تماشا کنید: این باتری شگفت‌انگیز می‌تواند کل یک شهر را گرم کند - تکفارس 
تماشا کنید: این باتری شگفت‌انگیز می‌تواند کل یک شهر را گرم کند - تکفارس 
تماشا کنید: این باتری شگفت‌انگیز می‌تواند کل یک شهر را گرم کند - تکفارس 

تماشا کنید: این باتری شگفت‌انگیز می‌تواند کل یک شهر را گرم کند

عرفان بدری
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - 14:16
باتری شنی

یک استارتاپ فنلاندی موفق به جذب ۷/۶ میلیون یورو (۸/۲ میلیون دلار) سرمایه اولیه برای توسعه‌ی فناوری منحصربه‌فرد باتری شنی خود شده است. این سرمایه برای تقویت تیم‌های فروش و تحقیق و توسعه شرکت و ارتقای قابلیت‌های این فناوری صرف خواهد شد. اما اصلا باتری شنی چیست؟

باتری شنی از ماسه یا ماده‌ای شبیه ماسه برای ذخیره‌سازی انرژی به صورت گرما استفاده می‌کند. هدف اصلی آن عمل کردن به‌عنوان مخزنی با ظرفیت بالا برای انرژی اضافی باد و خورشید است. این واحد از یک سیلوی عایق پر از ماسه تشکیل شده و به لوله‌های انتقال حرارت و فناوری تبدیل برق به گرما مجهز شده است. در صورت نیاز، گرما را می‌توان برای مصارف مختلف از سیستم استخراج کرد.

این سیستم به مواد عجیب‌وغریبی هم وابسته نیست. این شرکت اعلام کرده که اندازه دانه‌های شن چندان مهم نیست و آن‌ها ترجیح می‌دهند از ماسه‌ای استفاده کنند که به‌طور معمول در صنعت ساختمان کاربردی ندارد.

شرکت Polar Night Energy اولین باتری شنی خود را در شبکه گرمایش منطقه‌ای واتاجانکوسکی در شهر کانکانپه فنلاند نصب کرد که در سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری رسید. این باتری ۱۰۰ کیلووات قدرت گرمایشی و ۸ مگاوات ساعت ظرفیت دارد.

ماه گذشته، شرکت Polar Night Energy اعلام کرد که برای ساخت یک باتری شنی صنعتی در پرنایننبا شرکت گرمایش منطقه‌ای فنلاندی Loviisan Lämpö همکاری می‌کند. این واحد تقریباً ۱۳ متر (۴۲/۷ فوت) ارتفاع و ۱۵ متر (۴۹/۲ فوت) عرض خواهد داشت و ساخت و آزمایش آن کمی بیش از یک سال طول خواهد کشید.

بعد از راه‌اندازی، این باتری بزرگ‌تر قادر خواهد بود تا ۱۰۰ مگاوات ساعت انرژی گرمایی ذخیره کند و یک مگاوات انرژی گرمایشی را تأمین نماید. این ظرفیت معادل با تأمین کل نیاز گرمایشی شهر پرنایننبا به مدت یک هفته کامل در زمستان و تقریباً یک ماه در تابستان است.

در داخل باتری، شن می‌تواند تا دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم شود و معمولاً محدودیت آن به مقاومت گرمایی مواد استفاده‌شده در ساخت تأسیسات ذخیره‌سازی بستگی دارد. شرکت Polar Night Energy می‌گوید سیستم ذخیره‌سازی آن‌ها حتی می‌تواند به صورت زیرزمینی ساخته شود که برای مناطقی که املاک در آن‌ها بسیار باارزش است، ایده‌آل خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید