خرید Shazam توسط اپل در اتحادیه اروپا بررسی می‌شود - تکفارس 
خرید Shazam توسط اپل در اتحادیه اروپا بررسی می‌شود - تکفارس 
خرید Shazam توسط اپل در اتحادیه اروپا بررسی می‌شود - تکفارس 

خرید Shazam توسط اپل در اتحادیه اروپا بررسی می‌شود

امین حسین پور
۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 22:04
خرید Shazam توسط اپل در اتحادیه اروپا بررسی می‌شود - تکفارس 

اتحادیه اروپا تحقیق در مورد خرید سرویس شناسایی موسیقی شازم (Shazam) توسط اپل را آغاز کرده است. این نگرانی به وجود آمده است که چنین قراردادی می‌تواند باعث کاهش قدرت انتخاب مصرف‌کننده‌ها برای سرویس‌های استریم موسیقی در EEA (منطقه اقتصادی اروپا) شود.

در ماه فوریه، چند کشور از جمله اتریش، فرانسه، ایسلند و اسپانیا به کمیسیون اروپا درخواست دادند تا تصاحب مالکیت شازم به وسیله اپل را مورد ارزیابی قرار دهد که آیا این ادغام تحت قانون اتحادیه اروپا مجاز است یا خیر. طبق اعلام کمیسیون اروپا، این قرارداد ممکن است اثرات منفی بر رقابت در منطقه اقتصادی اروپا داشته باشد. این درخواست هم اکنون با ضرب الاجل تا تاریخ چهارم سپتامبر در دست انجام است.

مسئله اصلی این است که اسپاتیفای (Spotify) و اپل در حال حاضر از طریق برنامه شازم یک میلیون بازدیدکننده در روز دارند. اگر اپل بخواهد شازم را غیر فعال کند یا به سرویس موسیقی خود ارجاع بدهد، اسپاتیفای ممکن است مقدار قابل توجهی از ترافیک خود را از دست بدهد. به علاوه، مقامات اشاره دارند که اپل می‌تواند از داده‌های شازم برای هدف قرار دادن کاربران رقبای خود و تشویق آن‌ها به استفاده از برنامه اپل موزیک (Apple Music) استفاده کند.

اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرده است: نحوه گوش دادن مردم به موسیقی طی سال‌های اخیر به طرز قابل توجهی تغییر یافته است و افراد بیشتر و بیشتری در حال استفاده از سرویس‌های استریم موسیقی هستند. هدف از تحقیق ما این است که طرفداران موسیقی از سرویس‌های جذاب بهره‌مند شوند و با کاهش قدرت انتخاب در نتیجه این ادغام مواجه نشوند.

دسامبر سال گذشته، اپل تأیید کرد که با قراردادی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار شازم را خریداری می‌کند. این مبلغ بسیار کمتر از ارزش یک میلیارد دلاری بود که برای شازم تعیین شده بود، اما شرکت با مشکل سودآوری مواجه بود و تنها ۵۴ میلیون دلار درآمد در سال ۲۰۱۶ داشت. شازم می‌تواند چند مزیت برای اپل داشته باشد. سرویس شناسایی موسیقی شازم در حال حاضر با سیری (Siri) ادغام شده است. اپل همچنین می‌تواند از فناوری تشخیص بصری شازم برای ARKit خود استفاده کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید