پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی، فضانوردان اروپایی به ایستگاه فضایی تجاری ایرباس می پرند - تکفارس 
پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی، فضانوردان اروپایی به ایستگاه فضایی تجاری ایرباس می پرند - تکفارس 
پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی، فضانوردان اروپایی به ایستگاه فضایی تجاری ایرباس می پرند - تکفارس 

پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی، فضانوردان اروپایی به ایستگاه فضایی تجاری ایرباس می پرند

افشین نوری
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - 10:51
ایستگاه فضایی

آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌تازگی قراردادی با ایرباس و وویجر اسپیس امضا کرده است که امکان استفاده از ایستگاه فضایی تجاری آن‌ها را به عنوان جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهد داد.

ESA گفته است که این قرارداد به منظور استفاده از ایستگاه فضایی Starlab در ماموریت‌های آینده فضانوردی آن‌ها بسته شده است. این آژانس فضایی امیدوار است که پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ بتواند این کار را انجام دهد.

ESA بیش از ۲۰ سال است که از ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌کند و فضانوردان خود را به آنجا می‌فرستد. حالا قرار است پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی، ایستگاه‌های فضایی تجاری ایرباس جای آن را بگیرد.

گفتنی است ایستگاه Starlab در دسامبر ۲۰۲۱ از سوی ناسا به عنوان یکی از سه طرح جایگزین ایستگاه فضایی بین المللی انتخاب شد. ناسا تاکنون ۴۱۵.۶ میلیون دلار برای سه قرارداد فضایی تجاری اختصاص داده که دو تای دیگر Blue Origin و Northrop Grumman هستند.

وویجر اسپیس نیز قرار است با ایرباس در توسعه ایستگاه فضایی جدید همکاری کند. این ایستگاه فضایی در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهد شد. اخیرا ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بار دیگر با یک نشت مایع خنک کننده مواجه شده بود.

آژانس فضایی روسیه با انتشار پستی اعلام کرده است که یک نشت مایع خنک کننده در رادیاتور پشتیبان ماژول Nauka رخ داده است. در حالیکه ماژول Nauka در سال ۲۰۲۱ به ایستگاه فضایی متصل شد، اما رادیاتور مذکور در سال ۲۰۱۰ به ایستگاه فضایی اضافه شده بود.

این آژانس گفته است که ماژول Nauka فعلا به کار خود ادامه می‌دهد و هیچ خطری خدمه و ایستگاه فضایی بین المللی را تهدید نمی‌کند.

ناسا نیز اعلام کرده است که کنترل‌کننده‌های پرواز در مرکز فضایی جانسون در هیوستون تگزاس با بررسی این مشکل از طریق دوربین‌های ایستگاه، نشت مایع خنک‌کننده از یکی از دو رادیاتور ماژول Nauka را مشاهده کرده‌اند.

ناسا خدمه هفت نفره ایستگاه فضایی را از این نشت مطلع کرده است و یاسمین مقبلی فضانورد ناسا در ایستگاه فضایی نیز با بازدید از ماژول Cupola این نشت را تائید کرده است. مهندسان ناسا و آژانس فضایی روسیه در تلاش هستند تا این مشکل را برطرف کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید