چرا اتحادیه اروپا استفاده از باتری های قابل تعویض را در گوشی های هوشند اجباری کرد؟ - تکفارس 
چرا اتحادیه اروپا استفاده از باتری های قابل تعویض را در گوشی های هوشند اجباری کرد؟ - تکفارس 
چرا اتحادیه اروپا استفاده از باتری های قابل تعویض را در گوشی های هوشند اجباری کرد؟ - تکفارس 

چرا اتحادیه اروپا استفاده از باتری های قابل تعویض را در گوشی های هوشند اجباری کرد؟

افشین نوری
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - 11:27
اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا قانون جدیدی تصویب کرده که طبق آن همه گوشی‌های هوشمند ملزم به استفاده از باتری‌های قابل تعویض هستند.

این اتحادیه با اجرای این قانون تا سال ۲۰۲۷ موافقت کرده است که می‌تواند پیامدهایی را برای سازندگان اصلی گوشی هوشمند مثل اپل، گوگل و سامسونگ در بر داشته باشد.

در حال حاضر، اکثر گوشی‌های بازار دارای باتری‌های یکپارچه و غیرقابل تعویض هستند. استفاده از این نوع باتری‌ها، برای ضد آب کردن گوشی مفید بوده و باعث افزایش دوام آن می‌شود.

با این حال، باتری‌های یکپارچه در صورت خراب شدن می‌توانند بسیار مشکل‌ساز باشند. خارج کردن این نوع باتری‌ها بقدری سخت است که می‌تواند به گوشی آسیب برساند. همچنین برای دسترسی به این باتری‌ها نیاز به ابزارهای خاصی است که حتما باید به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید. از طرفی، تعمیر غیرمجاز این نوع باتری‌ها ممکن است باعث ابطال گارانتی گوشی شما شود.

قانون جدید اتحادیه اروپا علاوه بر آسان‌تر کردن تعمیر باتری گوشی‌های هوشمند باعث بهبود وضعیت محیط زیست نیز خواهد شد و موجب بازیابی بهتر مواد و جمع‌آوری بهتر ضایعات باتری خواهد شد.

طبق این قانون، سازندگان باید تا پایان سال ۲۰۲۷ حدود ۶۳ درصد از ضایعات باتری را جمع آوری کنند و تا سال ۲۰۳۰ این عدد باید به ۷۳ درصد برسد.

همچنین سازندگان باید تا پایان سال ۲۰۲۷ حدود ۵۰ درصد لیتیوم از باتری‌های ضایعاتی بازیافت کنند و تا پایان سال ۲۰۳۱ این عدد باید به ۸۰ درصد افزایش یابد.

از طرفی، راندمان بازیافت برای باتری‌های نیکل کادمیوم تا پایان سال ۲۰۲۵ باید ۸۰ درصد و برای سایر انواع باتری‌های ضایعاتی ۵۰ درصد باشد.

همچنین باتری‌های قابل حمل باید از کمترین مواد بازیافتی ساخته شوند که شامل ۱۶ درصد برای کبالت، ۸۵ درصد برای سرب، ۶ درصد برای لیتیوم و ۶ درصد برای نیکل می‌شود.

در کل به نظر می‌رسد که استفاده از باتری‌های قابل تعویض باعث ایجاد تغییراتی در طراحی گوشی‌های هوشمند خواهد شد و به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.

منبع: Makeuseof

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • gakaliop گفت:

    ایکاش واقعا دوباره مثل سابق بشه خود صاحب گوشی باتری گوشی شو درصورت خرابی عوض بکنه. چیه آخه باطری ای که نمیشه بهش دسترسی داشت اگه خراب شه گوشی رو باید داد دست غریبه و دل و روده گوشی بیرون بریزیه و گارانتی باطل و یه گوشی چسب خورده تعمیری تحویلمون بدن؟؟؟ لعنت بر کسی که این قانون مزخرف باطری های غیر قابل تعویض و اختراع کرد. عقل میگه باطری گوشی و خود مصرف کننده بتونه مثل گوشی های قدیمی دربیاره و تعویض بکنه