اتحادیه اروپا اولین قانون هوش مصنوعی دنیا را تصویب کرد - تکفارس 
اتحادیه اروپا اولین قانون هوش مصنوعی دنیا را تصویب کرد - تکفارس 
اتحادیه اروپا اولین قانون هوش مصنوعی دنیا را تصویب کرد - تکفارس 

اتحادیه اروپا اولین قانون هوش مصنوعی دنیا را تصویب کرد

افشین نوری
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - 19:00
هوش مصنوعی

با گسترش هوش مصنوعی مولد، حالا اتحادیه اروپا اولین قانون جهان برای نظارت بر این فناوری را تصویب کرده است.

این قانون که با نام AI Act شناخته می‌شود با مجموع ۵۲۳ رای مثبت، ۴۶ رای منفی و ۴۹ رای ممتنع در اتحادیه اروپا به تصویب رسیده است.

انتظار می‌رود بعد از تایید نهایی این قانون در پارلمان اروپا، شاهد اجرایی شدن آن باشیم. طبق قانون AI Act، پلتفرم‌های هوش مصنوعی بر اساس خطراتی که ممکن است داشته باشند، به چهار دسته تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که خطرات بیشتری دارند، باید تحت نظارت سختگیرانه‌ای قرار بگیرند.

این اولین قانون هوش مصنوعی جهان است که به تصویب می‌رسد و احتمالا بتواند جلوی خطرات بالقوه این فناوری را بگیرد.

گفتنی است اخیرا چین هم دستورالعمل‌هایی را به منظور تشدید کنترل بر پلتفرم‌های هوش مصنوعی مولد تصویب کرده بود. کمیته امنیت اطلاعات ملی این کشور، پیش‌نویس دستورالعمل‌هایی را منتشر کرده که در آن به دو نگرانی اصلی اشاره شده است: محفاظت از داده‌های آموزشی و تنظیم مدل‌های زبانی بزرگ (LLM).

طبق این دستورالعمل‌ها، توسعه دهندگان هوش مصنوعی تنها می‌توانند از داده‌های مجاز برای آموزش پلتفرم‌های خود استفاده کنند و باید از موارد امنیتی پیروی کنند. در این طرح، به یک لیست سیاه اشاره شده است تا هرگونه داده‌های آموزشی با بیش از ۵ درصد محتوای غیرقانونی یا مضر مسدود شوند.

در کل، هدف این دستورالعمل‌ها این است که پلتفرم‌های هوش مصنوعی محتوای قانونی تولید کنند. بنابراین الگوریتم‌های هوش مصنوعی باید طبق مدل‌های ثبت‌شده توسط کمیته امنیت اطلاعات ملی چین باشند. این موضوع ممکن است منجر به محدودیت در نوآوری شود و رشد فناوری را با مشکل مواجه کند.

در هرحال باید منتظر بمانیم و ببینیم تصویب این قوانین تا چه حد مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید