساسی هر حرف را تا جایی که امکان داشت، بهینه کردیم. ما سپس عناصر هسته‌ی حروف را به داخل چهارچوب اضافه و طرح‌های حروف را تکرار کردیم تا بتوانیم احساس راحتی را به ارمغان بیاوریم.

۵- گجت پوشیدنی که از موانع اطلاع دارد

۶ تکنولوژی که زندگی افراد نابینا را تغییر خواهد داد - تکفارس 

اگر شما نمی‌خواهید یک هدست فضول ” هولولنز” را بپوشید، ممکن است بخواهید دستگاه پوشیدنی را که توسط محققان مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند ساخته شده است را امتحان کنید.

این محصول Guidesense نامیده شده است، این یک دستگاه شبیه به جعبه است که مانند مانیتور ضربان قلب عمل می‌کند. با تشکر از سنسورهای رادار موج سنج، دستگاه قادر به شناسایی موانع (حتی شاخه‌های نازک آویزان) در مسیر فرد است و می‌تواند این اطلاعات را به صورت بازخورد لرزشی و صدا به کاربر اطلاع دهد. در تست‌ها، ۹۲ درصد از افراد اظهار داشته‌اند Guidesense به آن‌ها کمک کرده تا محیط اطراف خود را بهتر درک کنند؛ در حالی‌که ۸۰ درصد احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود پیدا کرده‌اند.

۶- چشم‌های بیونیک و زیست‌چاپ

تمام گزینه‌های موجود در این فهرست به نحو احسنت تکنولوژی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به فرد آسیب‌دیده تا حد زیادی کمک کند. اما چه می‌شد اگر امکان استفاده از فناوری برای بازگرداندن بینایی فرد به طور واقعی وجود داشته باشد؟ این ایده، در واقع، در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

به عنوان مثال، در اوایل سال جاری، محققان دانشگاه نیوکاسل در انگلستان، سلول‌های بنیادی را با مولکول‌های جلبک مخلوط کردند تا یک جوهر زیستی ایجاد کنند و با استفاده از آن قرنیه مصنوعی را چاپ کنند. در بخش دیگری از تحقیقات، شرکت VisionCare یک تلسکوپ مینیاتور قابل کاشت را ایجاد کرده است که می‌تواند با لنزهای معمولی چشم جایگزین شود و بخشی از قدرت بینایی بیماران را بازگرداند.

در حالی که هر دو این تکنولوژی‌ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند، آنها اشاره می‌کنند که موج بعدی فناوری برای افراد مبتلا به اختلالات بینایی ممکن است حتی بیشتر از گزینه‌های فعلی تغییر کند.

نظر شما کاربران تک‌فارس در رابطه با این موضوع چیست؟ به نظر شما چه تکنولوژی های دیگری در آینده می‌توانند به افراد نابینا کمک کرده و زندگی آن‌ها را تغییر دهند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید