سوئیس یک باتری زیر آبی با ظرفیت ذخیره ۲۰ میلیون مگاوات برق راه‌اندازی کرد - تکفارس 
سوئیس یک باتری زیر آبی با ظرفیت ذخیره ۲۰ میلیون مگاوات برق راه‌اندازی کرد - تکفارس 

سوئیس یک باتری زیر آبی با ظرفیت ذخیره ۲۰ میلیون مگاوات برق راه‌اندازی کرد

افشین نوری
۱۷ تیر ۱۴۰۱ - 10:06
باتری زیر آبی

سوئیس موفق به راه‌اندازی یک باتری زیر آبی شده است که ۱۴ سال در حال توسعه آن بوده است و هزینه ۲ میلیارد یورویی برای این کشور در پی داشته است. 

این باتری هیدرولیکی از دو از قسمت مجزا تشکیل شده که در ارتفاع‌های مختلف زیر آب مستقر شده‌اند بطوریکه اکنون در عمق متوسط ۱۰۰ متری زیر آب در بین دو سد Emosson و Vieux Emosson در منطقه Valais قرار دارد. 

در این باتری، آب از طریق پمپ از ارتفاع پایین‌تر آب به ارتفاع بالاتر منتقل می‌‌شود و وقتی نیاز آبی افزایش می‌یابد آب ذخیر شده در استخر بالایی امکان جاری شدن به مخزن پایینی را پیدا خواهد کرد. با جریان آب به سمت پایین، توربین‌هایی که مسئول تولید انرژی هیدروالکتریکی هستند به چرخش می‌افتند. 

این باتری زیر آبی دارای شش توربین است که ظرفیت تولید ۹۰۰ مگاوات برق را دارند و می‌تواند برقی معادل ۲۰ میلیون کیلووات را ذخیره‌سازی کند که به حفظ پایداری انرژی سوئیس کمک خواهد کرد‌.

در سال‌های اخیر، انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل به جز لاینفک انرژی کشورهای پیشرفته تبدیل شده‌اند و انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد رشد چشمگیری در فناوری‌های مرتبط با آن باشیم. 

اخیرا دانشمندان موفق به ساخت سیستمی شده‌اند که می‌تواند از آسانسورها در ساختمان‌های بلند برای تولید و ذخیره انرژی استفاده کند. به‌تازکی هم یک شرکت در فنلاند موفق به ساخت باتزی‌هایی شده است که از ماسه برای ذخیره برق در دمای بالا استفاده می‌کند.  

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید