جریمه ۲ میلیارد دلاری اپل توسط اتحادیه اروپا - تکفارس 
جریمه ۲ میلیارد دلاری اپل توسط اتحادیه اروپا - تکفارس 
جریمه ۲ میلیارد دلاری اپل توسط اتحادیه اروپا - تکفارس 

جریمه ۲ میلیارد دلاری اپل توسط اتحادیه اروپا

محمدامین حیدری
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - 14:36
جریمه اپل اتحادیه اروپا

در حکمی غیرمنتظره، اتحادیه اروپا اعلام کرد اپل را به دلیل نقض قوانین ضدانحصار، ۲ میلیارد دلار جریمه کرده است.

به‌تازگی اتحادیه اروپا پس از چندماه تحقیق و بررسی، خبر از صدور جریمه‌ای سنگین علیه اپل را داده است. این جریمه که بسیار بیشتر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت است، به دلیل محدود کردن سایر برنامه‌های استریم موسیقی در اپ استور، اپل را وادار به پرداخت ۱.۸ میلیارد یورو معادل با ۱.۹۵ میلیارد دلار خواهد کرد.

این حکم، نتیجه‌ بررسی صورت‌گرفته در راستای شکایت ثبت‌شده علیه اپل است که در سال ۲۰۲۰ برای اولین‌بار توسط اسپاتیفای بار ارائه شد؛ این شکایت عنوان می‌کرد که اپل، اسپاتیفای را به دلیل رقابت با iTunes و Apple Music، محدود کرده است. شایان ذکر است که این سومین جریمه بزرگ در تاریخ اتحادیه اروپا است که برای نخستین‌بار برای اپل صادر شده است. این خبر به دنبال شایعات ماه فوریه مبنی بر جریمه ۵۰۰ میلیون یورویی اپل (۵۴۲.۶ میلیون دلار) به دلیل سیاست‌های ضدانحصار اپ استور منتشر شد، البته مبلغ شایعه شده در آن زمان کمتر از یک سوم جریمه فعلی بود.

درحالی که این ابر‌شرکت فناوری محدودیت‌های غیرقانونی را به مدت ده سال بر مالکان سرویس‌های استریم موسیقی اعمال ‌کرده است، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند محدودیت‌های مذکور، توسعه‌دهندگان را از آگاه‌سازی مردم درباره روش‌های پرداخت جایگزین، اختلاف قیمت‌ها و ارائه لینک به وب‌سایت اصلی آنها برای خرید اشتراک خارج از اپ استور و اکوسیستم iOS، منع کرده است؛ چرا که مشمول کارمزد اپل بر خریدهای درون برنامه‌ای نمی‌شوند.

اتحادیه اروپا علاوه‌ براینکه این‌گونه محدودیت‌ها را به عنوان اقدامات ضدرقابتی شناخته و آن‌ها را طبق قوانین، غیرقانونی می‌داند؛ معتقد است اقدامات انجام‌شده توسط اپل باعث آسیب غیرنقدی به شرکت‌ها و درنتیجه آن، ایجاد تجربه‌کاربری آزاردهنده‌تری خواهد شد.

این اتحادیه مدعی شده است که این جریمه را ۱.۸ میلیارد یورو تعیین کرده است تا به اندازه کافی بازدارنده باشد تا از انجام مجدد اقدامات اپل جلوگیری به عمل آید؛ با این حال، اپل قصد دارد به این حکم اتحادیه اعتراض کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید